Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
specjalność: Inżynieria polimerów i biomateriałów

Sylabus przedmiotu Struktura i funkcja biomateriałów - warsztaty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Struktura i funkcja biomateriałów - warsztaty
Specjalność Inżynieria polimerów i biomateriałów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 60 4,00,60zaliczenie
projektyP1 30 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia i technologia polimerów, podstawy nauki o biomateriałach polimerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy praktycznej w zakresie wpływu struktury na funkcję biomateriałów
C-2Zdobycie umiejętności projektowania biomateriałów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie polimerowych struktur trójwymiarowych z biomateriałów.6
T-L-2Charakterystyka otrzymanych struktur trójwymiarowych otrzymanych z biomateriałów.6
T-L-3Przeprowadzenie procesu degradacji wybranego biopolimeru 1: przeprowadzenie degradacji (enzymatycznej, hydrolitycznej), wytrącenie materiału.6
T-L-4Analiza procesu degradacji wybranego biopolimeru 2: analiza polimeru przed i po procesie degradacji.6
T-L-5Charakterystyka właściwości powierzchniowych biopolimerów.5
T-L-6Otrzymywanie hydrożeli polimerowych i ich charakterystyka.5
T-L-7Badania zmęczeniowe biomateriałów.5
T-L-8Analiza substancji małoczasteczkowych wymywanych z biomateriałów metodą HPLC.5
T-L-9Otrzymywanie mikrokapsułek polimerowych i ich charakterystyka.5
T-L-10Badania mechaniczne biopolimerów w funkcji temperatury.5
T-L-11Otrzymywanie biomateriałów fotosieciowalnych.6
60
projekty
T-P-1Omównie zasad projektowania biomateriałów i przedstawienie zakresu tematyki projektowej. Wybór tematu proejktu.2
T-P-2Omównie sposobów wykonywania projektu.2
T-P-3Dyskusja wyników badań literaturowych.2
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy.2
T-P-5Obliczenia projektowe4
T-P-6Analiza możliwości aparaturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny4
T-P-7Sprawdzenie i korekta prowadzonych obliczeń2
T-P-8Przygotowanie opisu technologicznego4
T-P-9Przygotowanie, zebranie i opisanie pozostałych elementów składowych proejktu technologicznego4
T-P-10Weryfikacja przygotowanego opisu projektowego4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Zapoznanie się z literaturą15
A-L-3Konsultacje15
A-L-4Przygotowanie sprawozdań15
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia15
120
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Konsultacje8
A-P-3Zapoznanie z literaturą22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne połączone z dyskusją i objaśnieniami
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: praca projektowa
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D2-05_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje strukturę pod katem funkcjonalności materiału polimerowego do zastosowań medycznych
IMiN_2A_U01, IMiN_2A_U02C-1T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-L-6, T-L-1, T-L-9, T-L-3, T-L-8, T-L-11, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D2-05_K01
student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
IMiN_2A_K04C-1T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D2-05_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje strukturę pod katem funkcjonalności materiału polimerowego do zastosowań medycznych
2,0
3,0student posiada ograniczone umiejętności w zakresie analizy struktury i funkcji materiału polimerowego do zastosowań medycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D2-05_K01
student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
2,0
3,0student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łaskawiec, Jan, Zagadnienia teoretyczne i aplikacyjne w implantach, Wyd. Politechniki Śląskiej. Gliwice 2002, 2002
  2. Błażewicz S., Biomateriały, t.4; W: Biocybernetyka i Inżynieria Biomedyczna, Wydawnictwo Exit, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2004
  2. Wise D.L, Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie polimerowych struktur trójwymiarowych z biomateriałów.6
T-L-2Charakterystyka otrzymanych struktur trójwymiarowych otrzymanych z biomateriałów.6
T-L-3Przeprowadzenie procesu degradacji wybranego biopolimeru 1: przeprowadzenie degradacji (enzymatycznej, hydrolitycznej), wytrącenie materiału.6
T-L-4Analiza procesu degradacji wybranego biopolimeru 2: analiza polimeru przed i po procesie degradacji.6
T-L-5Charakterystyka właściwości powierzchniowych biopolimerów.5
T-L-6Otrzymywanie hydrożeli polimerowych i ich charakterystyka.5
T-L-7Badania zmęczeniowe biomateriałów.5
