Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Środki transportu naziemnego i powietrznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki transportu naziemnego i powietrznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Łuszczyński <Daniel.Luszczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajommość podstaw konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z charakterystyką, podstawami eksploatacji i obsługiwania środków transportu lądowego i powietrznego oraz nabycie umiejętności ich wyboru do określonych zadań transportowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza rozwiązań wybranych węzłów konstrukcyjnych środków transportu lądowego i powietrznego7
T-A-2Wybrane zagadnienia eksploatacji technicznej środków transportu lądowego i powitrznego: obsługiwanie, diagnostyka, naprawy7
T-A-3Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków transportu naziemnego i powietrznego2
T-W-2Podstawowe parametry techniczno – eksploatacyjne pojazdów mechanicznych2
T-W-3Źródła napędu.2
T-W-4Ogólny układ konstrukcyjny pojazdów samochodowych.2
T-W-5Układy przeniesienia napędu. Podwozia4
T-W-6Nadwozia. Przyczepy i naczepy4
T-W-7Tabor kolejowy: pojazdy trakcyjne, wagony kolejowe3
T-W-8Środki transportu miejskiego: tramwaje, autobusy trolejbusy, szybka kolej miejska, metro3
T-W-9Ogólny układ konstrukcyjny statków powietrznych2
T-W-10Ogólna budowa samolotów mi helikopterów3
T-W-11Przykłady rozwiązań konstrukcji środków transportu naziemnego i powietrznego3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Wykonanie zadania obliczeniowego12
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia12
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, test z treści ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C08_W01
Ma podstawową wiedzę o zastosowaniu, budowie i podstawach eksploatacji środków transportu lądowego i powietrznego
TR_1A_W07C-1T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-11, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C08_U01
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych związanych z obsługąi eksploatacją środków transportu lądowego i powietrzznego a także zadań nietypowych uwzględniających ich aspekty pozatechniczne
TR_1A_U15C-1T-A-2, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C08_K01
Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wymaganymi obsługami technicznymi i doborem środków transportu lądowego i powietrznego
TR_1A_K04C-1T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C08_W01
Ma podstawową wiedzę o zastosowaniu, budowie i podstawach eksploatacji środków transportu lądowego i powietrznego
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C08_U01
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych związanych z obsługąi eksploatacją środków transportu lądowego i powietrzznego a także zadań nietypowych uwzględniających ich aspekty pozatechniczne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C08_K01
Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wymaganymi obsługami technicznymi i doborem środków transportu lądowego i powietrznego
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Prochowski L., Żuchowski A., Pojazdy samochodowe – samochody ciężarowe i autobusy., WKŁ, Warszawa, 2004
  2. Zalewski P., Siedlecki P. Drewnowski A, Technologia transportu kolejowego., WKŁ, Warszawa, 2004
  3. Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych., WSiP, Warszawa, 1999
  4. J. Lewitowicz, K.Kustroń, Podstawy eksploatacji statków powietrznych, WITWL, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Zając P., Kołodziejczyk L.M., Silniki spalinowe, WSiP, Warszawa, 2001
  2. Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K., Pojazdy samochodowe- Eksploatacja techniczna i naprawa, WKŁ, Waeszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza rozwiązań wybranych węzłów konstrukcyjnych środków transportu lądowego i powietrznego7
T-A-2Wybrane zagadnienia eksploatacji technicznej środków transportu lądowego i powitrznego: obsługiwanie, diagnostyka, naprawy7
T-A-3Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków transportu naziemnego i powietrznego2
T-W-2Podstawowe parametry techniczno – eksploatacyjne pojazdów mechanicznych2
T-W-3Źródła napędu.2
T-W-4Ogólny układ konstrukcyjny pojazdów samochodowych.2
T-W-5Układy przeniesienia napędu. Podwozia4
T-W-6Nadwozia. Przyczepy i naczepy4
T-W-7Tabor kolejowy: pojazdy trakcyjne, wagony kolejowe3
T-W-8Środki transportu miejskiego: tramwaje, autobusy trolejbusy, szybka kolej miejska, metro3
T-W-9Ogólny układ konstrukcyjny statków powietrznych2
T-W-10Ogólna budowa samolotów mi helikopterów3
T-W-11Przykłady rozwiązań konstrukcji środków transportu naziemnego i powietrznego3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Wykonanie zadania obliczeniowego12
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia12
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C08_W01Ma podstawową wiedzę o zastosowaniu, budowie i podstawach eksploatacji środków transportu lądowego i powietrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z charakterystyką, podstawami eksploatacji i obsługiwania środków transportu lądowego i powietrznego oraz nabycie umiejętności ich wyboru do określonych zadań transportowych
Treści programoweT-W-7Tabor kolejowy: pojazdy trakcyjne, wagony kolejowe
T-W-8Środki transportu miejskiego: tramwaje, autobusy trolejbusy, szybka kolej miejska, metro
T-W-9Ogólny układ konstrukcyjny statków powietrznych
T-W-4Ogólny układ konstrukcyjny pojazdów samochodowych.
T-W-3Źródła napędu.
T-W-2Podstawowe parametry techniczno – eksploatacyjne pojazdów mechanicznych
T-W-10Ogólna budowa samolotów mi helikopterów
T-W-1Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków transportu naziemnego i powietrznego
T-W-5Układy przeniesienia napędu. Podwozia
T-W-11Przykłady rozwiązań konstrukcji środków transportu naziemnego i powietrznego
T-W-6Nadwozia. Przyczepy i naczepy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, test z treści ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C08_U01Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych związanych z obsługąi eksploatacją środków transportu lądowego i powietrzznego a także zadań nietypowych uwzględniających ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z charakterystyką, podstawami eksploatacji i obsługiwania środków transportu lądowego i powietrznego oraz nabycie umiejętności ich wyboru do określonych zadań transportowych
Treści programoweT-A-2Wybrane zagadnienia eksploatacji technicznej środków transportu lądowego i powitrznego: obsługiwanie, diagnostyka, naprawy
T-A-1Analiza rozwiązań wybranych węzłów konstrukcyjnych środków transportu lądowego i powietrznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, test z treści ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C08_K01Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wymaganymi obsługami technicznymi i doborem środków transportu lądowego i powietrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z charakterystyką, podstawami eksploatacji i obsługiwania środków transportu lądowego i powietrznego oraz nabycie umiejętności ich wyboru do określonych zadań transportowych
Treści programoweT-A-2Wybrane zagadnienia eksploatacji technicznej środków transportu lądowego i powitrznego: obsługiwanie, diagnostyka, naprawy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, test z treści ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli