Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>, Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wytmagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z problemami związanymi z kolejnymi etapami wdrażania nowych technologii w przemyśle chemicznym rozpoczynając od sformułowania koncepcji chemicznej, a kończąc na wdrożeniu przemysłowym. |
C-2 | Zapoznanie z metodami planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności stosowania metod planowania doświadczeń oraz metod empirycznych w szacowaniu parametrów fizykochemicznych gazów, cieczy i ich mieszanin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bilans masowy procesu | 3 |
T-A-2 | Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów w technologii chemicznej | 2 |
T-A-3 | Planowanie statystyczne i dynamiczne | 4 |
T-A-4 | Zastosowanie metod empirycznych w szacowanie parametrów fizykochemicznych gazów, cieczy i ich mieszanin | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z Technologii Chemicznej | 1 |
T-W-2 | Technologia chemiczna i geneza nowego procesu przemysłowego | 3 |
T-W-3 | Doświadczenie jako podstawa projektowania procesu | 8 |
T-W-4 | Obliczanie fizykochemicznych właściwości substancji potrzebnych do projektowania nowego procesu technologicznego | 8 |
T-W-5 | Ocena koncepcji chemicznej - obliczenia stechiometryczne, termochemiczne i termodynamiczne | 8 |
T-W-6 | Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw | 9 |
T-W-7 | Rozwój koncepcji procesu technologicznego | 8 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i kolokwium | 13 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącyn | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C06_W01 Identyfikuje etapy niezbędne do projektowania nowych technologii począwszy od koncepcji chemicznej poprzez wybór surowców, procesów, operacji jednostkowych, na projekcie instalacji przemysłowej kończąc | TCH_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C06_U01 Stosuje metody planowania doświadczeń oraz metody empiryczne w szacowanie parametrów fizykochemicznych gazów, cieczy i ich mieszanin | TCH_1A_U03 | — | — | C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C06_W01 Identyfikuje etapy niezbędne do projektowania nowych technologii począwszy od koncepcji chemicznej poprzez wybór surowców, procesów, operacji jednostkowych, na projekcie instalacji przemysłowej kończąc | 2,0 | |
3,0 | Identyfikuje w niewielkim stopniu etapy projektowania nowych technologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C06_U01 Stosuje metody planowania doświadczeń oraz metody empiryczne w szacowanie parametrów fizykochemicznych gazów, cieczy i ich mieszanin | 2,0 | |
3,0 | Stosuje w dostatecznym stopniu metody planowania doświadczeń oraz metody empiryczne w szacowanie parametrów fizykochemicznych gazów, cieczy i ich mieszanin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. S. Bretsznajder, Podstawy ogólne Technologii Chemicznej, WNT, Warszawa, 1973, 1
- praca zbiorowa pod red. L. Synoradzkiego i J. Wisialskiego, Projektowanie procesów technologicznych : od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006, 1
Literatura dodatkowa
- S. Bretsznajder, Właściwości gazów i cieczy, WNT, Warszawa, 1962, 1
- J. Szarawara, J. Piorowski, Podstawy teoretyczne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 2010, 1
- K. Schmidt-Szalowski- J. Sentek, Podstawy Technologii Chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001, 1