Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy chemii nieorganicznej (zajęcia uzupełniające):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chemii nieorganicznej (zajęcia uzupełniające) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć uzupełniających z podstaw chemii nieorganicznej jest przypomnienie, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć z przedmiotu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pierwiastki grup głównych UOP i ich nazwy, wzory i nazewnictwo prostych związków chemicznych: tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole proste. | 3 |
T-A-2 | Podstawowe typy reakcji chemicznych: reakcje syntezy, analizy, wymiany. Pisanie przykładowych równań reakcji. | 3 |
T-A-3 | Obliczenia chemiczne w oparciu o wzory związków chemicznych i podstawowe prawa chemiczne (prawo zachowania masy i energii, prawo gazowe Gay-Lussaca, hipoteza Avogadra) | 4 |
T-A-4 | Roztwory wodne związków chemicznych i ich stężenia (procentowe i molowe) oraz ich obliczanie. | 2 |
T-A-5 | Wyznaczanie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach i jonach oraz dobieranie współczynników stechiometrycznych w prostych reakcjach utleniania i redukcji. | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przepisy BHP i regulamin pracy studenta w laboratorium. Zapoznanie się z podstawowym sprzętem i techniką pracy w laboratorium. Typy reakcji chemicznych - demonstracja podstawowych typów reakcji chemicznych | 3 |
T-L-2 | Typy reakcji chemicznych. Reakcje kwasów utleniających i nieutleniających z metalami. Wytrącanie trudnorozpuszczalnych wodorotlenków. Amfoteryczność wybranych wodorotlenków. Wytrącanie trudnorozpuszczalnych soli. | 3 |
T-L-3 | Reakcje utleniania i redukcji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji oraz zapisanie odpowiednich równań i dobranie współczynników stechiometrycznych. Wskazanie utleniacza i reduktora. | 3 |
T-L-4 | Podstawowe operacje w analizie chemicznej (wytrącanie, dekantacja, przemywanie, suszenie i rozpuszczanie osadów) | 3 |
T-L-5 | Zastosowanie podstawowych operacji w preparatyce wskazanej soli. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań obliczeniowych i problemowych z zakresu chemii nieorganicznej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące sprawdzanie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_U01_W01 Student ma wiedzę dotyczącą pojęć i zagadnień chemii ogólnej i nieorganicznej | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
ICHP_1A_U01_W02 Student ma wiedzę dotyczącą nazewnictwa związków nieorganicznych i ich zapisywania oraz zapisywania i bilansowania równań reakcji chemicznych. | — | — | — | — | T-A-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-2 |
ICHP_1A_U01_W03 Student ma wiedzę dotyczącą rozwiązywania zadań z zakresu stechiometrii i stężęń roztworów | — | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_U01_U01 Student potrafi zdefiniować pojęcia i zagadnienia dotyczące chemii ogólnej i nieorganicznej | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
ICHP_1A_U01_U02 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
ICHP_1A_U01_U03 Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu stechiometrii i stężeń roztworów | — | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_U01_K01 Student będzie zdeterminowany do ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz będzie motywował do tego inne osoby | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_U01_K02 Student nabędzie aktywną postawę do pracy samodzielnej oraz w zespole nad wyznaczonym zadaniem | — | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_U01_W01 Student ma wiedzę dotyczącą pojęć i zagadnień chemii ogólnej i nieorganicznej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę na temat pojęć i zagadnień chemii ogólnej i nieorganicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_U01_W02 Student ma wiedzę dotyczącą nazewnictwa związków nieorganicznych i ich zapisywania oraz zapisywania i bilansowania równań reakcji chemicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafii zastosować nazewnictwo związków nieorganicznych oraz zapisać i zbilansować równania reakcji chemicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_U01_W03 Student ma wiedzę dotyczącą rozwiązywania zadań z zakresu stechiometrii i stężęń roztworów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą rozwiązywania zadań z zakresu stechiometrii i stężeń roztworów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_U01_U01 Student potrafi zdefiniować pojęcia i zagadnienia dotyczące chemii ogólnej i nieorganicznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w podstawowym stopniu zdefiniować podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące chemii ogólnej i nieorganicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_U01_U02 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zastosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_U01_U03 Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu stechiometrii i stężeń roztworów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym rozwiązywać zadania z zakresu stechiometrii oraz stężeń roztworów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_U01_K01 Student będzie zdeterminowany do ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz będzie motywował do tego inne osoby | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym będzie zdeterminowany do ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz w stopniu podstawowym będzie motywował do tego inne osoby | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_U01_K02 Student nabędzie aktywną postawę do pracy samodzielnej oraz w zespole nad wyznaczonym zadaniem | 2,0 | |
3,0 | Student nabył w stopniu podstawowym aktywną postaawę do pracy samodzielnej oraz w zespole nad wyznaczonym zadaniem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K. M. Pazdro, Zbiór zadań z chemii dla liceów i techników, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, Warszawa, 2019, XI
- K. M. Pazdro, A. Rola-Noworyta, Chemia. Repetytorium dla przyszłych maturzystów i studentów., Oficyna edukacyjna Krzysztof Pazdro, Warszawa, 2014, I
- K. M. Pazdro, A. Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, Warszawa, 2013, I
- red. A. Sliwa, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej., PWN, Warszawa, 1987, II
- A. Persona, J. Reszko-Zygmunt, T. Gęca, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej z pełnymi rozwiązaniami, Andrzej Persona, 2019, II
- Z. Bądkowska, E. Koliński, M. Wojnowska, Obliczenia z chemii nieorganicznej, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1996, VII
Literatura dodatkowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998, III
- J. D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999, V