Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Wykład monograficzny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykład monograficzny
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>, Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii organicznej, fizycznej i nieorganicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii procesowej w opracowywaniu i sterowaniu procesami technologicznymi stosowanymi w ochronie srodowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kompostowanie odpadów organicznych różnego pochodzenia.4
T-W-2Zasady spalania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych.6
T-W-3Zasady wykorzystania pirolizy w ochronie środowiska.5
T-W-4Zasady wykorzystania popiołów, żużli ze spalania węgli, drewna i odpadów.8
T-W-5Linie technologiczne i urządzenia w zagospodarowaniu odpadów niebezpiecznych.7
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia.3
A-W-4Zaliczenie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie scharakteryzować, opisać schematem technologicznym i objaśnić działanie urządzeń w wybranych procesach technologicznych stosowanych w ochronie środowiska. Dotyczy to technologii kompostowania odpadów, spalania odpadów komunalnych i przemysłowych, procesów pirolizy, zagospodarowania popiołów, żużli i zagospodarowania odpadów niebezpiecznych.
ICHP_2A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętności w zakresie prowadzenia, kontroli przebiegu, wprowadzania zmian w wybranych procesach technologicznych, najczęściej stosowanych w ochronie srodowiska.
ICHP_2A_U16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-16_K01
Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych procesów technologicznych stosowanych w ochronie srodowiska. Zrozumie potrzebę postępowania zgodnego z opisem technologicznym, pozna pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej.
ICHP_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie scharakteryzować, opisać schematem technologicznym i objaśnić działanie urządzeń w wybranych procesach technologicznych stosowanych w ochronie środowiska. Dotyczy to technologii kompostowania odpadów, spalania odpadów komunalnych i przemysłowych, procesów pirolizy, zagospodarowania popiołów, żużli i zagospodarowania odpadów niebezpiecznych.
2,0Nie ma wiedzy o prowadzeniu procesów kompostowania wybranych odpadów pochodzenia organicznego.
3,0Posiada wiedzę w zakresie technologii otrzymywania kompostu, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych.
3,5Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania dowolnych grup odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów.
4,0Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania dowolnych grup odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów.
4,5Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania dowolnych grup odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów, wykorzystania popiołów i zużli z przemysłu energetycznego.
5,0Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów, wykorzystania popiołów i zużli z przemysłu energetycznego, linii technologicznych i urządzeń z tego zakresu wyposażenia aparaturowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętności w zakresie prowadzenia, kontroli przebiegu, wprowadzania zmian w wybranych procesach technologicznych, najczęściej stosowanych w ochronie srodowiska.
2,0Student nie umie analizować przebiegu, użytkować urządzeń stosowanych w procesach kompostowania.
3,0Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania.
3,5Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych.
4,0Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych.
4,5Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych, użytkować popioły i żużle.
5,0Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych, użytkować popioły i żużle, urządzenia w procesie pirolizy i innych termicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-16_K01
Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych procesów technologicznych stosowanych w ochronie srodowiska. Zrozumie potrzebę postępowania zgodnego z opisem technologicznym, pozna pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Potrafi wyjasnić znaczenie doboru urządzenia do określonej operacji lub procesu jednostkowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Molenda, E.Grzywa, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 2000, trzecie
  2. E.Grzywa, J.Molenda, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 1996, drugie
  3. R.Bogoczek, R.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. S.Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973, pierwsze
  2. E.Milchert, Technologie produkcji chloropochodnych organicznych, Uczelniane Politechniki Sczecińskiej, Szczecin, 1997, pierwsze
  3. E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, pierwsze, 1997, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kompostowanie odpadów organicznych różnego pochodzenia.4
T-W-2Zasady spalania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych.6
T-W-3Zasady wykorzystania pirolizy w ochronie środowiska.5
T-W-4Zasady wykorzystania popiołów, żużli ze spalania węgli, drewna i odpadów.8
T-W-5Linie technologiczne i urządzenia w zagospodarowaniu odpadów niebezpiecznych.7
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia.3
A-W-4Zaliczenie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-16_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie scharakteryzować, opisać schematem technologicznym i objaśnić działanie urządzeń w wybranych procesach technologicznych stosowanych w ochronie środowiska. Dotyczy to technologii kompostowania odpadów, spalania odpadów komunalnych i przemysłowych, procesów pirolizy, zagospodarowania popiołów, żużli i zagospodarowania odpadów niebezpiecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii procesowej w opracowywaniu i sterowaniu procesami technologicznymi stosowanymi w ochronie srodowiska.
Treści programoweT-W-1Kompostowanie odpadów organicznych różnego pochodzenia.
T-W-2Zasady spalania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych.
T-W-3Zasady wykorzystania pirolizy w ochronie środowiska.
T-W-4Zasady wykorzystania popiołów, żużli ze spalania węgli, drewna i odpadów.
T-W-5Linie technologiczne i urządzenia w zagospodarowaniu odpadów niebezpiecznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy o prowadzeniu procesów kompostowania wybranych odpadów pochodzenia organicznego.
3,0Posiada wiedzę w zakresie technologii otrzymywania kompostu, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych.
3,5Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania dowolnych grup odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów.
4,0Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania dowolnych grup odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów.
4,5Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania dowolnych grup odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów, wykorzystania popiołów i zużli z przemysłu energetycznego.
5,0Posiada wiedzę w zakresie technologii kompostowania, spalania odpadów, prowadzenia pirolizy odpadów, wykorzystania popiołów i zużli z przemysłu energetycznego, linii technologicznych i urządzeń z tego zakresu wyposażenia aparaturowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-16_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętności w zakresie prowadzenia, kontroli przebiegu, wprowadzania zmian w wybranych procesach technologicznych, najczęściej stosowanych w ochronie srodowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii procesowej w opracowywaniu i sterowaniu procesami technologicznymi stosowanymi w ochronie srodowiska.
Treści programoweT-W-1Kompostowanie odpadów organicznych różnego pochodzenia.
T-W-2Zasady spalania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych.
T-W-3Zasady wykorzystania pirolizy w ochronie środowiska.
T-W-4Zasady wykorzystania popiołów, żużli ze spalania węgli, drewna i odpadów.
T-W-5Linie technologiczne i urządzenia w zagospodarowaniu odpadów niebezpiecznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować przebiegu, użytkować urządzeń stosowanych w procesach kompostowania.
3,0Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania.
3,5Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych.
4,0Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych.
4,5Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych, użytkować popioły i żużle.
5,0Student umie analizować przebieg, użytkowanie urządzeń stosowanych w procesach kompostowania, spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych, użytkować popioły i żużle, urządzenia w procesie pirolizy i innych termicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-16_K01Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych procesów technologicznych stosowanych w ochronie srodowiska. Zrozumie potrzebę postępowania zgodnego z opisem technologicznym, pozna pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii procesowej w opracowywaniu i sterowaniu procesami technologicznymi stosowanymi w ochronie srodowiska.
Treści programoweT-W-1Kompostowanie odpadów organicznych różnego pochodzenia.
T-W-2Zasady spalania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych.
T-W-3Zasady wykorzystania pirolizy w ochronie środowiska.
T-W-4Zasady wykorzystania popiołów, żużli ze spalania węgli, drewna i odpadów.
T-W-5Linie technologiczne i urządzenia w zagospodarowaniu odpadów niebezpiecznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyjasnić znaczenie doboru urządzenia do określonej operacji lub procesu jednostkowego.
3,5
4,0
4,5
5,0