Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Transport na obiektach oceanotechnicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport na obiektach oceanotechnicznych | ||
Specjalność | Transport portowy i przemysłowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki, mechaniki ogólnej i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia dla kierunku transport. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności planowania operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych, obliczania parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku oraz obliczania cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Planowanie operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych. | 5 |
T-L-2 | Obliczenia parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku. | 5 |
T-L-3 | Obliczenia cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia. | 4 |
T-L-4 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do oceanotechniki: definicja oceanotechniki, możliwości wykorzystania oceanu i środki techniczne, elementy składowe oceanotechniki. Oddziaływanie środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne. | 2 |
T-W-2 | Operacje transportowe floty offshore. | 1 |
T-W-3 | Operacje wydobywcze, przeładunkowe i magazynowanie ropy i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, wyposażenie przeładunkowe i technika przeładunku, transport materiałów wiertniczych, wydobywczych, zaopatrzenia i personelu, przemieszczanie i pozycjonowanie jednostek oceanotechnicznych, rurociągi podmorskie, operacje przeładunkowe na statkach transportowych, problemy statecznościowe podczas przeładunku. | 3 |
T-W-4 | Statki dostawcze platform wiertniczych, elementy logistyki procesu wydobycia ropy i gazu, pływające systemy produkcyjno-magazynowo-terminalowe. | 2 |
T-W-5 | Operacje transportowe floty wydobycia minerałów stałych: techniki wydobycia, transport minerałów wydobytych z dna oceanu, perspektywy rozwoju podwodnych statków transportowych. | 4 |
T-W-6 | Transport obiektów wielkogabarytowych drogą morską, elementów platform i jednostek wydobycia, statki półzanurzalne. | 2 |
T-W-7 | Transport helikopterowy w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-10_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu. | TR_1A_W07, TR_1A_W08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-5 |
TR_1A_D3-10_W02 Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych. | TR_1A_W07, TR_1A_W08 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-10_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności planowania operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych, obliczania parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku oraz obliczania cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia, z uwzględnieniem uwarunkowań pozatechnicznych. | TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U16 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-10_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych. | TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-10_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
TR_1A_D3-10_W02 Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-10_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności planowania operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych, obliczania parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku oraz obliczania cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia, z uwzględnieniem uwarunkowań pozatechnicznych. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i/lub pomiarów oraz przygotować prac kontrolnych i/lub sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-10_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych. | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
- Cydejko J., Puchalski J., Rutkowski G., Statki i technologie off-shore w zarysie, Trademar, Gdynia, 2011
- Depowski S., Kotliński R., Ruhle E., Szamałek K., Surowce mineralne mórz i oceanów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 1998
- Wiewióra A., Wesołek Z., Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2007
Literatura dodatkowa
- Karlic S., Zarys górnictwa morskiego, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1983
- Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009
- Subrata C., Handbook of Offshore Engineering, Volumes 1-2, Elsevier, Amsterdam, 2005
- Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986