Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii nieorganicznej i organicznej. |
W-2 | Ogólne problemy gospodarki ściekowej kraju. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z fizyko-chemicznymi podstawami operacji i procesów oczyszczania ścieków. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aparaturą stosowaną w operacjach i procesach oczyszczania ścieków. |
C-3 | Zapoznanie studentów z gospodarką ściekową od użytkownika do wprowadzenia oczyszczonych ścieków do środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oczyszczanie ścieków od strony praktycznej - zwiedzanie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" | 6 |
T-L-2 | Oznaczanie wybranych parametrów fizyko-chemicznych w ściekach: oznaczanie chemicznego zapotrzebowania tlenu; oznaczanie fosforanów metodą molidbenianową, oznaczanie siarczanó metodą nefelometryczną. | 6 |
T-L-3 | Oznaczanie wybranych parametrów fizyko-chemicznych w ściekach: oznaczanie azotu azotanowego metodą kolorymetryczną z salicylanem sodu; oznaczanie azotu amonowego metodą bezpośredniej nesseleryzacji; oznaczanie tlenu rozpuszczonego metodą jodometrczną. | 6 |
T-L-4 | Procesy membranowe w oczyszczaniu ścieków - ultrafiltracja. | 5 |
T-L-5 | Koagulacja ścieków. | 5 |
T-L-6 | Usuwanie zanieczyszczeń ze ścieków metodą adsorpcji na węglu aktywnym. | 5 |
33 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo krajowe i europejskie w zakresie gospodarki ściekowej i osadowej. Zasady i monitoring jakości ścieków. | 1 |
T-W-2 | Kanalizacja. Wskaźniki zanieczyszczeń i metody oznaczeń. Ładunek zanieczyszczeń do bilansów projektowanej oczyszczalni ścieków komunalnych - BZT, BZT5, ChZT, mieszkaniec równoważny, ip. | 1 |
T-W-3 | Operacje i procesy oczyszczania ścieków: mechaniczne, biologiczne i chemiczne. Sedymentacja, nitryfikacja, denitryfikacja, biologiczne i chemiczne usuwania fosforu. | 4 |
T-W-4 | Metody i urządzenia do oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki, komory osadu czynnego. | 4 |
T-W-5 | Osady ściekowe. Rodzaje i właściwości. Zagęszczanie, odwadnianie, stabilizacja, fermentacja, suszenie osadów ściekowych, zagospodarowanie i spalanie. | 3 |
T-W-6 | Układy technologiczne stosowane w oczyszczaniu ścieków komunalnych. Wybrane zagadnienia stosowane w technologii oczyszczania ścieków przemysłowych. | 1 |
T-W-7 | Deznfekcja ścieków oczyszczonych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 33 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 28 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 27 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia prowadzone będą z formie ćwiczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem metod obserwacyjnych i metody zajęć praktycznych. |
M-2 | Zajęcia prowadzone będą w formie wykładów z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pisemnej pracy egzaminacyjnej z wykładu. |
S-3 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie części laboratoryjnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02b_W01 Student zna podstawy operacji fizycznych i procesów chemicznych oraz biochemicznych stosowanych w oczyszczaniu ścieków komunalnych. | TCH_1A_W09 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-W-7, T-W-6, T-L-4, T-W-2, T-W-5, T-L-6, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02b_U05 Na podstawie zdobytej wiedzy student potrafi zaplanować odpowiedni układ operacji i procesoów stosowanych w technologii oczyszczania ścieków komunalnych. | TCH_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-W-2, T-L-4, T-L-1, T-W-7, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-L-3, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02b_K01 Na podstawie zdobytej wiedzy i uzyskanych kompetencji student potrafi organizować grupy społeczne do działania w zakresie oczyszczania ścieków i jakości środowiska wodnego. | TCH_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-3, T-L-2, T-W-1, T-L-5, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-W-3, T-L-6, T-W-4, T-W-2, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02b_W01 Student zna podstawy operacji fizycznych i procesów chemicznych oraz biochemicznych stosowanych w oczyszczaniu ścieków komunalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi narysować schemat technologiczny oczyszczalni ścieków komunalnych i potrafi wymienić poszczególne operacje i procesy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02b_U05 Na podstawie zdobytej wiedzy student potrafi zaplanować odpowiedni układ operacji i procesoów stosowanych w technologii oczyszczania ścieków komunalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować prosty układ technologiczny do oczyszczania ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02b_K01 Na podstawie zdobytej wiedzy i uzyskanych kompetencji student potrafi organizować grupy społeczne do działania w zakresie oczyszczania ścieków i jakości środowiska wodnego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić jaki układ technologiczny jest potrzebny do rozwiązania problemu w konkretnym środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Z.Dymaczewski, J.A.Oleszkiewicz, M.M.Sozański, Poradnik eksploatatora oczyszczalni, PZTIiS, Poznań, 1997
- Karl i Klaus R. Imhoff, Kanalizacja miast i oczyszczanie ścieków, Proj-Przem-Eko, Bydgoszcz, 1996
Literatura dodatkowa
- W.hermanowicz, J.Dojlido, W.Dożańska, B.Koziorowski, J.Zerbe, Fizyko-chemiczne badanie wody i ściekó., Arkady, Warszawa, 1999, ISBN 83-213-4067-9