Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)

Sylabus przedmiotu Chemia przemysłowa i fizykochemia produktów naftowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia przemysłowa i fizykochemia produktów naftowych
Specjalność Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11 Znajomość chemii ogólnej i organicznej
W-2Zdany egzamin z chemii fizycznej
W-3Znajomość podstaw aparaturowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami fizykochemicznymi odwodornienia frakcji węglowodorowych oraz propanu i etanu
C-2Poznanie uproszczonych schematów technologicznych realizacji piroliz lekkich węglowodorów
C-3Poznanie procesów odwodornienia oferowanych przez czołowe firmy światowe
C-4Poznanie systemów katalitycznych i procesów polimeryzacji propylenu do polipropylenu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.2
T-W-2Termiczne i katalityczne odwodornienie propanu.2
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.1
T-W-4Otrzymywanie propylenu z butanu i izobutanu.1
T-W-5Katalityczne odwodornienie butanu i frakcji butano-butylenowej.2
T-W-6Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga.2
T-W-7Proces pirolityczny Thermofor, autotermiczny Bartholome, Catarol, Tsutsumi, AZNJJ, Koppers, Hoechst i inne.2
T-W-8Katalizatory polimeryzacji propylenu do polipropylenu2
T-W-9Sposoby prowadzenia polimeryzacji polipropylenu2
T-W-10Metody modyfikacji polipropylenu2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.30
A-W-3Zaliczenie2
A-W-4Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Z uzyciem komputera
M-4Ekspozycja filmowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-05_W01
Student ma wiedzę natemat kinetyki, termodynamiki procesów katalitycznych i termicznych
ICHP_2A_W09, ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W04C-2T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-3S-1
ICHP_2A_C10-05_W02
ma rozszerzoną wiedzę z zakresu inzynierii chemicznej, której zakres jest dostosowany do formułowania i rozwiązywania złozonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
ICHP_2A_W02C-2T-W-7, T-W-8M-1S-1
ICHP_2A_C10-05_W03
ma rozszerzoną wiedzę zmatematyki niezbędną do opracowania modeli matematycznych procesów technologicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych i obliczeń optymalizacyjnych
ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W04C-4T-W-5, T-W-10M-2S-1
ICHP_2A_C10-05_W04
ma uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
ICHP_2A_W03C-1T-W-6, T-W-7M-2S-1
ICHP_2A_C10-05_W05
ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najwazniejszych nowościach w inżynierii chemicznej chaarakterystycznych dla ukończonej specjalności
ICHP_2A_W09, ICHP_2A_W07C-2, C-4T-W-9M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-05_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować uzyskiwane wyniki, wyciągać poprawne wnioski, zna parametry i warunki prowadzonych procesów.
ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U15, ICHP_2A_U04C-4T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-10M-1S-1
ICHP_2A_C10-05_U02
Potrafi pozyskać informacje z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi
ICHP_2A_U01C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-05_K01
Zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi potrzebę podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych i inzynierskich. Potrafi stosować idee zrównowazonego rozwoju w odniesieniu do procesów petrochemicznych.
ICHP_2A_K03, ICHP_2A_K06, ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K05, ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K07C-2T-W-1, T-W-3, T-W-8M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-05_W01
Student ma wiedzę natemat kinetyki, termodynamiki procesów katalitycznych i termicznych
2,0
3,0Zna podstawowe procesy pirolizy prowadzące do olefin i sposoby wyodrębniania poszczególnych olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C10-05_W02
ma rozszerzoną wiedzę z zakresu inzynierii chemicznej, której zakres jest dostosowany do formułowania i rozwiązywania złozonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
2,0
3,0ma podstawowąwiedzę z zakresu termodynaki chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C10-05_W03
ma rozszerzoną wiedzę zmatematyki niezbędną do opracowania modeli matematycznych procesów technologicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych i obliczeń optymalizacyjnych
2,0
3,0Zna sposoby opracowywnia modeli matematycznych w oparciu o dane kinetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C10-05_W04
ma uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu katalizy homogenicznej i heterogenicznej i zjawisk powirzchniowych na granicy fazy stałej i ciekłej
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C10-05_W05
ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najwazniejszych nowościach w inżynierii chemicznej chaarakterystycznych dla ukończonej specjalności
2,0
3,0posiadł wiedzę o nowościach w zakresie wyodrębniania związków metodami destylacji i ekstrakcji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-05_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować uzyskiwane wyniki, wyciągać poprawne wnioski, zna parametry i warunki prowadzonych procesów.
2,0
3,0W niewielkim stopniu potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować wyniki i zna warunki prowadzenia procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C10-05_U02
Potrafi pozyskać informacje z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi
2,0
3,0potrafi pozyskać informacje z literatury angielskojęzycznej odnośnie procesów przemysłowych realizowanych w inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-05_K01
Zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi potrzebę podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych i inzynierskich. Potrafi stosować idee zrównowazonego rozwoju w odniesieniu do procesów petrochemicznych.
