Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna nieorganiczna

Sylabus przedmiotu Komputerowo wspomagane projektowanie instalacji przemysłu chemicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowo wspomagane projektowanie instalacji przemysłu chemicznego
Specjalność Technologia chemiczna nieorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka 1 i 2
W-2Podstawy informatyki
W-3Chemiczna fizyczna I i I
W-4Podstawy technologii chemicznej I i II
W-5Technologia chemiczna - procesy przemysłu syntezy chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie Studenta z dostepnymi programami komputerowymi służącymi do symulacji procesów technologicznych przemysłu chemicznego.
C-2Zapoznanie Studenta ze strukturą programu CHEMCAD, jako przedstawiciela programów do symulacji procesów technologicznych.
C-3Zdobycie umiejętności obsługi programu CHEMCAD do symulacji wybranych procesów technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opanowanie podstaw projektowania procesów technologicznych w wykorzystaniem programu CHEMCAD. Wykonanie następujących symulacji: - ekstrakcja metanolu z mieszaniny metanolu/n-heptanu; - rozdzielanie mieszaniny benzen/toluen/o-ksylen; - absorpcja siarkowodoru, ditlenku węgla i chlorowodoru; - destylacja równowagowa; - spalanie propanu; - rozkład nadtlenku di-tertbutylu (DTBP) do acetonu i etanu; - projektowanie fragmentu instalacji do otrzymywania kwasu siarkowego (VI)23
T-L-2Tworzenie raportów końcowych w programie CHEMCAD.5
T-L-3Wykonanie władnego projektu procesowego15
T-L-4Zaliczenie2
45
wykłady
T-W-1Omówienie dostępnych programów komputerowych wykorzystywanych do symulacji procesów technologicznych przemysłu chemicznego1
T-W-2Rodzaje symulacji w stanie ustalonym (symulacja prosta, symulacja z założeniami na wyjściu, optymalizacja oraz tworzenie nowego procesu od podstaw.2
T-W-3Program CHEMCAD jako symulator procesów przemysłowych: - omówienie dostępnych modułów w programie: CC-STEADY STATE, CC-DYNAMICS, CC-BATCH, CC-SAFETY-NET, CC-FLASH; - omówienie elementów programu: interfejs graficzny, biblioteka właściwości fizykochemicznych, biblioteka operacji jednostkowych, możliwość wyboru jednej z 13 opcji do obliczania entalpii, możliwość wykonywania wykresów (np. TPXY)2
T-W-4Omówienie struktury programu CHEMCAD: pole robocze, biblioteka aparatów, okno eksploratora, okno komunikatów, główne menu programu. Zasady postępowania przy tworzeniu symulacji procesowych z wykorzystaniem programu CHEMCAD2
T-W-5Omówienie symulacji procesu technologicznego na przykładzie rozdzielania mieszaniny n-heksan/cykloheksan przy pomocy kolumny rektyfikacyjnej3
T-W-6Raporty końcowe i ich rodzaje w programie CHEMCAD3
T-W-7Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-L-3Konslultacje u prowadzacego zajęcia2
A-L-4Zapoznanie z literaturą13
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostepną literaturą.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu11
A-W-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-05_W01
opisuje strukturę programu CHEMCAD i jego funkcjonalność w kierunku symulacji wybranych procesów przemysłu chemicznego
TCH_2A_W02C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-05_U01
stosuje program CHEMCAD do symulacji wybranych procesów przemysłu chemicznego
TCH_2A_U02C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-05_W01
opisuje strukturę programu CHEMCAD i jego funkcjonalność w kierunku symulacji wybranych procesów przemysłu chemicznego
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-05_U01
stosuje program CHEMCAD do symulacji wybranych procesów przemysłu chemicznego
2,0
3,0Na zaliczeniu uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. -, Chemcad - instrukcja obsługi, -, -, 2011, -, -
  2. Afzal Waris, A casy study on batch reactor in pharmaceutical industry using ChemCad, LAP LAMBERT Academic Publishing, 2013, 978-3-659-41721-4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opanowanie podstaw projektowania procesów technologicznych w wykorzystaniem programu CHEMCAD. Wykonanie następujących symulacji: - ekstrakcja metanolu z mieszaniny metanolu/n-heptanu; - rozdzielanie mieszaniny benzen/toluen/o-ksylen; - absorpcja siarkowodoru, ditlenku węgla i chlorowodoru; - destylacja równowagowa; - spalanie propanu; - rozkład nadtlenku di-tertbutylu (DTBP) do acetonu i etanu; - projektowanie fragmentu instalacji do otrzymywania kwasu siarkowego (VI)23
T-L-2Tworzenie raportów końcowych w programie CHEMCAD.5
T-L-3Wykonanie władnego projektu procesowego15
