Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Metody oczyszczania gleby:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody oczyszczania gleby | ||
Specjalność | Procesy i urządzenia w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. |
C-2 | Student potrafi opracować strategię dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie projektu oczyszczania wybranego środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi z zastosowaniem wybranych metod dekontaminacji | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Formalno - prawne aspekty egzekwowania zasad ochrony środowiska | 1 |
T-W-2 | Rozpoznawanie zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska produktami ropopochodnymi | 2 |
T-W-3 | Dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń gruntów i wód podziemnych | 1 |
T-W-4 | Podział gruntów, strefy, obszary, użytkowanie | 1 |
T-W-5 | Elementy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego | 1 |
T-W-6 | Migracja produktów ropopochodnych w środowisku | 2 |
T-W-7 | Przegląd metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. Bioremediacja. Techniki EX-Situ, IN-Situ | 4 |
T-W-8 | Strategia dekontaminacji. Ekonomiczne przesłanki wyboru strategii oczyszczania gruntów | 2 |
T-W-9 | Analiza zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | konsultacje z prowadzącym przedmiot | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-W-3 | zaliczenie | 1 |
A-W-4 | konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad informacyjny |
M-2 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć |
S-2 | Ocena formująca: ocena projektu wykonanego zgodnie z wymaganiami określonymi na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-06_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-06_U01 Student ma umiejętność opracowania strategii dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń | ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U14, ICHP_2A_U15 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-06_K01 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego. | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-06_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji gruntów, rozpoznawania zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska oraz metod dekontaminacji środowiska wodno-gruntowego zanieczyszczonego substancjami ropopochodnymi. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie treści programowych przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-06_U01 Student ma umiejętność opracowania strategii dekontaminacji gleb z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek oraz analizy zalet i ograniczeń metod stosowanych w oczyszczaniu gruntów z zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | Student wykonał projekt spelniając podstawowe wymagania przedstawione na ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-06_K01 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego. | 2,0 | |
3,0 | świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Klimiuk E. Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, WN PWN, Warszawa, 2003
- Surygała J., Zanieczyszczenia naftowe w gruncie, Ofic. Wyd. Pol.Wrocławskiej, Wrocław, 2000
- Kołoczek H.,Kaszycki P., Biologiczne mechanizmy oczyszczania skażeń organicznych w glebie, 2004
Literatura dodatkowa
- J. Zieńko, K. Karakulski, Substancje ropopochodne w środowisku gruntowo wodnym, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1998
- Praca zbiorowa, Likwidacja zanieczyszczeń gruntu substancjami ropopochodnymi, Wyd. PIOŚ, 1991
- POŚ, Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z 2008 (Dz. U. nr 25 poz.150), wraz z pózniejszymi zmianami, 2008