Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego
Sylabus przedmiotu Kompleksowe zarządzanie jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kompleksowe zarządzanie jakością | ||
Specjalność | Inżynieria procesów wytwarzania olefin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii jakości lub statystycznej kontroli jakości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych metod i narzędzi zarządzania jakością |
C-2 | Poznanie wybranych znormalizowanych systemów zarządzania jakością |
C-3 | Umiejętność opracowania planu dla kompleksowego zarządzania jakoscią |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Praktyczne zastosowanie zapisów różnych norm z wytycznymi w zarządzaniu jakością dla wybranych przykładów podanych przez prowadzącego zajęcia | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie, przedstawienie i omówienie czterech przykładów procesów lub organizacji, dla których projektowane będą plany kompleksowego zarządzania jakością | 2 |
T-L-2 | Projekty planów kompleksowego zarządzania jakością dla czterech wybranych przykładów | 12 |
T-L-3 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie treści programowych z podziałem na formy zajęć. Omówienie celu przedmiotu, metod i technik nauczania i kryteriów oceny dla poszczególnych form zajęć. Przedstawienie kierunkowych i przedmiotowych efektów kształcenia z podziałem na efekty wiedzy, umiejętności i kompetencji. Zaproponowanie literatury do przedmiiotu. | 1 |
T-W-2 | Wprowadzenie do kompleksowego zarządzania jakością (TQM). Definicje pojęć: koncepcja, metoda, technika, narzędzie i inne. | 1 |
T-W-3 | Etapy podejścia do zarządzania jakością | 1 |
T-W-4 | Metody i narzędzia zarządzania jakością | 1 |
T-W-5 | Wybrane modele TQM: opisowy, warstwowy, relacyjny i inne | 1 |
T-W-6 | Koncepcje kompleksowego zarządzania jakością (zarządzanie surowcami, produkcją, marketingiem, ryzykiem, zasobami, organizacją). | 1 |
T-W-7 | Zasady zarządzania jakością | 1 |
T-W-8 | Znormalizowane systemy zarządzania jakością. Wytyczne i cele stosowania zapisów wybranych norm PN-EN ISO | 4 |
T-W-9 | Modele i kryteria samooceny organizacji (zasoby, procesy, pomiary i doskonalenie) | 1 |
T-W-10 | Ekonomika jakości. Modele kosztów jakości. Zarządzanie kosztami procesów | 1 |
T-W-11 | Nadzór nad niezgodnościami. Model zapewnienia jakosci w projektowaniu, produkcji, usługach i pracach rozwojowych | 1 |
T-W-12 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczetsnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie danych do zajęć | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: forma pisemna, czas trwanai 45 min, na ostatnich zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-C09_W12 Student ma podstawową wiedzę w zakresie kompleksowego zarządzania jakością | ICHP_2A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-C09_U01 Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania i krytycznej oceny informacji na temat obowiązujących znormalizowanych wytycznych do kompleksowego zarządzania jakością | ICHP_2A_U01 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C10-C09_U16 W zakresie zarządzania jakością wybranych działów organizacji, Student potrafi zweryfikować i ocenić istniejące rozwiązania techniczne oraz zaproponować ich ulepszenie | ICHP_2A_U16 | — | — | C-3 | T-L-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-C09_K02 Student potrafi dostrzegać wybrane pozatechniczne aspekty zarządzania jakością i oceniać ich wpływ na podejmowane decyzje | ICHP_2A_K02 | — | — | C-3 | T-A-1, T-L-2 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-C09_W12 Student ma podstawową wiedzę w zakresie kompleksowego zarządzania jakością | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy kompleksowego zarządzania jakością oraz potrafi omówić wytyczne i cele stosowania wybranych norm PN-EN ISO. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-C09_U01 Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania i krytycznej oceny informacji na temat obowiązujących znormalizowanych wytycznych do kompleksowego zarządzania jakością | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie pozyskać z literatury informacje w zakresie znormalizowanych wytycznych do zarządzania jakością | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C10-C09_U16 W zakresie zarządzania jakością wybranych działów organizacji, Student potrafi zweryfikować i ocenić istniejące rozwiązania techniczne oraz zaproponować ich ulepszenie | 2,0 | |
3,0 | Dla wybranych działów organizacji Student potrafi ocenić istniejące rozwiązanie i zaproponować ewentualne ulepszenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-C09_K02 Student potrafi dostrzegać wybrane pozatechniczne aspekty zarządzania jakością i oceniać ich wpływ na podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostrzec wybrane pozatechniczne aspekty zarządzania jakością i ocenić ich wpływ na podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hamrol Adam, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2011
- Iwasiewicz Andrzej, Zarządzanie jakością w przykładach i zadaniach, Śląskie Wydawnictwo Naukowe WSZiNS, Tychy, 2005
- Szczepańska Katarzyna, Metody i techniki TQM, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2009
- Szczepańska Katarzyna, Podstawy zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
- Szczepańska Katarzyna, Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody, techniki, narzędzia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2015