Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza techniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza techniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Ignaczak <Wojciech.Ignaczak@zut.edu.pl>, Bogumił Kic <Bogumil.Kic@zut.edu.pl>, Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl>, Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl>, Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia analityczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi występującymi w procedurze postępowania analitycznego od poboru próbki i uzyskania końcowego wyniku pomiaru
C-2Zapoznanie z zasadami doboru metody oznaczania analitu w produktach przemysłu chemicznego w kierunku uzyskania rzetelnego wyniku pomiaru
C-3Przygotowanie do prawidłowego analizowania właściwości fizykochemicznych wybranych surowców i produktów przemysłu chemicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie wybranych właściwości fizycznych ciał stałych na przykładzie kompleksowych nawozów mineralnych (uziarnienie, kąt zsypu naturalnego, twardość, gęstość nasypowa i utrzęsiona, zawartość fosforanów)4
T-L-2Oznaczanie różnych form dwutlenku węgla w wodzie4
T-L-3Oznaczanie zawartości CO2 i CO w powietrzu4
T-L-4Badanie właściwości paliw stałych (zawartość wilgoci oraz popiołu, gęstość) i ciekłych (gęstość, temperatura zapłonu, lepkość)4
T-L-5Badanie właściwości fizycznych spoiw budowlanych4
T-L-6Techniczne pomiary wiskozymetryczne: metody i modyfikacja lepkości.5
T-L-7Oznaczanie parametrów reologicznych stopów polimerowych.5
30
wykłady
T-W-1Pojęcie analizy technicznej, jakości produktu, opieka nad procesem i produktem, dobra praktyka laboratoryjna1
T-W-2Sposoby pobierania, sporządzania i przechowywanie próbek do analizy ciał stałych, ciekłych i gazowych1
T-W-3Przygotowanie próbek do analizy - operacje i procesy jednostkowe stosowane w analizie technicznej różnego typu materiałów (rozdrabnianie, rozpuszczanie, rozkład próbek mineralnych i organicznych, wydzielanie, rozdzielanie i zatężanie analitu - ekstrakcja, strącanie, wymiana jonowa i inne).3
T-W-4Kryteria wyboru metody analitycznej, walidacja metody, sposoby realizacji pomiarów – eliminacja wpływu czynników przeszkadzających w oznaczaniu analitu1
T-W-5Źródła niepewności w analizie ilościowej, rodzaje błędów w analizie technicznej, sposoby wyrażania błędów, statystyczna ocena wyników pomiarów1
T-W-6Charakterystyka i analiza właściwości fizykochemicznych wybranych surowców i produktów: wody i ścieków, stałych materiałów nieorganicznych (np.: nawozy mineralne), paliw stałych i ciekłych, gazów odlotowych i powietrza, polimerów, materiałów budowlanych, pigmentów5
T-W-7Kontrola wybranego procesu technologicznego (parametry procesowe, strumienie materiałowe)2
T-W-8Zaliczenie w formie pisemnej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej danego ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne po zakończeniu wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C04_W01
dobiera procedurę postępowania analitycznego w zależności od rodzaju analizowanego materiału
TCH_1A_W04C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C04_U01
Absolwent potrafii dobrać odpowiednią metodę charakeryzującą dany produkt, proces lub operację jednostkową pod względem właściwości fizykochemicznych oraz odpowiednio kontroli procesu technologicznego.
TCH_1A_U03C-2, C-3T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C04_K01
potrafi pracując w grupie wykonać część zadania w procedurze postępowania analitycznego mając świadomośc swojego wpływu na rzetelność końcowego wyniku
TCH_1A_K01C-1, C-2, C-3T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C04_W01
dobiera procedurę postępowania analitycznego w zależności od rodzaju analizowanego materiału
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student potrafi dobrać procedurę postępowania analitycznego dla kilku rodzajów analizowanych materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C04_U01
Absolwent potrafii dobrać odpowiednią metodę charakeryzującą dany produkt, proces lub operację jednostkową pod względem właściwości fizykochemicznych oraz odpowiednio kontroli procesu technologicznego.
