Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 0,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzupełnienie braków wiedzy z zakresu zasad nomenklatury systematycznej wybranych klas związków organicznych.
C-2Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii związków organicznych.
C-3Utrwalenie umiejętności rozpoznawania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych.
C-4Ugruntowanie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Przypisywanie związków organicznych do poszczególnych klas na podstawie znajomości grup funkcyjnych.
C-5Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania i oczyszczania związków organicznych. Oznaczanie parametrów czystości związków ciekłych i stałych (temperatura wrzenia i temperatura topnienia).
C-7Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego: wykaz stosowanych odczynników i ich właściwości niebezpiecznych, rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne obserwacje oraz obliczanie wydajności przeprowadzonego procesu (destylacja, ekstrakcja, krystalizacja).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady nomenklatury systematycznej IUPAC wybranych klas związków organicznych.2
T-A-2Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Klasyfikowanie związków organicznych na podstawie charakterystycznych grup funkcyjnych.8
T-A-3Zjawisko izomerii i jej rodzaje. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.5
15
laboratoria
T-L-1Podstawowe zasady pracy w laboratorium chemii organicznej: niebezpieczne substancje chemiczne, zbieranie i utylizacja odpadów chemicznych, oparzenia chemiczne, zatrucia oraz inne wypadki przy pracy w laboratorium.1
T-L-2Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny.1
T-L-3Metody rozdzielania, wydzielania i oczyszczania związków organicznych: destylacja prosta (oczyszczanie acetonu), ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta (wydzielanie oleju lnianego z nasion lnu), krystalizacja z wody (kwas sulfanilowy) i rozpuszczalnika palnego (benzoina).24
T-L-4Oznaczanie temperatury topnienia stałych związków organicznych przy wykorzystaniu różnych metod i aparatów.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obecność i aktywność na zajęciach.15
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia w zakresie przypisywania różnych związków organicznych do poszczególnych klas, rysowania wzorów półstrukturalnych i szkieletowych związków organicznych a także rozpoznawania rodzajów izomerii.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie wydzielania oraz oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
M-3Ćwiczenia praktyczne w zakresie oznaczania podstawowych parametrów czystości ciekłych i stałych związków organicznych (temperatura wrzenia i temperatura topnienia).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach laboratoryjnych oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_U02_W01
Student stosuje zasady nomenklatury systematycznej IUPAC donazywania różnych klas związków organicznych. Rozróżniaposzczególne grupy funkcyjne oraz typy izomerii w związkachorganicznych.
C-1, C-4, C-3, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1S-1
IMiN_1A_U02_W02
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy z różnymi odczynnikami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-7, C-5T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_U02_U01
Student przypisuje związek organiczny do konkretnej klasy napodstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podaje jego nazwęzgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC.
C-3, C-1, C-4T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-1
IMiN_1A_U02_U02
Student stosuje proste metody wydzielania i oczyszczaniaróżnych (stałych i ciekłych) związków organicznych.
C-6, C-7T-L-4, T-L-3M-2S-2
IMiN_1A_U02_U03
Student oznacza podstawowe parametry czystości stałych i ciekłych związków organicznych
C-6T-L-4M-3S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_U02_U01
Student przypisuje związek organiczny do konkretnej klasy napodstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podaje jego nazwęzgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC.
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
  2. Daniel Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemysław Szczeciński, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady nomenklatury systematycznej IUPAC wybranych klas związków organicznych.2
T-A-2Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Klasyfikowanie związków organicznych na podstawie charakterystycznych grup funkcyjnych.8
T-A-3Zjawisko izomerii i jej rodzaje. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.5
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe zasady pracy w laboratorium chemii organicznej: niebezpieczne substancje chemiczne, zbieranie i utylizacja odpadów chemicznych, oparzenia chemiczne, zatrucia oraz inne wypadki przy pracy w laboratorium.1
T-L-2Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny.1
T-L-3Metody rozdzielania, wydzielania i oczyszczania związków organicznych: destylacja prosta (oczyszczanie acetonu), ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta (wydzielanie oleju lnianego z nasion lnu), krystalizacja z wody (kwas sulfanilowy) i rozpuszczalnika palnego (benzoina).24
T-L-4Oznaczanie temperatury topnienia stałych związków organicznych przy wykorzystaniu różnych metod i aparatów.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obecność i aktywność na zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U02_W01Student stosuje zasady nomenklatury systematycznej IUPAC donazywania różnych klas związków organicznych. Rozróżniaposzczególne grupy funkcyjne oraz typy izomerii w związkachorganicznych.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie braków wiedzy z zakresu zasad nomenklatury systematycznej wybranych klas związków organicznych.
