Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej
W-2Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań)
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi kierunku inżynieria materiałów i nanomteriałów
C-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych i opisywania zjawisk fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, praca i energia12
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego6
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego4
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe4
30
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej4
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia8
T-W-3Drgania i układy drgające7
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal9
T-W-5Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć25
A-A-3Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego20
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Projekt domowy
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B03_W01
definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
IMiN_1A_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B03_U01
stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
IMiN_1A_U02C-3, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B03_W01
definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
2,0
3,0Na zaliczeniu końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B03_U01
stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
  3. T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, praca i energia12
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego6
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego4
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej4
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia8
T-W-3Drgania i układy drgające7
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal9
T-W-5Zaliczenie2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć25
A-A-3Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego20
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B03_W01definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi kierunku inżynieria materiałów i nanomteriałów
Treści programoweT-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia
T-W-3Drgania i układy drgające
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B03_U01stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień fizykochemicznych i technicznych
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej
C-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych i opisywania zjawisk fizycznych
Treści programoweT-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, praca i energia
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt domowy
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5
4,0
4,5
5,0