2,0
3,0rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu opinii o nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie inżynierii chemicznej, konieczności odchodzenia od rozwiązań przestarzałych, udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z inżynierią chemiczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Molenda, E.Grzywa, Technologie podstawowych syntez chemicznych t.1, WNT, Warszawa, 1997
  2. F.Andreas, K.Grobe, Chemia propylenu, WNT, Warszawa, 1974
  3. R.Bogoczek, E.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992
  4. Z. Floriańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów (Tom I, II, III), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.2
T-W-2Termiczne i katalityczne odwodornienie propanu.2
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.1
T-W-4Otrzymywanie propylenu z butanu i izobutanu.1
T-W-5Katalityczne odwodornienie butanu i frakcji butano-butylenowej.2
T-W-6Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga.2
T-W-7Proces pirolityczny Thermofor, autotermiczny Bartholome, Catarol, Tsutsumi, AZNJJ, Koppers, Hoechst i inne.2
T-W-8Katalizatory polimeryzacji propylenu do polipropylenu2
T-W-9Sposoby prowadzenia polimeryzacji polipropylenu2
T-W-10Metody modyfikacji polipropylenu2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.30
A-W-3Zaliczenie2
A-W-4Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-05_W01Student ma wiedzę natemat kinetyki, termodynamiki procesów katalitycznych i termicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
ICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
Cel przedmiotuC-2Poznanie uproszczonych schematów technologicznych realizacji piroliz lekkich węglowodorów
Treści programoweT-W-4Otrzymywanie propylenu z butanu i izobutanu.
T-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.
T-W-2Termiczne i katalityczne odwodornienie propanu.
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.
T-W-6Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga.
Metody nauczaniaM-3Z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe procesy pirolizy prowadzące do olefin i sposoby wyodrębniania poszczególnych olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-05_W02ma rozszerzoną wiedzę z zakresu inzynierii chemicznej, której zakres jest dostosowany do formułowania i rozwiązywania złozonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki pozwalającą na formułowanie modeli operacji, procesów i systemów związanych z inżynierią chemiczną i procesową
Cel przedmiotuC-2Poznanie uproszczonych schematów technologicznych realizacji piroliz lekkich węglowodorów
Treści programoweT-W-7Proces pirolityczny Thermofor, autotermiczny Bartholome, Catarol, Tsutsumi, AZNJJ, Koppers, Hoechst i inne.
T-W-8Katalizatory polimeryzacji propylenu do polipropylenu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawowąwiedzę z zakresu termodynaki chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-05_W03ma rozszerzoną wiedzę zmatematyki niezbędną do opracowania modeli matematycznych procesów technologicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych i obliczeń optymalizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
Cel przedmiotuC-4Poznanie systemów katalitycznych i procesów polimeryzacji propylenu do polipropylenu
Treści programoweT-W-5Katalityczne odwodornienie butanu i frakcji butano-butylenowej.
T-W-10Metody modyfikacji polipropylenu
Metody nauczaniaM-2Wykład konserwatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna sposoby opracowywnia modeli matematycznych w oparciu o dane kinetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-05_W04ma uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami fizykochemicznymi odwodornienia frakcji węglowodorowych oraz propanu i etanu
Treści programoweT-W-6Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga.
T-W-7Proces pirolityczny Thermofor, autotermiczny Bartholome, Catarol, Tsutsumi, AZNJJ, Koppers, Hoechst i inne.
Metody nauczaniaM-2Wykład konserwatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu katalizy homogenicznej i heterogenicznej i zjawisk powirzchniowych na granicy fazy stałej i ciekłej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-05_W05ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najwazniejszych nowościach w inżynierii chemicznej chaarakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Poznanie uproszczonych schematów technologicznych realizacji piroliz lekkich węglowodorów
C-4Poznanie systemów katalitycznych i procesów polimeryzacji propylenu do polipropylenu
Treści programoweT-W-9Sposoby prowadzenia polimeryzacji polipropylenu
Metody nauczaniaM-4Ekspozycja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiadł wiedzę o nowościach w zakresie wyodrębniania związków metodami destylacji i ekstrakcji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-05_U01Potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować uzyskiwane wyniki, wyciągać poprawne wnioski, zna parametry i warunki prowadzonych procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
ICHP_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także języku obcym w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_U03potrafi przygotować w języku polskim opracowanie naukowe oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki badań naukowych z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
ICHP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-4Poznanie systemów katalitycznych i procesów polimeryzacji propylenu do polipropylenu
Treści programoweT-W-4Otrzymywanie propylenu z butanu i izobutanu.
T-W-5Katalityczne odwodornienie butanu i frakcji butano-butylenowej.
T-W-7Proces pirolityczny Thermofor, autotermiczny Bartholome, Catarol, Tsutsumi, AZNJJ, Koppers, Hoechst i inne.
T-W-10Metody modyfikacji polipropylenu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W niewielkim stopniu potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować wyniki i zna warunki prowadzenia procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-05_U02Potrafi pozyskać informacje z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Cel przedmiotuC-3Poznanie procesów odwodornienia oferowanych przez czołowe firmy światowe
C-1Zapoznanie z podstawami fizykochemicznymi odwodornienia frakcji węglowodorowych oraz propanu i etanu
Treści programoweT-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.
T-W-2Termiczne i katalityczne odwodornienie propanu.
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.
T-W-6Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga.
T-W-8Katalizatory polimeryzacji propylenu do polipropylenu
T-W-9Sposoby prowadzenia polimeryzacji polipropylenu
Metody nauczaniaM-3Z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi pozyskać informacje z literatury angielskojęzycznej odnośnie procesów przemysłowych realizowanych w inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-05_K01Zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi potrzebę podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych i inzynierskich. Potrafi stosować idee zrównowazonego rozwoju w odniesieniu do procesów petrochemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K03przestrzega wszystkich zasad pracy zespołowej; ma świadomość odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia i dokonania w pracy zawodowej
ICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
ICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Poznanie uproszczonych schematów technologicznych realizacji piroliz lekkich węglowodorów
Treści programoweT-W-1Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu.
T-W-3Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2.
T-W-8Katalizatory polimeryzacji propylenu do polipropylenu
Metody nauczaniaM-3Z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu opinii o nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie inżynierii chemicznej, konieczności odchodzenia od rozwiązań przestarzałych, udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z inżynierią chemiczną
3,5
4,0
4,5
5,0