Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia wody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii nieorganicznej. |
W-2 | Ogólne zagadnienia problemu gospodarki wodnej kraju. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawami fizyko-chemicznymi operacji i procesów uzdatniania wody do spożycia. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aparaturą stosowaną w operacjach i procesach uzdatniania wody pitnej. |
C-3 | Zapoznanie studentów z gospodarką wodną od ujęcia do użytkowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zwiedzanie Stacji Uzdatniania Wody "Miedwie" | 7 |
T-L-2 | Wymiana jonowa. | 5 |
T-L-3 | Odżelazianie wody. | 5 |
T-L-4 | Procesy membranowe w oczyszczaniu ścieków - ultrafiltracja. | 6 |
T-L-5 | Usuwanie zawiesin z wody metodą koagulacji. | 5 |
T-L-6 | Usuwanie zanieczyszczeń z wody metodą adsorpcji na węglu aktywnym. | 5 |
33 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo krajowe i europejskie w zakresie gospodarki wodnej. | 1 |
T-W-2 | Wody podziemne i powierzchniowe. | 1 |
T-W-3 | Metody analizy wody. | 1 |
T-W-4 | Koagulacja. | 2 |
T-W-5 | Flokulacja, sedymentacja i flotacja. | 2 |
T-W-6 | Filtracja. | 2 |
T-W-7 | Usuwanie żelaza i manganu. | 2 |
T-W-8 | Adsorpcja zanieczyszczeń rozpuszczonych i bioadsropcja. | 2 |
T-W-9 | Utlenianie i dezynfekcja. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 33 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań. | 28 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 27 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem metod obserwacyjnych i metody zajęć praktycznych. |
M-2 | Zajęcia prowadzone będą w formie wykładów z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca pisemna z odpowiedziami na pytania szczegółowe i pytanie problemowe. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład - pisemny sprawdzian wiedzy. Laboratorium - sprawozdanie z każdego ćiwczenia lub działania praktycznego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02a_W01 Student zna podstawy operacji i procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w technologii uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej. | TCH_1A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-5, T-L-5, T-W-9, T-W-1, T-L-1, T-W-3, T-L-3, T-W-6, T-W-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02a_U01 Na podstawie zdobytej wiedzy student potrafi zaplanować układ operacji i procesów odpowiedniej technologii, która prowadzi do uzyskania wody o jakości spełniającej normy. | TCH_1A_U05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-L-3, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-6 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02a_K01 Zdobyta wiedza i uzmiejętności pozwolą studentowi na działąnia związane z kierowaniem zespołami ludzkimi lub pracę jako członek takiego zespołu, który działa w interesie jakości życia społeczeństwa. | TCH_1A_K02 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-9, T-W-5, T-L-1, T-W-2, T-L-6, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-3, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02a_W01 Student zna podstawy operacji i procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w technologii uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej. | 2,0 | |
3,0 | Student odpowiada pozytywnie na 30 % pytań zadanych pdczas egzaminu pisemnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02a_U01 Na podstawie zdobytej wiedzy student potrafi zaplanować układ operacji i procesów odpowiedniej technologii, która prowadzi do uzyskania wody o jakości spełniającej normy. | 2,0 | |
3,0 | Student protrafi zaplanować prostą instalację technologiczną do oczyszczania wody. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02a_K01 Zdobyta wiedza i uzmiejętności pozwolą studentowi na działąnia związane z kierowaniem zespołami ludzkimi lub pracę jako członek takiego zespołu, który działa w interesie jakości życia społeczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź pozytywna na 30 % zadanych pytań podczas egzaminu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.L. Kowal, M.Śiwderska-Bróż, Oczyszczanie Wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław, 1998, ISBN 83-01012107-6
- J.Nawrocki, Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne., Wyd. Naukowe UAM, PWN, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-01-16437-9, Tom 1 i Tom 2
Literatura dodatkowa
- W.Hermanowicz, J.Dojlido, W.Dożańska, B.Koziorowski, J.Zerbe, Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, ISBN 83-213-4067-9