Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka chemiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka chemiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,60zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza zdobyta na wykładzie technologie informacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta pogłębionej wiedzy na temat narzędzi informatycznych wykorzystywanych do wspomagania rozwiązywania zadań z zakresu technologii chemicznej.
C-2Zdobycie umiejętności zastosowania wybranych narzędzi informatycznych do rozwiazywania zagadnień inżynierskich w technologii chemicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nauka pracy z programami do edycji struktur chemicznych; ugruntowanie wiedzy z wykładu8
T-A-2Nauka posługiwania się programem OriginPro. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.10
T-A-3Nauka pracy z programem CHEMCAD. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań10
T-A-4Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Informatyka chemiczna (wprowadzenie do tematu; programy do edycji struktur chemicznych: MarvinSketch, ChemSketch, MolView, Avogadro, Chemix)4
T-W-2OriginPro (zapoznanie się ze środowiskiem oprogramowania Origin, metody wprowadzania danych; rodzaje wykresów (2D, 3D i 2,5D); rysowanie wykresów; formatowanie wykresu dwuwymiarowego; dopasowywanie liniowe; dopasowywanie funkcji nieliniowych; import danych z plików i praca na wykresach; macierze; statystyka na kolumnach;6
T-W-3CHEMCAD (wprowadzenie do programu; zasady tworzenie schematu technologicznego; korzystanie z bazy danych fizykochemicznych substancji; tworzenie wykresów (np. TPXY); wykorzystanie programu do obliczeń bilansu materiałowego dla prostych operacji jednostkowych.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia17
A-A-4zapoznanie z literaturą8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4praca z dostepną literaturą3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola postępów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A14_W01
Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A14_U01
Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej.
TCH_1A_U14C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A14_W01
Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A14_U01
Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej.
2,0
3,0Na zaliczeniach (z zastosowaniem komputera) uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard J. Kaleńczuk, Podstawy informatyki dla chemików, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 1993
  2. Andrzej Serdyński, Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Wydawnictwo Naukowe US, 2003
  3. Kartanas Edmund, Adamski Adam, Podstawy informatyki dla studentów biologii i ochrony środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nauka pracy z programami do edycji struktur chemicznych; ugruntowanie wiedzy z wykładu8
T-A-2Nauka posługiwania się programem OriginPro. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.10
T-A-3Nauka pracy z programem CHEMCAD. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań10
T-A-4Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informatyka chemiczna (wprowadzenie do tematu; programy do edycji struktur chemicznych: MarvinSketch, ChemSketch, MolView, Avogadro, Chemix)4
T-W-2OriginPro (zapoznanie się ze środowiskiem oprogramowania Origin, metody wprowadzania danych; rodzaje wykresów (2D, 3D i 2,5D); rysowanie wykresów; formatowanie wykresu dwuwymiarowego; dopasowywanie liniowe; dopasowywanie funkcji nieliniowych; import danych z plików i praca na wykresach; macierze; statystyka na kolumnach;6
T-W-3CHEMCAD (wprowadzenie do programu; zasady tworzenie schematu technologicznego; korzystanie z bazy danych fizykochemicznych substancji; tworzenie wykresów (np. TPXY); wykorzystanie programu do obliczeń bilansu materiałowego dla prostych operacji jednostkowych.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia17
A-A-4zapoznanie z literaturą8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4praca z dostepną literaturą3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A14_W01Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W05Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady stosowania narzędzi informatycznych właściwych dla nauk technicznych, a w szczególności do projektowania, modelowania i symulacji procesów chemicznych oraz analizy i opisu danych eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta pogłębionej wiedzy na temat narzędzi informatycznych wykorzystywanych do wspomagania rozwiązywania zadań z zakresu technologii chemicznej.
Treści programoweT-W-1Informatyka chemiczna (wprowadzenie do tematu; programy do edycji struktur chemicznych: MarvinSketch, ChemSketch, MolView, Avogadro, Chemix)
T-W-2OriginPro (zapoznanie się ze środowiskiem oprogramowania Origin, metody wprowadzania danych; rodzaje wykresów (2D, 3D i 2,5D); rysowanie wykresów; formatowanie wykresu dwuwymiarowego; dopasowywanie liniowe; dopasowywanie funkcji nieliniowych; import danych z plików i praca na wykresach; macierze; statystyka na kolumnach;
T-W-3CHEMCAD (wprowadzenie do programu; zasady tworzenie schematu technologicznego; korzystanie z bazy danych fizykochemicznych substancji; tworzenie wykresów (np. TPXY); wykorzystanie programu do obliczeń bilansu materiałowego dla prostych operacji jednostkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A14_U01Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U14Absolwent potrafi stosować metody i techniki badawcze oraz narzędzia informatyczne właściwe dla nauk technicznych do projektowania, modelowania i symulacji procesów chemicznych oraz analizy i opisu danych eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności zastosowania wybranych narzędzi informatycznych do rozwiazywania zagadnień inżynierskich w technologii chemicznej.
Treści programoweT-A-3Nauka pracy z programem CHEMCAD. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań
T-A-2Nauka posługiwania się programem OriginPro. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.
T-A-1Nauka pracy z programami do edycji struktur chemicznych; ugruntowanie wiedzy z wykładu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
S-1Ocena formująca: kontrola postępów realizowanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie przy komputerze
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniach (z zastosowaniem komputera) uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0