T-L-8Analiza substancji małoczasteczkowych wymywanych z biomateriałów metodą HPLC.5
T-L-9Otrzymywanie mikrokapsułek polimerowych i ich charakterystyka.5
T-L-10Badania mechaniczne biopolimerów w funkcji temperatury.5
T-L-11Otrzymywanie biomateriałów fotosieciowalnych.6
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omównie zasad projektowania biomateriałów i przedstawienie zakresu tematyki projektowej. Wybór tematu proejktu.2
T-P-2Omównie sposobów wykonywania projektu.2
T-P-3Dyskusja wyników badań literaturowych.2
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy.2
T-P-5Obliczenia projektowe4
T-P-6Analiza możliwości aparaturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny4
T-P-7Sprawdzenie i korekta prowadzonych obliczeń2
T-P-8Przygotowanie opisu technologicznego4
T-P-9Przygotowanie, zebranie i opisanie pozostałych elementów składowych proejktu technologicznego4
T-P-10Weryfikacja przygotowanego opisu projektowego4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Zapoznanie się z literaturą15
A-L-3Konsultacje15
A-L-4Przygotowanie sprawozdań15
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Konsultacje8
A-P-3Zapoznanie z literaturą22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D2-05_U01w wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje strukturę pod katem funkcjonalności materiału polimerowego do zastosowań medycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_U01potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów produkcji materiałów/nanomateriałów, obejmującą odpowiedni dobór surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do ich realizacji oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
IMiN_2A_U02potrafi wykorzystać poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie narzędzi informatycznych niezbędną do modelowania, planowania, projektowania i optymalizacji technologicznych procesów produkcji/wytwarzania materiałów/nanomateriałów oraz zna metody analizy i sposoby opracowywania wyników badań eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy praktycznej w zakresie wpływu struktury na funkcję biomateriałów
Treści programoweT-P-1Omównie zasad projektowania biomateriałów i przedstawienie zakresu tematyki projektowej. Wybór tematu proejktu.
T-P-2Omównie sposobów wykonywania projektu.
T-P-6Analiza możliwości aparaturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny
T-P-3Dyskusja wyników badań literaturowych.
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy.
T-P-5Obliczenia projektowe
T-L-6Otrzymywanie hydrożeli polimerowych i ich charakterystyka.
T-L-1Otrzymywanie polimerowych struktur trójwymiarowych z biomateriałów.
T-L-9Otrzymywanie mikrokapsułek polimerowych i ich charakterystyka.
T-L-3Przeprowadzenie procesu degradacji wybranego biopolimeru 1: przeprowadzenie degradacji (enzymatycznej, hydrolitycznej), wytrącenie materiału.
T-L-8Analiza substancji małoczasteczkowych wymywanych z biomateriałów metodą HPLC.
T-L-11Otrzymywanie biomateriałów fotosieciowalnych.
T-L-10Badania mechaniczne biopolimerów w funkcji temperatury.
T-L-4Analiza procesu degradacji wybranego biopolimeru 2: analiza polimeru przed i po procesie degradacji.
T-L-7Badania zmęczeniowe biomateriałów.
T-L-5Charakterystyka właściwości powierzchniowych biopolimerów.
T-L-2Charakterystyka otrzymanych struktur trójwymiarowych otrzymanych z biomateriałów.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne połączone z dyskusją i objaśnieniami
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca projektowa
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczone umiejętności w zakresie analizy struktury i funkcji materiału polimerowego do zastosowań medycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D2-05_K01student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_K04jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym do podtrzymywania etosu zawodu i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy praktycznej w zakresie wpływu struktury na funkcję biomateriałów
Treści programoweT-P-1Omównie zasad projektowania biomateriałów i przedstawienie zakresu tematyki projektowej. Wybór tematu proejktu.
T-P-2Omównie sposobów wykonywania projektu.
T-P-6Analiza możliwości aparaturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny
T-P-3Dyskusja wyników badań literaturowych.
T-P-4Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy.
T-P-5Obliczenia projektowe
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne połączone z dyskusją i objaśnieniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca projektowa
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,5
4,0
4,5
5,0