Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 0,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przypomnienie i uzupełnienie braków w zakresie zasad nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.
C-2Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii i stereochemii związków organicznych.
C-3Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi związkami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oczyszczania, wydzielania i osuszania związków organicznych.
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.7
T-A-2Izomeria konstytucyjna i stereoizomeria związków organicznych.8
15
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.3
T-L-2Destylacja prosta, jako operacja oczyszczania i oznaczania temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.4
T-L-3Ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta, jako metoda pozyskiwania oleju lnianego z nasion lnu zwyczajnego.4
T-L-4Suszenie ciekłych związków organicznych (charakterystyka stosowanych środków suszących). Oddestylowywanie rozpuszczalników z wykorzystaniem wyparki rotacyjnej.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie prostych zadań z zakresu izomerii, stereochemii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie oczyszczania, wydzielania i osuszania związków organicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_U02_W01
Student tłumaczy zasady nomenklatury systematycznej IUPAC związków organicznych.
C-1T-A-1M-1S-1
TCH_1A_U02_W02
Student rozpoznaje typy izomerii występującej w związkach organicznych.
C-2T-A-2M-1S-1
TCH_1A_U02_W03
Student wskazuje zagrożenia wynikające z pracy z różnymi odczynnikami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-3, C-5T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_U02_U01
Student nazywa różnego rodzaju związki organiczne zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC.
C-1T-A-1M-1S-1
TCH_1A_U02_U02
Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania, izolowania i osuszania związków organicznych.
C-4, C-5T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_U02_W01
Student tłumaczy zasady nomenklatury systematycznej IUPAC związków organicznych.
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_U02_W02
Student rozpoznaje typy izomerii występującej w związkach organicznych.
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_U02_W03
Student wskazuje zagrożenia wynikające z pracy z różnymi odczynnikami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_U02_U01
Student nazywa różnego rodzaju związki organiczne zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC.
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_U02_U02
Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania, izolowania i osuszania związków organicznych.
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
  2. Daniel Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Anna Koziara, Janusz Zabrocki, Jordan Zjawiony, Andrzej Zwierzak, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2001
  4. Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemysław Szczecinski, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  5. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.7
T-A-2Izomeria konstytucyjna i stereoizomeria związków organicznych.8
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.3
T-L-2Destylacja prosta, jako operacja oczyszczania i oznaczania temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.4
T-L-3Ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta, jako metoda pozyskiwania oleju lnianego z nasion lnu zwyczajnego.4
T-L-4Suszenie ciekłych związków organicznych (charakterystyka stosowanych środków suszących). Oddestylowywanie rozpuszczalników z wykorzystaniem wyparki rotacyjnej.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U02_W01Student tłumaczy zasady nomenklatury systematycznej IUPAC związków organicznych.
Cel przedmiotuC-1Przypomnienie i uzupełnienie braków w zakresie zasad nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.
Treści programoweT-A-1Zasady nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie prostych zadań z zakresu izomerii, stereochemii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U02_W02Student rozpoznaje typy izomerii występującej w związkach organicznych.
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii i stereochemii związków organicznych.
Treści programoweT-A-2Izomeria konstytucyjna i stereoizomeria związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie prostych zadań z zakresu izomerii, stereochemii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U02_W03Student wskazuje zagrożenia wynikające z pracy z różnymi odczynnikami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi związkami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie oczyszczania, wydzielania i osuszania związków organicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U02_U01Student nazywa różnego rodzaju związki organiczne zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC.
Cel przedmiotuC-1Przypomnienie i uzupełnienie braków w zakresie zasad nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.
Treści programoweT-A-1Zasady nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie prostych zadań z zakresu izomerii, stereochemii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U02_U02Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania, izolowania i osuszania związków organicznych.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oczyszczania, wydzielania i osuszania związków organicznych.
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
Treści programoweT-L-2Destylacja prosta, jako operacja oczyszczania i oznaczania temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.
T-L-3Ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta, jako metoda pozyskiwania oleju lnianego z nasion lnu zwyczajnego.
T-L-4Suszenie ciekłych związków organicznych (charakterystyka stosowanych środków suszących). Oddestylowywanie rozpuszczalników z wykorzystaniem wyparki rotacyjnej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie oczyszczania, wydzielania i osuszania związków organicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0