C-4Ugruntowanie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Przypisywanie związków organicznych do poszczególnych klas na podstawie znajomości grup funkcyjnych.
C-3Utrwalenie umiejętności rozpoznawania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych.
C-2Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii związków organicznych.
Treści programoweT-A-2Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Klasyfikowanie związków organicznych na podstawie charakterystycznych grup funkcyjnych.
T-A-1Zasady nomenklatury systematycznej IUPAC wybranych klas związków organicznych.
T-A-3Zjawisko izomerii i jej rodzaje. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w zakresie przypisywania różnych związków organicznych do poszczególnych klas, rysowania wzorów półstrukturalnych i szkieletowych związków organicznych a także rozpoznawania rodzajów izomerii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U02_W02Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy z różnymi odczynnikami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
Cel przedmiotuC-7Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego: wykaz stosowanych odczynników i ich właściwości niebezpiecznych, rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne obserwacje oraz obliczanie wydajności przeprowadzonego procesu (destylacja, ekstrakcja, krystalizacja).
C-5Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
Treści programoweT-L-1Podstawowe zasady pracy w laboratorium chemii organicznej: niebezpieczne substancje chemiczne, zbieranie i utylizacja odpadów chemicznych, oparzenia chemiczne, zatrucia oraz inne wypadki przy pracy w laboratorium.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie wydzielania oraz oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach laboratoryjnych oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U02_U01Student przypisuje związek organiczny do konkretnej klasy napodstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podaje jego nazwęzgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC.
Cel przedmiotuC-3Utrwalenie umiejętności rozpoznawania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych.
C-1Uzupełnienie braków wiedzy z zakresu zasad nomenklatury systematycznej wybranych klas związków organicznych.
C-4Ugruntowanie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Przypisywanie związków organicznych do poszczególnych klas na podstawie znajomości grup funkcyjnych.
Treści programoweT-A-3Zjawisko izomerii i jej rodzaje. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.
T-A-1Zasady nomenklatury systematycznej IUPAC wybranych klas związków organicznych.
T-A-2Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Klasyfikowanie związków organicznych na podstawie charakterystycznych grup funkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w zakresie przypisywania różnych związków organicznych do poszczególnych klas, rysowania wzorów półstrukturalnych i szkieletowych związków organicznych a także rozpoznawania rodzajów izomerii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U02_U02Student stosuje proste metody wydzielania i oczyszczaniaróżnych (stałych i ciekłych) związków organicznych.
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania i oczyszczania związków organicznych. Oznaczanie parametrów czystości związków ciekłych i stałych (temperatura wrzenia i temperatura topnienia).
C-7Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego: wykaz stosowanych odczynników i ich właściwości niebezpiecznych, rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne obserwacje oraz obliczanie wydajności przeprowadzonego procesu (destylacja, ekstrakcja, krystalizacja).
Treści programoweT-L-4Oznaczanie temperatury topnienia stałych związków organicznych przy wykorzystaniu różnych metod i aparatów.
T-L-3Metody rozdzielania, wydzielania i oczyszczania związków organicznych: destylacja prosta (oczyszczanie acetonu), ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta (wydzielanie oleju lnianego z nasion lnu), krystalizacja z wody (kwas sulfanilowy) i rozpuszczalnika palnego (benzoina).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie wydzielania oraz oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach laboratoryjnych oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U02_U03Student oznacza podstawowe parametry czystości stałych i ciekłych związków organicznych
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania i oczyszczania związków organicznych. Oznaczanie parametrów czystości związków ciekłych i stałych (temperatura wrzenia i temperatura topnienia).
Treści programoweT-L-4Oznaczanie temperatury topnienia stałych związków organicznych przy wykorzystaniu różnych metod i aparatów.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia praktyczne w zakresie oznaczania podstawowych parametrów czystości ciekłych i stałych związków organicznych (temperatura wrzenia i temperatura topnienia).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach laboratoryjnych oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.