Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z chemiii organicznej omawianych na zajęciach uzupełniających. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych zwiazków organicznych. |
C-3 | Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów. |
C-4 | Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych. |
C-5 | Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych, jak również z metodami otrzymywania materiałów i nanomateriałów. |
C-6 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie uzyskanej wiedzy. |
C-7 | Zapoznanie studentów z metodami analizy związków organicznych (NMR, IR, MS). |
C-8 | Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego. |
C-9 | Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi, sprzętem laboratoryjnym oraz obowiązującymi procedurami w laboratorium preparatyki organicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji). | 14 |
T-A-2 | Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie. | 10 |
T-A-3 | Interpretacja wyników analiz związków organicznych (NMR, IR, MS) - ćwiczenia i zadania. | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z regulaminem oraz z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej oraz z podstawowym sprzętem laboratoryjnym. | 4 |
T-L-2 | Metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. Destylacja frakcyjna. | 4 |
T-L-3 | Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz kwasu acetylosalicylowego (aspiryny). | 12 |
T-L-4 | Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu. | 8 |
T-L-5 | Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego. | 8 |
T-L-6 | Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu. | 8 |
T-L-7 | Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu. | 4 |
T-L-8 | Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego. | 8 |
T-L-9 | Otrzymywanie mydła na drodze zmydlania tłuszczu zwierzęcego. | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych. | 2 |
T-W-2 | Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych (substytucja, addycja, eliminacja, przegrupowania). | 2 |
T-W-3 | Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szereg homologiczny, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria. | 1 |
T-W-4 | Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe. | 3 |
T-W-5 | Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej. | 3 |
T-W-6 | Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie materiałów i nanomateriałów organicznych. | 3 |
T-W-7 | Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych. | 2 |
T-W-8 | Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej i w reakcjach substytucji nukleofilowej. | 2 |
T-W-9 | Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda). | 3 |
T-W-10 | Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów. | 3 |
T-W-11 | Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe. Reaktywność amin. Otrzymywanie soli diazoniowych i ich wykorzystanie w syntezie organicznej (barwników i nanomateriałów). | 2 |
T-W-12 | Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady. | 2 |
T-W-13 | Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe. | 3 |
T-W-14 | Pięcio- i sześcioczłonowe układy heterocykliczne. Budowa, właściwości i reaktywność. | 2 |
T-W-15 | Chemia produktów naturalnych - aminokwasy i węglowodany. | 2 |
T-W-16 | Podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych (NMR, IR, MS). | 5 |
T-W-17 | Teoretyczne i praktyczne aspekty ustalania struktury związków organicznych: charakterystyczne dane spektralne, podstawy interpretacji wyników analiz. | 5 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 27 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego zajecia. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
A-A-4 | Zaliczenie materiału z ćwiczeń audytoryjnych. | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 60 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury. | 35 |
A-L-3 | Opracowywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 15 |
A-L-5 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 10 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury w celu rozszerzenia wiedzy przedstawionej na wykładach | 10 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
A-W-5 | Egzamin pisemny | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis. |
M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz. |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B13_W01 Student wymienia i określa klasy związków organicznych i charakteryzuje występujące w nich grupy funkcyjne. | IMiN_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
IMiN_1A_B13_W02 Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej i inżynierii matariałów i nanomateriałów. | IMiN_1A_W02 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-6 | T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-A-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
IMiN_1A_B13_W03 Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz definiuje podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych. | IMiN_1A_W02 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
IMiN_1A_B13_W04 Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. Charakteryzuje wymagania dotyczące syntezy materiałów i nanomateriałów. | IMiN_1A_W02, IMiN_1A_W03 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-A-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
IMiN_1A_B13_W05 Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. | IMiN_1A_W03 | — | — | C-7 | T-W-17, T-A-3 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B13_U01 Student stosuje w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas. | IMiN_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-15, T-W-14 | M-1, M-4, M-2 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
IMiN_1A_B13_U02 Na podstawie materiału wykładowego student projektuje kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego. Proponuje metodę identyfikacji zaprojektowanego związku. | IMiN_1A_U01 | — | — | C-6, C-2, C-3, C-4, C-7 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
IMiN_1A_B13_U03 Student interpretuje uzykane wyniki badań oraz sporządza opis wykonanego eksperymentu. | IMiN_1A_U08, IMiN_1A_U01 | — | — | C-9, C-8, C-7 | T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-A-3, T-L-9 | M-3 | S-4, S-2, S-3 |
IMiN_1A_B13_U04 Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych. | IMiN_1A_U01 | — | — | C-9, C-8 | T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-4 | M-3, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B13_K01 Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników. | IMiN_1A_K04 | — | — | C-9, C-8 | T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-3, M-2 | S-4 |
IMiN_1A_B13_K02 Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | IMiN_1A_K01 | — | — | C-6, C-5, C-4, C-7, C-8 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-4, M-3, M-2 | S-4, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B13_W01 Student wymienia i określa klasy związków organicznych i charakteryzuje występujące w nich grupy funkcyjne. | 2,0 | Student nie systematyzuje związków oranicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych. |
3,0 | Student nie systematyzuje związków organicznych i rozpoznaje 55-69 procent grup funkcyjnych. | |
3,5 | Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 70-79 procent grup funkcyjnych. | |
4,0 | Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 80-89 procent grup funkcyjnych. | |
4,5 | Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 90-95 procent grup funkcyjnych. | |
5,0 | Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje co najmniej 96-100 procent grup funkcyjnych. | |
