Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych

Sylabus przedmiotu Symulatory procesowe w projektowaniu procesów przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Symulatory procesowe w projektowaniu procesów przemysłowych
Specjalność Inżynieria bioprocesowa
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 18 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 9 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria systemów procesowych
W-1Optymalizacja procesowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
C-1Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej.
C-1Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
C-1Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykonywanie obliczeń symbolicznych za pomocą wybranych programów (Mathcad, Polymath, Matematica): transformacje Laplace’a, transformacje Fouriera.2
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne. Formułowanie modeli wybranych procesów inżynierii chemicznejw postaci układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości początkowej).2
T-A-3Metody rozwiązywania układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości początkowej).2
T-A-4Równania różniczkowe zwyczajne. Formułowanie modeli wybranych procesów inżynierii chemicznej w postaci układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości brzegowej).2
T-A-5Metody rozwiązywania układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości brzegowej).2
T-A-6Układy równań różniczkowych zwyczajnych - dwupunktowe zagadnienia brzegowe.2
T-A-7Układy równań różniczkowych zwyczajnych - dwupunktowe zagadnienia brzegowe; Metody rozwiązywania problemów.2
T-A-8Problemy inżynierii procesowej opisywane równaniami różniczkowymi cząstkowymi (układami równań) - metody rozwiązywania.4
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do symulatora Aspen Plus. Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin w symulatorze Aspen Plus. Estymacja parametrów.1
T-W-2Modelowanie procesów inżynierii chemicznej. Problemy wartości początkowej i brzegowej. Dwupunktowe zagadnienia brzegowe.2
T-W-3Wybrane metody numeryczne rozwiązywania modeli matematycznych.2
T-W-4Budowanie schematów układów w środowisku symulatora Aspen Plus oraz modeli poszczególnych elementów układu.1
T-W-5Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych w symulatorze Aspen Plus.2
T-W-6Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem symulatora Aspen Plus Dynamics.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie sprawozdania pisemnego.27
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów34
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-1Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-02b_W01
Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
ICHP_2A_W04C-1, C-1T-W-2, T-W-3M-1, M-1S-1, S-1
ICHP_2A_C02-02b_W02
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów wytwarzania olefin.
ICHP_2A_W06C-1, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-1S-1, S-1, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-02b_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych
ICHP_2A_U01C-1, C-1M-1, M-1S-1, S-1
ICHP_2A_C02-02b_U02
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
ICHP_2A_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-1S-1, S-1
ICHP_2A_C02-02b_U03
Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z procesami wytwarzania olefin.
ICHP_2A_U09C-1, C-1M-1, M-1S-1, S-1, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-02b_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
ICHP_2A_K01C-1T-W-1, T-W-3M-1, M-1S-1, S-1, S-1
ICHP_2A_C02-02b_K02
Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
ICHP_2A_K06C-1M-1, M-1S-1, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-02b_W01
Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma przyswojoną wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącących procesów wytwarzania olefin, przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C02-02b_W02
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów wytwarzania olefin.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów wytwarzania olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-02b_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów wytwarzania olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C02-02b_U02
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C02-02b_U03
Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z procesami wytwarzania olefin.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z wytwarzaniem olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-02b_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
2,0
3,0Student ma w stopniu podstawowym wyrobioną świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C02-02b_K02
Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
2,0
3,0Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Luyben W.L., Distillation design and control using Aspen simulation, Wiley, New York, 2006
  2. Sandler S. I., Using Aspen Plus in Thermodynamics Instruction: A Step-by-Step Guide, Wiley, New York, 2015
  3. Dhurjati P., Shiflett M., Modeling and simulation in chemical engineering using Aspen and Matlab, CRC Press, 2014
  4. Luyben W.L., Chemical reactor design and contro, Wiley, New York, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Finlayson B. A., Introduction to Chemical Engineering Computing, Wiley, New Jersey, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykonywanie obliczeń symbolicznych za pomocą wybranych programów (Mathcad, Polymath, Matematica): transformacje Laplace’a, transformacje Fouriera.2
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne. Formułowanie modeli wybranych procesów inżynierii chemicznejw postaci układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości początkowej).2
T-A-3Metody rozwiązywania układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości początkowej).2
T-A-4Równania różniczkowe zwyczajne. Formułowanie modeli wybranych procesów inżynierii chemicznej w postaci układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości brzegowej).2
T-A-5Metody rozwiązywania układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości brzegowej).2
T-A-6Układy równań różniczkowych zwyczajnych - dwupunktowe zagadnienia brzegowe.2
T-A-7Układy równań różniczkowych zwyczajnych - dwupunktowe zagadnienia brzegowe; Metody rozwiązywania problemów.2
T-A-8Problemy inżynierii procesowej opisywane równaniami różniczkowymi cząstkowymi (układami równań) - metody rozwiązywania.4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do symulatora Aspen Plus. Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin w symulatorze Aspen Plus. Estymacja parametrów.1
T-W-2Modelowanie procesów inżynierii chemicznej. Problemy wartości początkowej i brzegowej. Dwupunktowe zagadnienia brzegowe.2
T-W-3Wybrane metody numeryczne rozwiązywania modeli matematycznych.2
T-W-4Budowanie schematów układów w środowisku symulatora Aspen Plus oraz modeli poszczególnych elementów układu.1
T-W-5Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych w symulatorze Aspen Plus.2
T-W-6Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem symulatora Aspen Plus Dynamics.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie sprawozdania pisemnego.27
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów34
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-02b_W01Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
C-1Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej.
Treści programoweT-W-2Modelowanie procesów inżynierii chemicznej. Problemy wartości początkowej i brzegowej. Dwupunktowe zagadnienia brzegowe.
T-W-3Wybrane metody numeryczne rozwiązywania modeli matematycznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-1Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma przyswojoną wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącących procesów wytwarzania olefin, przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-02b_W02Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów wytwarzania olefin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
C-1Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do symulatora Aspen Plus. Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin w symulatorze Aspen Plus. Estymacja parametrów.
T-W-4Budowanie schematów układów w środowisku symulatora Aspen Plus oraz modeli poszczególnych elementów układu.
T-W-5Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych w symulatorze Aspen Plus.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-1Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów wytwarzania olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-02b_U01Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
C-1Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-1Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów wytwarzania olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-02b_U02Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
Treści programoweT-W-2Modelowanie procesów inżynierii chemicznej. Problemy wartości początkowej i brzegowej. Dwupunktowe zagadnienia brzegowe.
T-W-3Wybrane metody numeryczne rozwiązywania modeli matematycznych.
T-W-4Budowanie schematów układów w środowisku symulatora Aspen Plus oraz modeli poszczególnych elementów układu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-1Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-02b_U03Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z procesami wytwarzania olefin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
C-1Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-1Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi.
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z wytwarzaniem olefin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-02b_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do symulatora Aspen Plus. Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin w symulatorze Aspen Plus. Estymacja parametrów.
T-W-3Wybrane metody numeryczne rozwiązywania modeli matematycznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-1Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi.
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma w stopniu podstawowym wyrobioną świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-02b_K02Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-1Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0