Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Instalacje do pozyskiwania energii odnawialnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instalacje do pozyskiwania energii odnawialnej | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność projektowania prostych węzłów technologicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności zaprojektowania instalacji do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. |
C-3 | Uswiadomienie skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt instalacji do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych: instalacja do wytwarzania metanu z biomasy; instalacja do pozyskiwania i przetwarzania metanu ze składowisk odpadów; projekt małej elektrowni wiatrowej lub wodnej; projekt instalacji grzewczej wykorzystującej kolektory słoneczne itp. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Energetyka konwencjonalna – podstawowa charakterystyka. Podział odnawialnych źródeł energii. Techniczne i prawne możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Energia wody – światowy i polski potencja hydroenergetyki. Durze elektrownie wodne: typy; rozwiązania techniczne. Mała energetyka wodna (MEW): podział; charakterystyka turbin; techniczne oraz ekonomicznoprawne aspekty budowy MEW. Energia pływów, fal i prądów morskich. Energia wiatru – charakterystyka. Rozwiązania techniczne siłowni wiatrowych: farmy wiatrowe; konstrukcje turbin wiatrowych. Energia promieniowania słonecznego: kolektory słoneczne; systemy fotowoltaiczne (ogniwa słoneczne). Wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej z zasobów geotermicznych. Metody energetycznego wykorzystania biomasy. Pozyskiwanie i energetyczne wykorzystanie biogazu: pozyskiwanie biogazu ze składowisk odpadów; pozyskiwanie biogazu w gospodarstwach rolnych. Systemy magazynowania i przetwarzania energii ze źródeł odnawialnych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | samodzielne przygotowanie projektu | 36 |
A-P-3 | zaliczenie projektu | 2 |
A-P-4 | konsultacje | 5 |
88 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-2 | konsultacje | 10 |
A-W-3 | zaliczenie pisemne | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 22 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna - projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-12a_W01 Student wymienia, rozróżnia i opisuje metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. | ICHP_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-12a_U01 Student potrafi ocenić przydatność i i zakres zastosowań metod pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. | ICHP_2A_U12 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-12a_K01 Student nabędzie świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko. | ICHP_2A_K02 | — | — | C-3 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-12a_W01 Student wymienia, rozróżnia i opisuje metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0. |
3,0 | Student potrafi wymienić i opisać podstawowe metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. | |
3,5 | Sudent potrafi wymienić i opisać wszystkie omawiane przez prowadzącego metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i opisać wszystkie omawiane przez prowadzącego metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych i rozróżnia sposoby ich zastosowania. | |
4,5 | Student potrafi dobierać i opisać metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych w zależności od podstawowych warunków jej realizacji. | |
5,0 | Student potrafi dobierać i opisać metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych dla dowolnych warunków jej realizacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-12a_U01 Student potrafi ocenić przydatność i i zakres zastosowań metod pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. | 2,0 | Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować prostą instalację do pozyskiwania energii odnawialnej stosując wskazaną metodę. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować instalację o średnim stopniu trudności, do pozyskiwania energii odnawialnej stosując wskazaną metodę. | |
4,0 | Student dobiera metodę i potrafi zaprojektować instalację o średnim stopniu trudności, do pozyskiwania energii odnawialnej. | |
4,5 | Student dobiera metodę i potrafi zaprojektować złożoną instalację do pozyskiwania energii odnawialnej. | |
5,0 | Student dobiera metodę i sposób obliczeń projektując złożoną instalację do pozyskiwania energii odnawialnej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-12a_K01 Student nabędzie świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko. | 2,0 | Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko projektując proste instalacje. | |
3,5 | Student ma podstawową świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko projektując złożone instalacje. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko i i potrafi opisać jej skutki projektując złożone instalacje. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko i na tej podstawie potrafi dobrać metodę projektując złożone instalacje. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko i na tej podstawie potrafi dobrać metodę i opisać jej skutki projektując złożone instalacje. |
Literatura podstawowa
- W. M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
- G. Jastrzębska, Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
- Z. Lubośny, Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2006
- G. Wiśniewski, S. Gołębiowski, M. Gryciuk, Kolektory słoneczne. Poradnik wykorzystania energii słonecznej, Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa, 2001
- P. Gradzinka (red.), Biopaliwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 2003
- A. Oniszk-Popławska, M. Zowsik, G. Wiśniewski, Produkcja i wykorzystanie biogazu rolniczego, EC/BREC, Warszawa, 2003
- W. Nowak, R. Sobański, M. Kabat, T. Kujawa, Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2000