Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Stępień <Zofia.Stepien@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Ewert-Krzemieniewski <Stanislaw.Ewert-Krzemieniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.26
T-A-2Sprawdziany.4
30
wykłady
T-W-1Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności.6
T-W-2Układy równań liniowych, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa, twierdzenie Kroneckera-Capellego.2
T-W-3Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni.6
T-W-4Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.8
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstremum funkcji, pochodna funkcji złożonej. Zastosowanie rachunku różniczkowego.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych .30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań, przygotowanie do sprawdzianów.56
A-A-3Konsultacje.4
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów oraz wkazanej literatury.14
A-W-3Przygotownie do egzaminu.11
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia audytoryje, dyskusja, metody problemowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdziany pisemne.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta w czasie zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B01_W01
zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
IMiN_1A_W01C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B01_U01
potrafi zastosować poznane podczac kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów
IMiN_1A_U02C-1, C-2T-A-1M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B01_W01
zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
2,0
3,0Uzyskanie z zaliczenia pisemnego wyniku z przedziału [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B01_U01
potrafi zastosować poznane podczac kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów
2,0
3,0Uzyskanie ze sprawdzianów wyniku z przedziału [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Żakowski, W. Kołodziej, Matematyka cz. II, WNT, Warszawa, 2003
  2. W. Żakowski, G. Decewicz, Matematyka cz.I, WNT, Warszawa, 2000
  3. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz. I, cz II, PWN, Warszawa, 2008
  4. T.Trajdos, Matematyka cz III, WNT, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. D.A. McQuarrie, Matematyka dla przyrodników i inżynierów, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.26
T-A-2Sprawdziany.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności.6
T-W-2Układy równań liniowych, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa, twierdzenie Kroneckera-Capellego.2
T-W-3Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni.6
T-W-4Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.8
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstremum funkcji, pochodna funkcji złożonej. Zastosowanie rachunku różniczkowego.8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych .30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań, przygotowanie do sprawdzianów.56
A-A-3Konsultacje.4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów oraz wkazanej literatury.14
A-W-3Przygotownie do egzaminu.11
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B01_W01zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: elementów logiki, elementów algebry i algebry liniowej, statystyki matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach i procesach technicznych
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
Treści programoweT-W-2Układy równań liniowych, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa, twierdzenie Kroneckera-Capellego.
T-W-1Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności.
T-W-4Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstremum funkcji, pochodna funkcji złożonej. Zastosowanie rachunku różniczkowego.
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.
T-W-3Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia audytoryje, dyskusja, metody problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta w czasie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie z zaliczenia pisemnego wyniku z przedziału [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B01_U01potrafi zastosować poznane podczac kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień fizykochemicznych i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryje, dyskusja, metody problemowe.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta w czasie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdziany pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie ze sprawdzianów wyniku z przedziału [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0