Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przypomnienie i uzupełnienie braków w zakresie zasad nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych. |
C-2 | Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii i stereochemii związków organicznych. |
C-3 | Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi związkami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oczyszczania, wydzielania i osuszania związków organicznych. |
C-5 | Przygotowanie studentów do samodzielnego przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych. | 7 |
T-A-2 | Izomeria konstytucyjna i stereoizomeria związków organicznych. | 8 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym. | 3 |
T-L-2 | Destylacja prosta, jako operacja oczyszczania i oznaczania temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych. | 4 |
T-L-3 | Ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta, jako metoda pozyskiwania oleju lnianego z nasion lnu zwyczajnego. | 4 |
T-L-4 | Suszenie ciekłych związków organicznych (charakterystyka stosowanych środków suszących). Oddestylowywanie rozpuszczalników z wykorzystaniem wyparki rotacyjnej. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie prostych zadań z zakresu izomerii, stereochemii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych. |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne w zakresie oczyszczania, wydzielania i osuszania związków organicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_U02_W01 Student tłumaczy zasady nomenklatury systematycznej IUPAC związków organicznych. | — | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_U02_W02 Student rozpoznaje typy izomerii występującej w związkach organicznych. | — | — | — | C-2 | T-A-2 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_U02_W03 Student wskazuje zagrożenia wynikające z pracy z różnymi odczynnikami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej. | — | — | — | C-3, C-5 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_U02_U01 Student nazywa różnego rodzaju związki organiczne zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC. | — | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_U02_U02 Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania, izolowania i osuszania związków organicznych. | — | — | — | C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_U02_W01 Student tłumaczy zasady nomenklatury systematycznej IUPAC związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_U02_W02 Student rozpoznaje typy izomerii występującej w związkach organicznych. | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_U02_W03 Student wskazuje zagrożenia wynikające z pracy z różnymi odczynnikami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej. | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_U02_U01 Student nazywa różnego rodzaju związki organiczne zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC. | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_U02_U02 Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania, izolowania i osuszania związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
- Daniel Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Anna Koziara, Janusz Zabrocki, Jordan Zjawiony, Andrzej Zwierzak, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2001
- Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemysław Szczecinski, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004