IMiN_1A_B13_W02 Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej i inżynierii matariałów i nanomateriałów. | 2,0 | Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej |
3,0 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej | |
3,5 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
4,0 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjnye występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niktóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
4,5 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje wiekszość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
5,0 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
IMiN_1A_B13_W03 Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz definiuje podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych. | 2,0 | Nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii |
3,0 | Rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii | |
3,5 | Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii | |
4,0 | Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii | |
4,5 | Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii | |
5,0 | Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii | |
IMiN_1A_B13_W04 Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. Charakteryzuje wymagania dotyczące syntezy materiałów i nanomateriałów. | 2,0 | Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych. |
3,0 | Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia. | |
3,5 | Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia. | |
4,0 | Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. | |
4,5 | Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. | |
5,0 | Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych. | |
IMiN_1A_B13_W05 Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. | 2,0 | Student nie rozpoznaje podstawowych metod instrumentalnych stosowanych w analizie związków organicznych i nanomateriałów. |
3,0 | Student rozpoznaje tylko jedną podstawową metodę instrumentalną stosowaną w analizie związków organicznych i nanomateriałów. | |
3,5 | Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. Jedną w dobrym stopniu, a drugą w dostatecznym stopniu. | |
4,0 | Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. Jedną w dobrym lub bardzo dobrym stopniu, a dwie w dostatecznym stopniu. | |
4,5 | Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. Dwie w dobrym lub w bardzo dobrym stopniu, a trzecią w dostatecznym stopniu. | |
5,0 | Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów w dobrym i bardzo dobrym stopniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B13_U01 Student stosuje w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas. |
3,0 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
3,5 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych. | |
4,0 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
4,5 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
5,0 | Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
IMiN_1A_B13_U02 Na podstawie materiału wykładowego student projektuje kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego. Proponuje metodę identyfikacji zaprojektowanego związku. | 2,0 | Student nie proponuje żadnego z etapów syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Nie rozróżnia metod identyfikacji syntezowanego związku. |
3,0 | Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego związku organicznego. Nie wybiera metody jego identyfikacji. | |
3,5 | Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Prawidłowo wskazuje jedną z metod jego identyfikacji. | |
4,0 | Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera dwie metody jego identyfikacji. | |
4,5 | Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera trzy metody jego identyfikacji. | |
5,0 | Student proponuje cztery etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego, dobiera wszystkie metody jego identyfikacji. | |
IMiN_1A_B13_U03 Student interpretuje uzykane wyniki badań oraz sporządza opis wykonanego eksperymentu. | 2,0 | Nie interpretuje wyników i nie sporządza opisu wykonanego eksperymentu. |
3,0 | Nie inerpretuje wyników i w niewielkim stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji, drobne błedy w obliczeniach). | |
3,5 | Dostatecznie interpretuje wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia, drobne błedy w obliczeniach). | |
4,0 | Dobrze interpretuje część wyników i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia). | |
4,5 | Dobrze interpretuje wszystkie wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia). | |
5,0 | Bardzo dobrze interpretuje wszystkie wyniki i prawidłowo sporządza opis wykonanego eksperymentu. | |
IMiN_1A_B13_U04 Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych. | 2,0 | Nie stosuje operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych. |
3,0 | Przeprowadza tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie. | |
3,5 | Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie. | |
4,0 | Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację z wody i rozpuszczalnika palnego jako osobne doświadczenie. | |
4,5 | Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz częściowo oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych . | |
5,0 | Pezeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz skutecznie oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych . |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B13_K01 Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników. | 2,0 | Przedstawione wyniki są błedne i nierzetelne. |
3,0 | Przedstawione wyniki są błedne, ale błedy wynikają z pomyłki. | |
3,5 | Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny. | |
4,0 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny. | |
4,5 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błedy. | |
5,0 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny.. | |
IMiN_1A_B13_K02 Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | 2,0 | Nie określa priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. |
3,0 | Nie określa priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania, ale korzysta z rad prowadzącego ćwiczenia. | |
3,5 | Określa tylko podstawowe prioryty w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | |
4,0 | Dobrze określa podstawowe priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | |
4,5 | Bardzo dobrze (dopuszczalne są niewielki błędy) ustala priorytety w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania. | |
5,0 | Bezbłędnie ustala priorytety w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania. |
Literatura podstawowa
- John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1986
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009, Tom I-IV
- Arthur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
- Zofia Jerzmanowska, Preparatyka organiczna związków chemicznych, Państwowy Zakład Wydawnict Lekarskich, Warszawa, 1972
- Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
- Wojciech Zieliński i Andrzej Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000, drugi
- Robert M. Silverstein, Francis X. Webster, David J. Kiemle, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
- E. Białecka-Floriańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Jerzy T. Wróbel, Preparatyka i elementy syntezy organicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1983
- G. Kupryszewski, M. Sobocińska, R. Walczyna, Podstawy Preparatyki Organicznych Zwiazków Chemicznych, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk, 1998