Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki
Sylabus przedmiotu Procesy oczyszczania gazu ziemnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy oczyszczania gazu ziemnego | ||
Specjalność | Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu |
C-2 | Umiejętność wykonywania obliczeń zgonie z wymaganiami przedstawionymi na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie właściwości termodynamicznych gazu ziemnego. | 3 |
T-L-2 | Obliczanie instalacji do słodzenia gazu ziemnego z wykorzystaniem symulatorów procesowych. | 6 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i występowanie gazu ziemnego. | 1 |
T-W-2 | Wydobywanie gazu ziemnego. | 1 |
T-W-3 | Skład gazu ziemnego i jego właściwości. | 1 |
T-W-4 | Hydraty gazu ziemnego. | 1 |
T-W-5 | Specyfikacja gazu dostarczanego odbiorcom z sieci dystrybucyjnej. | 1 |
T-W-6 | Ogólny schemat zakładu uzdatniania gazu ziemnego. | 1 |
T-W-7 | Procesy separacji przy głowicy odwiertu. Sprężanie gazu. | 1 |
T-W-8 | Procesy usuwania kwaśnych składników gazu: absorpcja fizyczna i chemiczna, adsorpcja, frakcjonowanie kriogeniczne, procesy membranowe, procesy biologiczne. | 4 |
T-W-9 | Osuszanie gazu: adsorpcja, absorpcja, procesy membranowe, inne procesy. | 2 |
T-W-10 | Usuwanie węglowodorów C2+ z gazu. | 1 |
T-W-11 | Separacja azotu z gazu ziemnego: destylacja kriogeniczna, adsorpcja zmienno-ciśnieniowa, metody membranowe. | 1 |
T-W-12 | Usuwanie i odzyskiwanie śladowych składników gazu ziemnego (wodór, tlen, radon, arszenik, hel, rtęć, BTX). | 1 |
T-W-13 | Bezpieczeństwo i ochrona środowiska w zakładach uzdatniania gazu. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 6 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 23 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-4 | zaliczenie | 2 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań oraz aktywności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych i konsultacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-06b_W01 Student ma wiedzę w zakresie procesów oczyszczania gazu ziemnenego | ICHP_2A_W07, ICHP_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-06b_U01 Student potrafi obliczać metodami manualnymi oraz z użyciem symulatorów procesowych instalacje do oczyszczania gazu ziemnego. | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U09, ICHP_2A_U10 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-06b_K01 Student ma świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce oraz wpływu wydobycia i przetwarzania gazu na środowisko. | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-06b_W01 Student ma wiedzę w zakresie procesów oczyszczania gazu ziemnenego | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawy wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-06b_U01 Student potrafi obliczać metodami manualnymi oraz z użyciem symulatorów procesowych instalacje do oczyszczania gazu ziemnego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia związane z procesami oczyszczania gazu metodami manualnymi oraz z użyciem symulatorów projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-06b_K01 Student ma świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce oraz wpływu wydobycia i przetwarzania gazu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce energetycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kidnay A.J., Parrish W.R., McCartney D.G., Fundamentals of Natural Gas Processing, CRC, Boca Raton, 2019
- Guo B., Ghalambor A., Natural gas engineering handbook, Gulf Publishing Company, Houston, 2005
- Gas Processors Suppliers Association - GPSA Engineering Data Book, Gas Processors Suppliers Association, 2004
- Speight J. G., Natural Gas - A Basic Handbook, Gulf Publishing Company, Houston, 2007
- Wang X., Economides M., Advanced Natural Gas Engineering, Gulf Publishing Company, Houston, 2009
- Khsling Z., Zarys przeróbki ropy naftowej i gazu, Wydawnictwo Uczelniane AGH, Kraków, 1980
- Kuczyński W., Technologia chemiczna gazu ziemnego i ropy naftowej z elementami petrochemii, Wydawnictwo Uczelniane UAM, Poznań, 1972
Literatura dodatkowa
- K. Bąkowski, Gazyfikacja, WNT, 1996
- J. Molenda, Gaz ziemny, WNT, 1993