Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia polimerów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>, Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia polimerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemyśle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami obliczeń bilansowych na przykładzie prostych procesów przemysłowych, doboru odpowiednich urzadzeń przemysłowch do przeprowadzenia określonych procesów lub operacji jednostkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Reakcje polimeryzacji i kopolimeryzacji – wyznaczanie merów, bloków, elementów końcowych | 2 |
T-A-2 | Obliczenia różnymi metodami średnich ciężarów cząsteczkowych polimerów | 3 |
T-A-3 | Obliczenia bilansowe na przykładzie technologii polimerów kondensacyjnych i addycyjnych | 3 |
T-A-4 | Bilansowanie mas i ciepeł procesów jednostkowych | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Polimeryzacja blokowa PMMA | 4 |
T-L-2 | Synteza poli(tereftalanu etylenu) | 5 |
T-L-3 | Synteza poliuretanów metoda jednoetapową | 4 |
T-L-4 | Otrzymywanie poli(alkoholu winylowego) z poli(octanu winylu) | 4 |
T-L-5 | Synteza kopolimerów (flokulanty, superabsorbenty, inne kopolimery winylowe) | 4 |
T-L-6 | Polimeryzacja rodnikowa akrylonitrylu | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polimery, kopolimery, tworzywo sztuczne – różnice, podobieństwa i rodzaje Kopolimery i ich współczynniki reaktywności Podział polimerów wg różnych kryteriów, klasyfikacja tworzyw polimerowych Źródła pozyskiwania monomerów do polimeryzacji | 2 |
T-W-2 | Węzły technologiczne syntezy polimerów . Wpływy parametrów prowadzenia syntezy polimerów na ich właściwości fizyko-chemiczne oraz na ciężar cząsteczkowy. | 2 |
T-W-3 | Przemysłowe metody syntezy poliolefin (polietylen-PE) , reaktory polimeryzacji – metoda niskociśnieniowa, | 2 |
T-W-4 | Technologie syntezy poliolefin, reaktory polimeryzacji – metoda wysokociśnieniowa | 2 |
T-W-5 | Technologie syntezy poliolefin, reaktory polimeryzacji – metoda średniociśnieniowa | 2 |
T-W-6 | Technologie otrzymywania polipropylenu. Katalizatory w technologii polimerów i ich wpływ na budowę. Technologie w fazie gazowej, ciekłej i stałej | 4 |
T-W-7 | Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie polimerów winylowych | 4 |
T-W-8 | Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów | 4 |
T-W-9 | Technologie prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz.. | 2 |
T-W-10 | Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. | 2 |
T-W-11 | Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy | 2 |
T-W-12 | Poliuretany – technologie pianek | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | przygotownie do zajęć i kolokwium | 18 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | przygotownie do zajęć i zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 29 |
A-W-2 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C15_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące realizacji typowych procesów technologicznych, obejmujące stosowane surowce, wytwarzane produkty, metody ich charakterystyki oraz sekwencje operacji fizycznych i procesów chemicznych wchodzących w skład poszczególnych technologii produkcji chemicznej | TCH_1A_W04 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-W-12, T-A-2, T-W-1, T-W-11, T-W-9 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C15_U01 Student potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych | TCH_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
TCH_1A_C15_U02 Student w oparciu o właściwe źródła literaturowe potrafi dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w obszarze w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku | TCH_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-L-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-A-3, T-W-11, T-W-9, T-A-2, T-W-10, T-W-6, T-W-4, T-L-3, T-A-4, T-L-5, T-W-12 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C15_K01 Studentjest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania | TCH_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-W-9, T-A-3, T-A-1, T-W-12, T-W-2, T-L-2, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-W-8, T-L-5, T-W-3, T-L-3, T-W-11, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C15_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące realizacji typowych procesów technologicznych, obejmujące stosowane surowce, wytwarzane produkty, metody ich charakterystyki oraz sekwencje operacji fizycznych i procesów chemicznych wchodzących w skład poszczególnych technologii produkcji chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Student na poziomie podstawowym zna procesy technologiczne otrzymywania polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C15_U01 Student potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych | 2,0 | |
3,0 | Student na poziomie podstawowym potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych syntezy polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_C15_U02 Student w oparciu o właściwe źródła literaturowe potrafi dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w obszarze w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób podstawowy potrafi w oparciu o właściwe źródła literaturowe dokonać analizy rozwiązań technologicznych syntezy polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C15_K01 Studentjest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- J. Pielichowski, J. Puszyński, Technologia Tworzyw Sztucznych, Wydaw. Naukowo-Techniczne, warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- J. Szarawara, A. Gawdzik, J. Skrzypek, Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1990
- St. Ropuszyński, Chemia i technologia podstawowej syntezy organicznej, PWN, warszawa, 1988
- G.W. Ehrenstain, Ż. Brocka-Krzemińska, Materiały Polimerowe, Struktura Właściwości Zastosowanie, PWN, Warszawa, 2016