Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
specjalność: Inżynieria polimerów i biomateriałów
Sylabus przedmiotu Struktura i funkcja biomateriałów - warsztaty:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Struktura i funkcja biomateriałów - warsztaty | ||
Specjalność | Inżynieria polimerów i biomateriałów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia i technologia polimerów, podstawy nauki o biomateriałach polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy praktycznej w zakresie wpływu struktury na funkcję biomateriałów |
C-2 | Zdobycie umiejętności projektowania biomateriałów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie polimerowych struktur trójwymiarowych z biomateriałów. | 6 |
T-L-2 | Charakterystyka otrzymanych struktur trójwymiarowych otrzymanych z biomateriałów. | 6 |
T-L-3 | Przeprowadzenie procesu degradacji wybranego biopolimeru 1: przeprowadzenie degradacji (enzymatycznej, hydrolitycznej), wytrącenie materiału. | 6 |
T-L-4 | Analiza procesu degradacji wybranego biopolimeru 2: analiza polimeru przed i po procesie degradacji. | 6 |
T-L-5 | Charakterystyka właściwości powierzchniowych biopolimerów. | 5 |
T-L-6 | Otrzymywanie hydrożeli polimerowych i ich charakterystyka. | 5 |
T-L-7 | Badania zmęczeniowe biomateriałów. | 5 |
T-L-8 | Analiza substancji małoczasteczkowych wymywanych z biomateriałów metodą HPLC. | 5 |
T-L-9 | Otrzymywanie mikrokapsułek polimerowych i ich charakterystyka. | 5 |
T-L-10 | Badania mechaniczne biopolimerów w funkcji temperatury. | 5 |
T-L-11 | Otrzymywanie biomateriałów fotosieciowalnych. | 6 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omównie zasad projektowania biomateriałów i przedstawienie zakresu tematyki projektowej. Wybór tematu proejktu. | 2 |
T-P-2 | Omównie sposobów wykonywania projektu. | 2 |
T-P-3 | Dyskusja wyników badań literaturowych. | 2 |
T-P-4 | Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy. | 2 |
T-P-5 | Obliczenia projektowe | 4 |
T-P-6 | Analiza możliwości aparaturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny | 4 |
T-P-7 | Sprawdzenie i korekta prowadzonych obliczeń | 2 |
T-P-8 | Przygotowanie opisu technologicznego | 4 |
T-P-9 | Przygotowanie, zebranie i opisanie pozostałych elementów składowych proejktu technologicznego | 4 |
T-P-10 | Weryfikacja przygotowanego opisu projektowego | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-L-2 | Zapoznanie się z literaturą | 15 |
A-L-3 | Konsultacje | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań | 15 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Konsultacje | 8 |
A-P-3 | Zapoznanie z literaturą | 22 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne połączone z dyskusją i objaśnieniami |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: praca projektowa |
S-2 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D2-05_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje strukturę pod katem funkcjonalności materiału polimerowego do zastosowań medycznych | IMiN_2A_U01, IMiN_2A_U02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-L-6, T-L-1, T-L-9, T-L-3, T-L-8, T-L-11, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D2-05_K01 student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy | IMiN_2A_K04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D2-05_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje strukturę pod katem funkcjonalności materiału polimerowego do zastosowań medycznych | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczone umiejętności w zakresie analizy struktury i funkcji materiału polimerowego do zastosowań medycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D2-05_K01 student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Łaskawiec, Jan, Zagadnienia teoretyczne i aplikacyjne w implantach, Wyd. Politechniki Śląskiej. Gliwice 2002, 2002
- Błażewicz S., Biomateriały, t.4; W: Biocybernetyka i Inżynieria Biomedyczna, Wydawnictwo Exit, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2004
- Wise D.L, Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000