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student analizuje kilka podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych związków chemicznych i materiałów stosowanych w technologii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C04_K01
potrafi pracując w grupie wykonać część zadania w procedurze postępowania analitycznego mając świadomośc swojego wpływu na rzetelność końcowego wyniku
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student nie potrafi pracować w grupie ale wykonuuje część zadania w procedurze postępowania analitycznego mając nie ma jednak świadomości swojego wpływu na rzetelność końcowego wyniku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. E. Bulska, Metrologia chemiczna; sztuka prowadzenia pomiarów, MALAMUT, Warszawa, 2012
  2. Praca zbiorowa pod red. Piotra Konieczki i Jacka namieśnika, Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2014
  3. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
  4. A. Cygański, B. Ptaszyński, J. Krystek, Obliczenia w analizie chemicznej, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. T. Broniewski i inni, Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
  2. J. Molenda, K. Steczko, Ochrona środowiska w gazownictwie i wykorzystanie gazu, WNT, Warszawa, 2000
  3. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie wybranych właściwości fizycznych ciał stałych na przykładzie kompleksowych nawozów mineralnych (uziarnienie, kąt zsypu naturalnego, twardość, gęstość nasypowa i utrzęsiona, zawartość fosforanów)4
T-L-2Oznaczanie różnych form dwutlenku węgla w wodzie4
T-L-3Oznaczanie zawartości CO2 i CO w powietrzu4
T-L-4Badanie właściwości paliw stałych (zawartość wilgoci oraz popiołu, gęstość) i ciekłych (gęstość, temperatura zapłonu, lepkość)4
T-L-5Badanie właściwości fizycznych spoiw budowlanych4
T-L-6Techniczne pomiary wiskozymetryczne: metody i modyfikacja lepkości.5
T-L-7Oznaczanie parametrów reologicznych stopów polimerowych.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie analizy technicznej, jakości produktu, opieka nad procesem i produktem, dobra praktyka laboratoryjna1
T-W-2Sposoby pobierania, sporządzania i przechowywanie próbek do analizy ciał stałych, ciekłych i gazowych1
T-W-3Przygotowanie próbek do analizy - operacje i procesy jednostkowe stosowane w analizie technicznej różnego typu materiałów (rozdrabnianie, rozpuszczanie, rozkład próbek mineralnych i organicznych, wydzielanie, rozdzielanie i zatężanie analitu - ekstrakcja, strącanie, wymiana jonowa i inne).3
T-W-4Kryteria wyboru metody analitycznej, walidacja metody, sposoby realizacji pomiarów – eliminacja wpływu czynników przeszkadzających w oznaczaniu analitu1
T-W-5Źródła niepewności w analizie ilościowej, rodzaje błędów w analizie technicznej, sposoby wyrażania błędów, statystyczna ocena wyników pomiarów1
T-W-6Charakterystyka i analiza właściwości fizykochemicznych wybranych surowców i produktów: wody i ścieków, stałych materiałów nieorganicznych (np.: nawozy mineralne), paliw stałych i ciekłych, gazów odlotowych i powietrza, polimerów, materiałów budowlanych, pigmentów5
T-W-7Kontrola wybranego procesu technologicznego (parametry procesowe, strumienie materiałowe)2
T-W-8Zaliczenie w formie pisemnej1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C04_W01dobiera procedurę postępowania analitycznego w zależności od rodzaju analizowanego materiału
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W04Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące realizacji typowych procesów technologicznych, obejmujące stosowane surowce, wytwarzane produkty, metody ich charakterystyki oraz sekwencje operacji fizycznych i procesów chemicznych wchodzących w skład poszczególnych technologii produkcji chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi występującymi w procedurze postępowania analitycznego od poboru próbki i uzyskania końcowego wyniku pomiaru
C-2Zapoznanie z zasadami doboru metody oznaczania analitu w produktach przemysłu chemicznego w kierunku uzyskania rzetelnego wyniku pomiaru
Treści programoweT-W-4Kryteria wyboru metody analitycznej, walidacja metody, sposoby realizacji pomiarów – eliminacja wpływu czynników przeszkadzających w oznaczaniu analitu
T-W-2Sposoby pobierania, sporządzania i przechowywanie próbek do analizy ciał stałych, ciekłych i gazowych
T-W-3Przygotowanie próbek do analizy - operacje i procesy jednostkowe stosowane w analizie technicznej różnego typu materiałów (rozdrabnianie, rozpuszczanie, rozkład próbek mineralnych i organicznych, wydzielanie, rozdzielanie i zatężanie analitu - ekstrakcja, strącanie, wymiana jonowa i inne).