T-L-4Zaliczenie2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie dostępnych programów komputerowych wykorzystywanych do symulacji procesów technologicznych przemysłu chemicznego1
T-W-2Rodzaje symulacji w stanie ustalonym (symulacja prosta, symulacja z założeniami na wyjściu, optymalizacja oraz tworzenie nowego procesu od podstaw.2
T-W-3Program CHEMCAD jako symulator procesów przemysłowych: - omówienie dostępnych modułów w programie: CC-STEADY STATE, CC-DYNAMICS, CC-BATCH, CC-SAFETY-NET, CC-FLASH; - omówienie elementów programu: interfejs graficzny, biblioteka właściwości fizykochemicznych, biblioteka operacji jednostkowych, możliwość wyboru jednej z 13 opcji do obliczania entalpii, możliwość wykonywania wykresów (np. TPXY)2
T-W-4Omówienie struktury programu CHEMCAD: pole robocze, biblioteka aparatów, okno eksploratora, okno komunikatów, główne menu programu. Zasady postępowania przy tworzeniu symulacji procesowych z wykorzystaniem programu CHEMCAD2
T-W-5Omówienie symulacji procesu technologicznego na przykładzie rozdzielania mieszaniny n-heksan/cykloheksan przy pomocy kolumny rektyfikacyjnej3
T-W-6Raporty końcowe i ich rodzaje w programie CHEMCAD3
T-W-7Zaliczenie2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-L-3Konslultacje u prowadzacego zajęcia2
A-L-4Zapoznanie z literaturą13
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostepną literaturą.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu11
A-W-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D01-05_W01opisuje strukturę programu CHEMCAD i jego funkcjonalność w kierunku symulacji wybranych procesów przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W02Absolwent posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie narzędzi informatycznych niezbędną do modelowania, planowania, projektowania i optymalizacji technologicznych procesów przemysłowych oraz metod analizy i sposobów opracowywania wyników badań eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z dostepnymi programami komputerowymi służącymi do symulacji procesów technologicznych przemysłu chemicznego.
C-2Zapoznanie Studenta ze strukturą programu CHEMCAD, jako przedstawiciela programów do symulacji procesów technologicznych.
Treści programoweT-W-6Raporty końcowe i ich rodzaje w programie CHEMCAD
T-W-5Omówienie symulacji procesu technologicznego na przykładzie rozdzielania mieszaniny n-heksan/cykloheksan przy pomocy kolumny rektyfikacyjnej
T-W-1Omówienie dostępnych programów komputerowych wykorzystywanych do symulacji procesów technologicznych przemysłu chemicznego
T-W-3Program CHEMCAD jako symulator procesów przemysłowych: - omówienie dostępnych modułów w programie: CC-STEADY STATE, CC-DYNAMICS, CC-BATCH, CC-SAFETY-NET, CC-FLASH; - omówienie elementów programu: interfejs graficzny, biblioteka właściwości fizykochemicznych, biblioteka operacji jednostkowych, możliwość wyboru jednej z 13 opcji do obliczania entalpii, możliwość wykonywania wykresów (np. TPXY)
T-W-2Rodzaje symulacji w stanie ustalonym (symulacja prosta, symulacja z założeniami na wyjściu, optymalizacja oraz tworzenie nowego procesu od podstaw.
T-W-4Omówienie struktury programu CHEMCAD: pole robocze, biblioteka aparatów, okno eksploratora, okno komunikatów, główne menu programu. Zasady postępowania przy tworzeniu symulacji procesowych z wykorzystaniem programu CHEMCAD
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D01-05_U01stosuje program CHEMCAD do symulacji wybranych procesów przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie narzędzi informatycznych niezbędną do modelowania, planowania, projektowania i optymalizacji technologicznych procesów przemysłowych oraz zna metody analizy i sposoby opracowywania wyników badań eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności obsługi programu CHEMCAD do symulacji wybranych procesów technologicznych.
Treści programoweT-L-1Opanowanie podstaw projektowania procesów technologicznych w wykorzystaniem programu CHEMCAD. Wykonanie następujących symulacji: - ekstrakcja metanolu z mieszaniny metanolu/n-heptanu; - rozdzielanie mieszaniny benzen/toluen/o-ksylen; - absorpcja siarkowodoru, ditlenku węgla i chlorowodoru; - destylacja równowagowa; - spalanie propanu; - rozkład nadtlenku di-tertbutylu (DTBP) do acetonu i etanu; - projektowanie fragmentu instalacji do otrzymywania kwasu siarkowego (VI)
T-L-2Tworzenie raportów końcowych w programie CHEMCAD.
T-L-3Wykonanie władnego projektu procesowego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0