Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy funkcjonowania i więzi w systemach technologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy funkcjonowania i więzi w systemach technologicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Dynamika procesowa |
W-2 | Matematyka stosowana |
W-3 | Podstawy automatyki |
W-4 | Grafika inżynierska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę o wariantach rozwiązań systemów technologicznych oraz ich funkcjonowaniu. Złożoność systemu technologicznego należy traktować jako zbiór elementów i więzi wpływający na jego działanie. |
C-2 | Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność wyboru technologii, systemu technologicznego oraz urządzeń produkcyjnych. Doboru ilości i wielkości urządzeń produkcyjnych. Zasady najlepszego wykorzystania surowców, energii i aparatury. Wybór aparatów i sprecyzowanie wzajemnych ich więzi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie prostego systemu technologicznego. Obliczenia rachunkowe. Określenie więzi pomiędzy elementami systemu w układach technologicznych. Decyzja doboru parametrów systemu zapewniających jego poprawne funkcjonowanie. Określenie podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych. Ocena wpływu wskaźników na zdolność funkcjonowania analizowanego systemu technologicznego. Optymalizacja systemu z uwzględnieniem narzuconych ograniczeń. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcja technologiczna procesu. Analiza koncepcji technologicznej. Struktury topologiczne systemu technologicznego. Analiza wariantów struktur. Realizacja projektowa systemu technologicznego. Metody produkcji. Optymalizacja ekonomiczna. Analiza bilansu energetycznego. Algorytm obliczeń. Programy komputerowego wspomagania obliczeń procesowych. Symulacja procesów technologicznych chemicznych. Efektywność systemu. Wrażliwość na otoczenie i stopień odporności. Podatność systemu technologicznego na sterowanie automatyczne. Jakość sterowania. Analiza więzi pomiędzy węzłem technologicznym i systemem. Niezawodność funkcjonowania systemu. Własności systemów technologicznych. Złożoność systemu technologicznego jako zbioru elementów i więzi. Emergentność. Interaktywność. Stopień wzajemnego oddziaływania. Elementy występujące przy realizacji systemów technologicznych. Symulacyjna analiza systemu technologicznego. Ocena systemu technologicznego. Rewizja projektu. Ostateczna decyzja wyboru aparatów i urządzeń. Przykłady realizacji linii technologicznych. Podstawowe typy rozmieszczenia urządzeń. Analizy ilościowe i jakościowe rozmieszczenia maszyn i urządzeń: CRAFT, ALDEP, CORELAP. Schematy instalacji i schematy montażowe. Ocena funkcjonowania linii technologicznej w oparciu o wskaźniki techniczne i ekonomiczne. Produkcja. Wskaźniki efektywności produkcji. Oddziaływanie walorów użytkowych produkcji na funkcjonowanie systemu technologicznego. Analiza potencjalnej zdolności funkcjonowania procesu technologicznego z uwzględnieniem danych z poprzednich etapów produkcji. Doświadczalne wyznaczenie wpływu dominujących czynników na dalsze funkcjonowanie systemu technologicznego. Rynek zbytu. Wymagania rynku zbytu. Konkurencja. Decyzje ponad produkcyjne. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 12 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym | 4 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta (studiowanie zalecanej literatury, przygotowanie do zaliczenia) | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład (metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: dyskusja dydaktyczna; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna; metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D03b_W01 Student posiada wiedzę związaną z zagadnieniami funkcjonowania systemów technologicznych oraz występujących w nich więzi. Wiedza dotyczy zagadnień z inżynierii i technologii chemicznej, automatyki, zasad ochrony środowiska. | ICHP_1A_W04, ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D03b_U01 Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność oceny sposobu funkcjonowania istniejących i opracowywanych rozwiązań technicznych systemów technologicznych z zakresu inżynierii chemicznej. Dokonania wstępnej analizy ekonomicznej podjętych działań dotyczących realizacji zadań inżynierskich. | ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U14 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D03b_K01 Student nabędzie niezbędnych kompetencji do współdziałania w grupie, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | ICHP_1A_K06, ICHP_1A_K03 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D03b_W01 Student posiada wiedzę związaną z zagadnieniami funkcjonowania systemów technologicznych oraz występujących w nich więzi. Wiedza dotyczy zagadnień z inżynierii i technologii chemicznej, automatyki, zasad ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie opanował wiedzy z podstaw funkcjonowania systemów technologicznych. |
3,0 | Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. | |
3,5 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. | |
4,0 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. W podstawowym stopniu rozumie złożoność systemu technologicznego jako zbiór elementów i więzi wpływający na jego działanie. | |
4,5 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. W dobrym stopniu rozumie złożoność systemu technologicznego jako zbiór elementów i więzi wpływający na jego działanie. | |
5,0 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. Złożoność systemu technologicznego traktuje jako całość powiązaną wzajemnymi wpływami poszczególnych elementów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D03b_U01 Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność oceny sposobu funkcjonowania istniejących i opracowywanych rozwiązań technicznych systemów technologicznych z zakresu inżynierii chemicznej. Dokonania wstępnej analizy ekonomicznej podjętych działań dotyczących realizacji zadań inżynierskich. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów technologicznych. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów technologicznych. | |
3,5 | Student potrafi w ograniczonym zakresie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych dotyczących prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. W ograniczonym stopniu potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. Potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje i na nich formułować poprawnie wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D03b_K01 Student nabędzie niezbędnych kompetencji do współdziałania w grupie, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | 2,0 | Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0. |
3,0 | Student potrafi wyłącznie odtwórczo rozwiązywać problem inżynierski nie wykazując chęci współpracy w grupie. | |
3,5 | Student wykazuje niewielką kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego wykazuje chęć współpracy w grupie. | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego chętnie współpracując w grupie. | |
4,5 | Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań, dzieli się własnymi przemyśleniami i pomysłami z grupą. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań. Potrafi działać w sposób kreatywny i ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. |
Literatura podstawowa
- Świcia A., Projektowanie procesów i systemów technologicznych: monografia, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2003
- Pająk E., Zaawansowane technologie współczesnych systemów produkcyjnych, Politechnika Poznańska, Poznań, 2000
- Kucharski S., Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
- Pikoń K., Model wielokryterialnej analizy środowiskowej złożonych układów technologicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
- Szron L., Eksploatacja i remont maszyn technologicznych w elastycznych systemach produkcyjnych, Lublin, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, 2007
- Gąsiorek E., Projektowanie procesów technologicznych w przemyśle spożywczym, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław, 2011
- Miecielica M., Wiśniewski W., Komputerowe wspomaganie projektowania procesów technologicznych, PWN, Warszawa, 2005
- Karpiński T., Kozłowski M., Materiały do projektowania procesów technologicznych. Cz.1. Wzory dokumentacji technologicznej i dane ogólne, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2002
Literatura dodatkowa
- Siecla R., Materiały pomocnicze do projektowania procesów technologicznych: materiały wyjściowe i naddatki technologiczne, Politechnika Poznańska, Poznań, 1993