Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami programowania
C-2Zdobycie podstawowych umiejętności zastosowanie programowania do rozwiązytania problemów inżynierskich w inżynierii materiałów i nanomateriałów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Instalowanie Pythona. Podstawowa obsługa. Podstawy programowania (definicje: język programowania, algorytm, składnia, semantyka, kompilowanie i interpretowanie). Zapis i otwieranie projektu2
T-P-2Wprowadzenie do programowania w języku Python (filozofia Pythona, biblioteki, składnia i semantyka, typy proste danych, zmienne, operatory matematyczne, operatory logiczne)2
T-P-3Instrukcje warunkowe, pętle w Pythonie2
T-P-4Funkcje – podprogramy, tablice, formatowanie ciągu znaków, instalowanie i importowanie bibliotek4
T-P-5Operacje na plikach. Wczytywanie i zapis danych pomiarowych z termograwimetru Wykorzystanie biblioteki Numpy Pythona2
T-P-6Wizualizacja danych w postaci wykresu z wykorzystaniem bibliotek Matplotlib Pythona2
T-P-7Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Podstawy programowania (definicje: język programowania, algorytm, składnia, semantyka, historia języków programowania, klasyfikacja: języki niskiego i wysokiego poziomu, kompilowalne, interpretowalne, programowanie obiektowe: klasy, obiekty)2
T-W-2Wprowadzenie do programowania – język programowania Python (wprowadzenie, filozofia Pythona, biblioteki, składnia i semantyka, typy proste danych, kolekcje, operatory matematyczne, operatory logiczne)1
T-W-3Język programowania Python (pakiet Anaconda, projekt Jupyter i notatnik JupyterLab)1
T-W-4Wprowadzenie do programowania (kolekcje i sekwencje – indeksowanie, instrukcje warunkowe, pętle) na podstawie języka programowania Python2
T-W-5Wprowadzenie do programowania (funkcje – podprogramy, formatowanie ciągu znaków, instalowanie i importowanie bibliotek) na podstawie języka programowania Python2
T-W-6Wprowadzenie do programowania obiektowego (klasy, obiekty, metody klas) na podstawie języka programowania Python2
T-W-7Obsługa plików (dostęp, tworzenie i nadpisywanie) w języku programowania Python1
T-W-8Importowanie, obróbka i eksportowanie danych pomiarowych z wykorzystaniem biblioteki Pandas i Numpy Pythona1
T-W-9Wizualizacja danych z wykorzystaniem bibliotek Matplotlib, Seaborn i Bokeh Pythona1
T-W-10Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2studiowanie literatury przedmiotu13
A-P-3samodzielne przygotowywanie projektów15
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia15
A-P-5Konsultacje2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Praca z literaturą3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Projekt z wykorzystnaiem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B05_W01
opisuje narzędzia inforamtyczne w tym elementy programowania do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii materiałów i nanomateriałów
IMiN_1A_W05C-1T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B05_U01
wykorzystuje narzędzia informatycznyne do rozwiązywania zadań inżynierskich w inżynierii materiałów i nanomateriałów
IMiN_1A_U05C-2T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-5, T-P-4, T-P-6M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B05_W01
opisuje narzędzia inforamtyczne w tym elementy programowania do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii materiałów i nanomateriałów
2,0
3,0Na zaliczeniu pismenym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B05_U01
wykorzystuje narzędzia informatycznyne do rozwiązywania zadań inżynierskich w inżynierii materiałów i nanomateriałów
2,0
3,0Za wykonany projekt uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard J. Kaleńczuk, Podstawy Informatyki dla Chemików Technologów, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  2. Andrzej Serdyński, Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Wydawnictwo Naukowe US, 2003, 83-7241-292-8
  3. Kartanas Edmund, Adamski Adam, Podstawy informatyki dla studentów biologii i ochrony środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000, 83-231-1157-X

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Instalowanie Pythona. Podstawowa obsługa. Podstawy programowania (definicje: język programowania, algorytm, składnia, semantyka, kompilowanie i interpretowanie). Zapis i otwieranie projektu2
T-P-2Wprowadzenie do programowania w języku Python (filozofia Pythona, biblioteki, składnia i semantyka, typy proste danych, zmienne, operatory matematyczne, operatory logiczne)2
T-P-3Instrukcje warunkowe, pętle w Pythonie2
T-P-4Funkcje – podprogramy, tablice, formatowanie ciągu znaków, instalowanie i importowanie bibliotek4
T-P-5Operacje na plikach. Wczytywanie i zapis danych pomiarowych z termograwimetru Wykorzystanie biblioteki Numpy Pythona2
T-P-6Wizualizacja danych w postaci wykresu z wykorzystaniem bibliotek Matplotlib Pythona2
