Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Etyczne i prawne aspekty pracy ze zwierzętami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyczne i prawne aspekty pracy ze zwierzętami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu BHP

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie etycznych i prawnych zasad pracy ze zwierzętami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza i rozwój prawodawstwa w zakresie ochrony zwierząt1
T-W-2Status zwierząt w kontekście prawnym i filozoficznym. Regulacje prawne UE i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami.1
T-W-3Konflikty etyczne a rozwój nauki1
T-W-4Głowne nurty etyczne w odniesieniu do zwierząt. Etyczne aspekty relacji człowiek-zwierzę.1
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne1
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.2
T-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej1
T-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-D1_W01
Zna etyczne i prawne aspekty związane z pracą ze zwierzętami.
ZO_2A_W02C-1T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-D1_U01
Umie przygotować i zorganizować prace ze zwierzętami z uwzględnieniem norm etycznych i prawnych
ZO_2A_U03C-1T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-D1_K01
Ocenia czynniki wpływające na prace ze zwierzętami
ZO_2A_K07C-1T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-D1_W01
Zna etyczne i prawne aspekty związane z pracą ze zwierzętami.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-D1_U01
Umie przygotować i zorganizować prace ze zwierzętami z uwzględnieniem norm etycznych i prawnych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-D1_K01
Ocenia czynniki wpływające na prace ze zwierzętami
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Liszewski D., Problem świadomości u zwierząt – aspekty filozoficzne i etyczne, Humanistyka i Przyrodoznawstwo, UW, 2004, 10
  2. Ścibor M., Korzyści i negatywne skutki przeprowadzania doświadczeń na zwierzętach, file:///C:/Users/OEM/Downloads/28-%C5%9ACIBOR%20(2).pdf, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Stokłosowa S. (red), Hodowla komórek i tkanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004
  2. Liszewski D., Czy zwierzęta są przedmiotem moralności?, Humanistyka i Przyrodoznawstwo nr 4, ART Olsztyn, 1998, 4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza i rozwój prawodawstwa w zakresie ochrony zwierząt1
T-W-2Status zwierząt w kontekście prawnym i filozoficznym. Regulacje prawne UE i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami.1
T-W-3Konflikty etyczne a rozwój nauki1
T-W-4Głowne nurty etyczne w odniesieniu do zwierząt. Etyczne aspekty relacji człowiek-zwierzę.1
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne1
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.2
T-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej1
T-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-D1_W01Zna etyczne i prawne aspekty związane z pracą ze zwierzętami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną, etyczną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Cel przedmiotuC-1Poznanie etycznych i prawnych zasad pracy ze zwierzętami
Treści programoweT-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych
T-W-4Głowne nurty etyczne w odniesieniu do zwierząt. Etyczne aspekty relacji człowiek-zwierzę.
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne
T-W-2Status zwierząt w kontekście prawnym i filozoficznym. Regulacje prawne UE i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami.
T-W-3Konflikty etyczne a rozwój nauki
T-W-1Geneza i rozwój prawodawstwa w zakresie ochrony zwierząt
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.
T-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-D1_U01Umie przygotować i zorganizować prace ze zwierzętami z uwzględnieniem norm etycznych i prawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Cel przedmiotuC-1Poznanie etycznych i prawnych zasad pracy ze zwierzętami
Treści programoweT-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.
T-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-D1_K01Ocenia czynniki wpływające na prace ze zwierzętami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
Cel przedmiotuC-1Poznanie etycznych i prawnych zasad pracy ze zwierzętami
Treści programoweT-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych
T-W-4Głowne nurty etyczne w odniesieniu do zwierząt. Etyczne aspekty relacji człowiek-zwierzę.
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne
T-W-2Status zwierząt w kontekście prawnym i filozoficznym. Regulacje prawne UE i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami.
T-W-3Konflikty etyczne a rozwój nauki
T-W-1Geneza i rozwój prawodawstwa w zakresie ochrony zwierząt
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.
T-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0