Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Informatyka procesowa

Sylabus przedmiotu Prawo i ekonomika sektora paliwowo-energetycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo i ekonomika sektora paliwowo-energetycznego
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomii.
W-2Wymagana jest znajomość podstaw mikro- i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.6
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.3
9
wykłady
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.1
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.1
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.1
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)1
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.1
T-W-6Protokół z Kioto1
T-W-7Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.1
T-W-8Strategie zarządzania przedsiębiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.1
T-W-9Kolokwium zaliczeniowe1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach9
A-A-2Studiowanie materiałów źródłowych w celu przygotowywania się do dyskusji na ćwiczeniach.21
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.13
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
A-W-4Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-01_W01
Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
ICHP_2A_W10C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2
ICHP_2A_C04-01_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej.
ICHP_2A_W12C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-01_U01
Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
ICHP_2A_U01C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-2
ICHP_2A_C04-01_U02
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
ICHP_2A_U14C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2
ICHP_2A_C04-01_U03
Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego.
ICHP_2A_U15C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-01_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia.
ICHP_2A_K01C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2
ICHP_2A_C04-01_K02
Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności.
ICHP_2A_K03C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-01_W01
Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.
ICHP_2A_C04-01_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-01_U01
Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C04-01_U02
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C04-01_U03
Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich. Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-01_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu i koniecznośći samokształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C04-01_K02
Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red), Zarządzanie: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. USTAWA z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. 2004 Nr 173 poz. 1807
  2. USTAWA z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, Dz.U. z 2000 nr 94 poz. 1037

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.6
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.1
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.1
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.1
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)1
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.1
T-W-6Protokół z Kioto1
T-W-7Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.1
T-W-8Strategie zarządzania przedsiębiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.1
T-W-9Kolokwium zaliczeniowe1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach9
A-A-2Studiowanie materiałów źródłowych w celu przygotowywania się do dyskusji na ćwiczeniach.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.13
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
A-W-4Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-01_W01Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
Treści programoweT-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-7Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-6Protokół z Kioto
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-01_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania, w tym zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
Treści programoweT-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-7Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-6Protokół z Kioto
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-01_U01Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
Treści programoweT-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-7Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-6Protokół z Kioto
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-01_U02Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
Treści programoweT-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-7Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-6Protokół z Kioto
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-01_U03Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
Treści programoweT-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-7Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-6Protokół z Kioto
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich. Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-01_K01Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
Treści programoweT-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-7Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-6Protokół z Kioto
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu i koniecznośći samokształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-01_K02Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K03przestrzega wszystkich zasad pracy zespołowej; ma świadomość odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia i dokonania w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
Treści programoweT-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-7Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-6Protokół z Kioto
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0