Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki
Sylabus przedmiotu Produkcja biopaliw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkcja biopaliw | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstawowych procesów i aparatów w inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podziałem i własnościami biopaliw |
C-2 | Zapoznanie studentów z procesami przebiegającymi przy produkcji biopaliw |
C-3 | Zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi do produkcji biopaliw |
C-4 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawnymi i społeczno-ekonomicznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza pocesów przebiegających przy produkcji biopaliw | 4 |
T-A-2 | Bilanse materiałowe i energetyczne | 3 |
T-A-3 | Analiza porównawcza kosztów produkcji biopaliw w odniesieniu do paliw tradycyjnych | 3 |
T-A-4 | Transport biopaliw | 3 |
T-A-5 | Kolokwium | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i zastosowanie biopaliw | 2 |
T-W-2 | Obowiązujące akty prawne. Wymagania jakościowe dla biokomponentów | 1 |
T-W-3 | Biogaz i gazy wysypiskowe | 1 |
T-W-4 | Biopaliwa płynne | 2 |
T-W-5 | Technologie i rozwiazania techniczne produkcji biopaliw | 3 |
T-W-6 | Aparaty i urządzenia do produkcji biopaliw | 2 |
T-W-7 | Transport biopaliw | 2 |
T-W-8 | Zagadnienia ekonomiczne produkcji biopaliw i ich energetycznego wykorzystania | 1 |
T-W-9 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-A-4 | konsultacje | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykład: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas 45 minut |
S-2 | Ocena podsumowująca: ćwiczenia: dwa kolokwia, forma pisemna, czas 45 minut każde |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-08a_W05 Student zna podział i własności biopaliw Student zna podstawowe procesy przebiegające przy produkcji biopaliw | ICHP_2A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C04-08a_W07 Student zna tradycyjne i nowoczesne technologie i urządzenia stosowane przy produkcji biopaliw | ICHP_2A_W07 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-08a_U17 Student potrafi dobrać biopaliwo ze względu na jego wydajność Student potrafi opisać przykładowy proces produkcji biopaliw Student potrafi wskazać odpowiednie urządzenie do produkcji poszczególnych form biopaliw Student potrafi obliczać parametry aparatów służących do produkcji biopaliw Student potrafi oszacować opłacalność produkcji biopaliw w porównaniu z paliwami tradycyjnymi | ICHP_2A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-08a_K02 Student rozumie potrzebę uwzględnienia w działalności inżynierskiej aspektów pozatechnicznych | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-08a_W05 Student zna podział i własności biopaliw Student zna podstawowe procesy przebiegające przy produkcji biopaliw | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowy podział biopaliw, podać pojedyncze przykłady | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowy podział biopaliw, podać przykłady biopaliw oraz potrafi wymienić podstawowe własności | |
4,0 | Student potrafi wymienić szczegółowy podział biopaliw, podać przykłady biopaliw oraz potrafi wymienić i scharakteryzować własności biopaliw | |
4,5 | Student potrafi wymienić szczegółowy podział biopaliw, podać przykłady biopaliw, potrafi wymienić i scharakteryzować własności biopaliw, podać zalety i wady poszczególnych biopaliw | |
5,0 | Student potrafi wymienić szczegółowy podział biopaliw, podać przykłady biopaliw, potrafi wymienić i scharakteryzować własności biopaliw, podać zalety i wady poszczególnych biopaliw oraz wymienić podstawowe procesy przebiegające przy produkcji biopaliw | |
ICHP_2A_C04-08a_W07 Student zna tradycyjne i nowoczesne technologie i urządzenia stosowane przy produkcji biopaliw | 2,0 | Student nie zna technologii i urzadzeń przy produkcji biopaliw |
3,0 | Student potrafi wymienić tradycyjne technologie i przykładowe urządzenia stosowane przy produkcji biopaliw | |
3,5 | Student potrafi wymienić tradycyjne technologie i przykładowe urządzenia stosowane przy produkcji biopaliw, podać wymagania jakościowe dla biokomponentów | |
4,0 | Student potrafi wymienić i opisać tradycyjne technologie stosowane przy produkcji biopaliw, wymienić aparaty i urządzenia do produkcji biopaliw, podać wymagania jakościowe dla biokomponentów | |
4,5 | Student potrafi wymienić i opisać tradycyjne technologie stosowane przy produkcji biopaliw, wymienić aparaty i urządzenia do produkcji biopaliw, podać wymagania jakościowe dla biokomponentów, podać wady i zalety poszczególnych technologii | |
5,0 | Student potrafi wymienić i opisać tradycyjne i nowoczesne technologie stosowane przy produkcji biopaliw, wymienić aparaty i urządzenia do produkcji biopaliw, podać wymagania jakościowe dla biokomponentów, podać wady i zalety poszczególnych technologii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-08a_U17 Student potrafi dobrać biopaliwo ze względu na jego wydajność Student potrafi opisać przykładowy proces produkcji biopaliw Student potrafi wskazać odpowiednie urządzenie do produkcji poszczególnych form biopaliw Student potrafi obliczać parametry aparatów służących do produkcji biopaliw Student potrafi oszacować opłacalność produkcji biopaliw w porównaniu z paliwami tradycyjnymi | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student potrafi opisać podstawowy proces produkcji biopaliw | |
3,5 | Student potrafi opisać podstawowy proces produkcji biopaliw, potrafi wskazać przykładowe urządzenie do produkcji wybranego biopaliwa, potrafi dobrać biopaliwo ze względu na jego wydajność | |
4,0 | Student potrafi opisać procesy produkcji biopaliw, potrafi wskazać przykładowe urządzenie do produkcji wybranego biopaliwa, obliczyć parametry aparatów służących do produkcji biopaliw , potrafi dobrać biopaliwo ze względu na jego wydajność | |
4,5 | Student potrafi opisać procesy produkcji biopaliw, potrafi wskazać urządzenia do produkcji poszczególnych form biopaliw, obliczyć parametry aparatów służących do produkcji biopaliw, potrafi dobrać biopaliwo ze względu na jego wydajność | |
5,0 | Student potrafi opisać procesy produkcji biopaliw, potrafi wskazać urządzenia do produkcji poszczególnych form biopaliw, obliczyć parametry aparatów służących do produkcji biopaliw, potrafi dobrać biopaliwo ze względu na jego wydajność, wstępnie oszacować opłacalność produkcji przykładowego biopaliwa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-08a_K02 Student rozumie potrzebę uwzględnienia w działalności inżynierskiej aspektów pozatechnicznych | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. |
3,0 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu . | |
3,5 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady . | |
4,0 | Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów. | |
4,5 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski. | |
5,0 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów. |
Literatura podstawowa
- W.M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2017
- J.W. Wandrasz, A.J. Wandrasz, Paliwo formowane. Biopaliwa i paliwa z odpadów w procesach termicznych, Seidel Przywecki, 2006
- P. Gradziuk, A. Grzybek, K. Kowalczyk, B. Kościk, Biopaliwa, Wydawnictwo Wieś Jutra, 2003
- T. Juliszewski, Ogrzewanie biomasą, PWRiL, 2009
Literatura dodatkowa
- P. Kozakiewicz, D. Nicewicz, Surowce włókniste i sposoby ich rozdrabniania, Wydawnictwo SGGW, 2003
- M. Domański, L. Dzurenda, M. Jabłoński, J. Osipiuk, Drewno jako materiał energetyczny, Wydawnictwo SGGW, 2007