Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl>, Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym. |
W-2 | Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej na poziomie rozszerzonym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej i analizy matematycznej |
C-2 | Wykszałcenie u studanta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi |
C-3 | Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | działania na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej i trygonometrycznej, rozwiązywanie równań kwadratowych | 8 |
T-A-2 | Obliczanie wyznaczników, rachunek macierzowy, rozwiązywanie układów równań liniowych | 9 |
T-A-3 | Kolokwium zaliczeniowe 1 | 2 |
T-A-4 | Obliczanie granic ciągów i funkcji, wyznaczanie pochodnych funkcji, obliczanie wartości przybliżonych funcji stosując różniczkę funkcji, znajdowanie ekstremów , punktów przegięcia i asymptot funkcji, badanie przebiegu funkcji | 16 |
T-A-5 | Opanowanie wzorów na całkowanie przez części i podstawienie, obliczanie całek omawianych na wykładzie typów | 8 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczeniowe 2 | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Liczby zespolone, wzory Moivre'a,równanie kwadratowe o współczynnikach zespolonych | 8 |
T-W-2 | Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych, wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelliego. | 6 |
T-W-3 | Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, pochodna i różniczka funkcji, funkcje cyklometryczne, twierdzenie Lagrange'a, wzór Taylora, ekstrema, punkty przegięcia i asymptoty funkcji. | 20 |
T-W-4 | Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji wymiernych,trygonometrycznych i niewymiernych, całka Riemanna, całki niewłaściwe. | 11 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych | 45 |
A-A-3 | przygotowanie do prac pisemnych | 40 |
A-A-4 | konsultacje | 5 |
135 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obecność na wykładach | 45 |
A-W-2 | samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury | 45 |
A-W-3 | konsultacje przed egzaminem | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 35 |
A-W-5 | egzamin | 4 |
135 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wraz z przykładami |
M-2 | Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz wytłumaczyć teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów. | TCH_1A_W01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę, dobierać odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku. | TCH_1A_U01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku. | TCH_1A_K01, TCH_1A_K02 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz wytłumaczyć teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę, dobierać odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku. | 2,0 | |
3,0 | Student systematycznie przygotowuje się do zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- L. Maurin, M. Mączyński, T. Traczyk, Matematyka, podręcznik dla studentów wydziałów chemicznych, tom I, II, PWN, Warszawa, 1999
- T. Trajdos, Matematyka, cz.3, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz.I, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- E. Otto, Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych cz. 1,2, PWN, Warszawa, 1998
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008