T-P-7Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy programowania (definicje: język programowania, algorytm, składnia, semantyka, historia języków programowania, klasyfikacja: języki niskiego i wysokiego poziomu, kompilowalne, interpretowalne, programowanie obiektowe: klasy, obiekty)2
T-W-2Wprowadzenie do programowania – język programowania Python (wprowadzenie, filozofia Pythona, biblioteki, składnia i semantyka, typy proste danych, kolekcje, operatory matematyczne, operatory logiczne)1
T-W-3Język programowania Python (pakiet Anaconda, projekt Jupyter i notatnik JupyterLab)1
T-W-4Wprowadzenie do programowania (kolekcje i sekwencje – indeksowanie, instrukcje warunkowe, pętle) na podstawie języka programowania Python2
T-W-5Wprowadzenie do programowania (funkcje – podprogramy, formatowanie ciągu znaków, instalowanie i importowanie bibliotek) na podstawie języka programowania Python2
T-W-6Wprowadzenie do programowania obiektowego (klasy, obiekty, metody klas) na podstawie języka programowania Python2
T-W-7Obsługa plików (dostęp, tworzenie i nadpisywanie) w języku programowania Python1
T-W-8Importowanie, obróbka i eksportowanie danych pomiarowych z wykorzystaniem biblioteki Pandas i Numpy Pythona1
T-W-9Wizualizacja danych z wykorzystaniem bibliotek Matplotlib, Seaborn i Bokeh Pythona1
T-W-10Zaliczenie2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2studiowanie literatury przedmiotu13
A-P-3samodzielne przygotowywanie projektów15
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia15
A-P-5Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Praca z literaturą3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B05_W01opisuje narzędzia inforamtyczne w tym elementy programowania do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii materiałów i nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W05Absolwent zna zasady projektowania, modelowania, symulacji oraz rozumie zasady metod, narzędzi badawczych i technik (w tym technik informatycznych) stosowanych przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w inżynierii materiałów i nanomateriałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami programowania
Treści programoweT-W-6Wprowadzenie do programowania obiektowego (klasy, obiekty, metody klas) na podstawie języka programowania Python
T-W-8Importowanie, obróbka i eksportowanie danych pomiarowych z wykorzystaniem biblioteki Pandas i Numpy Pythona
T-W-2Wprowadzenie do programowania – język programowania Python (wprowadzenie, filozofia Pythona, biblioteki, składnia i semantyka, typy proste danych, kolekcje, operatory matematyczne, operatory logiczne)
T-W-7Obsługa plików (dostęp, tworzenie i nadpisywanie) w języku programowania Python
T-W-9Wizualizacja danych z wykorzystaniem bibliotek Matplotlib, Seaborn i Bokeh Pythona
T-W-4Wprowadzenie do programowania (kolekcje i sekwencje – indeksowanie, instrukcje warunkowe, pętle) na podstawie języka programowania Python
T-W-3Język programowania Python (pakiet Anaconda, projekt Jupyter i notatnik JupyterLab)
T-W-1Podstawy programowania (definicje: język programowania, algorytm, składnia, semantyka, historia języków programowania, klasyfikacja: języki niskiego i wysokiego poziomu, kompilowalne, interpretowalne, programowanie obiektowe: klasy, obiekty)
T-W-5Wprowadzenie do programowania (funkcje – podprogramy, formatowanie ciągu znaków, instalowanie i importowanie bibliotek) na podstawie języka programowania Python
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu pismenym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B05_U01wykorzystuje narzędzia informatycznyne do rozwiązywania zadań inżynierskich w inżynierii materiałów i nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U05Absolwent potrafi korzystać ze specjalistycznego oprogramowania komputerowego do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień typowych dla kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie podstawowych umiejętności zastosowanie programowania do rozwiązytania problemów inżynierskich w inżynierii materiałów i nanomateriałów.
Treści programoweT-P-3Instrukcje warunkowe, pętle w Pythonie
T-P-2Wprowadzenie do programowania w języku Python (filozofia Pythona, biblioteki, składnia i semantyka, typy proste danych, zmienne, operatory matematyczne, operatory logiczne)
T-P-1Instalowanie Pythona. Podstawowa obsługa. Podstawy programowania (definicje: język programowania, algorytm, składnia, semantyka, kompilowanie i interpretowanie). Zapis i otwieranie projektu
T-P-5Operacje na plikach. Wczytywanie i zapis danych pomiarowych z termograwimetru Wykorzystanie biblioteki Numpy Pythona
T-P-4Funkcje – podprogramy, tablice, formatowanie ciągu znaków, instalowanie i importowanie bibliotek
T-P-6Wizualizacja danych w postaci wykresu z wykorzystaniem bibliotek Matplotlib Pythona
Metody nauczaniaM-2Projekt z wykorzystnaiem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Za wykonany projekt uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0