T-W-5Źródła niepewności w analizie ilościowej, rodzaje błędów w analizie technicznej, sposoby wyrażania błędów, statystyczna ocena wyników pomiarów
T-W-1Pojęcie analizy technicznej, jakości produktu, opieka nad procesem i produktem, dobra praktyka laboratoryjna
T-W-6Charakterystyka i analiza właściwości fizykochemicznych wybranych surowców i produktów: wody i ścieków, stałych materiałów nieorganicznych (np.: nawozy mineralne), paliw stałych i ciekłych, gazów odlotowych i powietrza, polimerów, materiałów budowlanych, pigmentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej danego ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne po zakończeniu wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student potrafi dobrać procedurę postępowania analitycznego dla kilku rodzajów analizowanych materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C04_U01Absolwent potrafii dobrać odpowiednią metodę charakeryzującą dany produkt, proces lub operację jednostkową pod względem właściwości fizykochemicznych oraz odpowiednio kontroli procesu technologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią nieorganiczną, organiczną, polimerów, analityczną formułując i rozwiązując złożone i nietypowe zadania inżynierskie w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami doboru metody oznaczania analitu w produktach przemysłu chemicznego w kierunku uzyskania rzetelnego wyniku pomiaru
C-3Przygotowanie do prawidłowego analizowania właściwości fizykochemicznych wybranych surowców i produktów przemysłu chemicznego
Treści programoweT-L-5Badanie właściwości fizycznych spoiw budowlanych
T-L-3Oznaczanie zawartości CO2 i CO w powietrzu
T-L-4Badanie właściwości paliw stałych (zawartość wilgoci oraz popiołu, gęstość) i ciekłych (gęstość, temperatura zapłonu, lepkość)
T-L-1Określenie wybranych właściwości fizycznych ciał stałych na przykładzie kompleksowych nawozów mineralnych (uziarnienie, kąt zsypu naturalnego, twardość, gęstość nasypowa i utrzęsiona, zawartość fosforanów)
T-L-2Oznaczanie różnych form dwutlenku węgla w wodzie
T-L-7Oznaczanie parametrów reologicznych stopów polimerowych.
T-L-6Techniczne pomiary wiskozymetryczne: metody i modyfikacja lepkości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej danego ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne po zakończeniu wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student analizuje kilka podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych związków chemicznych i materiałów stosowanych w technologii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C04_K01potrafi pracując w grupie wykonać część zadania w procedurze postępowania analitycznego mając świadomośc swojego wpływu na rzetelność końcowego wyniku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi występującymi w procedurze postępowania analitycznego od poboru próbki i uzyskania końcowego wyniku pomiaru
C-2Zapoznanie z zasadami doboru metody oznaczania analitu w produktach przemysłu chemicznego w kierunku uzyskania rzetelnego wyniku pomiaru
C-3Przygotowanie do prawidłowego analizowania właściwości fizykochemicznych wybranych surowców i produktów przemysłu chemicznego
Treści programoweT-L-5Badanie właściwości fizycznych spoiw budowlanych
T-L-3Oznaczanie zawartości CO2 i CO w powietrzu
T-L-4Badanie właściwości paliw stałych (zawartość wilgoci oraz popiołu, gęstość) i ciekłych (gęstość, temperatura zapłonu, lepkość)
T-L-1Określenie wybranych właściwości fizycznych ciał stałych na przykładzie kompleksowych nawozów mineralnych (uziarnienie, kąt zsypu naturalnego, twardość, gęstość nasypowa i utrzęsiona, zawartość fosforanów)
T-L-7Oznaczanie parametrów reologicznych stopów polimerowych.
T-L-6Techniczne pomiary wiskozymetryczne: metody i modyfikacja lepkości.
T-L-2Oznaczanie różnych form dwutlenku węgla w wodzie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej danego ćwiczenia laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student nie potrafi pracować w grupie ale wykonuuje część zadania w procedurze postępowania analitycznego mając nie ma jednak świadomości swojego wpływu na rzetelność końcowego wyniku
3,5
4,0
4,5
5,0