Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Transport ładunków ciekłych i gazowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport ładunków ciekłych i gazowych
Specjalność Transport portowy i przemysłowy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z obszarów: infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego, infrastruktura transportu wodnego, środki transportu naziemnego i powietrznego, środki transportu wodnego, systemy energetyczne w transporcie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG oraz innych ładunków ciekłych. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG oraz innych ładunków gazowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wydajności systemow transportu ładunkow ciekłych i gazowych.13
T-A-2Zaliczenia ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.3
T-W-2Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki. Szeregowa i równoległa współpraca pomp.4
T-W-3Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.2
T-W-4Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.4
T-W-5Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.2
T-W-6Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.2
T-W-7Transport rurociągowy ładunków ciekłych i gazowych.2
T-W-8Transport lądowy ładunków ciekłych i gazowych.2
T-W-9Bazy paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-10Operacje przeładunkowe paliw na statkach i terminalach.2
T-W-11Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-12Systemy zaopatrywania statków w paliwa.2
T-W-13Zaliczenie wykładów.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.13
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.10
A-A-3Zaliczanie ćwiczeń.2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.29
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
S-3Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-06_W01
Student ma wiedzę z zakresu znajomości elementów i systemów transportowych ładunków ciekłych i gazowych, ze szczególnym uwzględnieniem rożnego rodzaju paliw i ropy naftowej.
TR_1A_W14, TR_1A_W16, TR_1A_W07, TR_1A_W10C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu ładunków ciekłych i gazowych, zaprojektować wstępnie system transportu określonych ładunków ciekłych i gazowych.
TR_1A_U05, TR_1A_U15C-1T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia.
TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08C-1T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-06_W01
Student ma wiedzę z zakresu znajomości elementów i systemów transportowych ładunków ciekłych i gazowych, ze szczególnym uwzględnieniem rożnego rodzaju paliw i ropy naftowej.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu ładunków ciekłych i gazowych, zaprojektować wstępnie system transportu określonych ładunków ciekłych i gazowych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Girzejowski J., Przesyłanie, rozdział i magazynowanie paliw gazowych, Politechnika Poznańska, Poznań, 1975
  2. Jędral. W., Pompy wirowe, PWN, Warszawa, 2001
  3. Kabaciński J., Eksploatacja statków do przewozu gazów skroplonych, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1993
  4. Magda W., Rurociągi podmorskie, WNT, Warszawa, 2004
  5. Michałowski St., Trzop St., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005
  6. Szopowski Z., Morski transport paliw płynnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 1975
  7. Szopowski Z., Przystanie paliw płynnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 1973
  8. Stępniewski M., Pompy, WNT, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Michalski R., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
  2. Neumaier R., Hermetic pumps, Verlag und Bildarchiv W.H. Faragallah
  3. Perepeczko A., Okrętowe pompy, sprężarki i wentylatory, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1976
  4. Czasopisma branżowe, materiały konferencyjne i zasoby internetowe.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wydajności systemow transportu ładunkow ciekłych i gazowych.13
T-A-2Zaliczenia ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.3
T-W-2Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki. Szeregowa i równoległa współpraca pomp.4
T-W-3Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.2
T-W-4Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.4
T-W-5Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.2
T-W-6Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.2
T-W-7Transport rurociągowy ładunków ciekłych i gazowych.2
T-W-8Transport lądowy ładunków ciekłych i gazowych.2
T-W-9Bazy paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-10Operacje przeładunkowe paliw na statkach i terminalach.2
T-W-11Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-12Systemy zaopatrywania statków w paliwa.2
T-W-13Zaliczenie wykładów.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.13
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.10
A-A-3Zaliczanie ćwiczeń.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.29
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D3-06_W01Student ma wiedzę z zakresu znajomości elementów i systemów transportowych ładunków ciekłych i gazowych, ze szczególnym uwzględnieniem rożnego rodzaju paliw i ropy naftowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG oraz innych ładunków ciekłych. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG oraz innych ładunków gazowych.
Treści programoweT-W-7Transport rurociągowy ładunków ciekłych i gazowych.
T-W-1Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.
T-W-2Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki. Szeregowa i równoległa współpraca pomp.
T-W-8Transport lądowy ładunków ciekłych i gazowych.
T-W-9Bazy paliw ciekłych i gazowych.
T-W-11Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.
T-W-12Systemy zaopatrywania statków w paliwa.
T-W-3Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-4Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.
T-W-5Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.
T-W-6Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D3-06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu ładunków ciekłych i gazowych, zaprojektować wstępnie system transportu określonych ładunków ciekłych i gazowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG oraz innych ładunków ciekłych. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG oraz innych ładunków gazowych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia wydajności systemow transportu ładunkow ciekłych i gazowych.
T-W-7Transport rurociągowy ładunków ciekłych i gazowych.
T-W-1Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.
T-W-2Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki. Szeregowa i równoległa współpraca pomp.
T-W-8Transport lądowy ładunków ciekłych i gazowych.
T-W-3Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-4Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.
T-W-5Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.
T-W-6Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D3-06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG oraz innych ładunków ciekłych. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG oraz innych ładunków gazowych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia wydajności systemow transportu ładunkow ciekłych i gazowych.
T-W-7Transport rurociągowy ładunków ciekłych i gazowych.
T-W-1Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.
T-W-2Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki. Szeregowa i równoległa współpraca pomp.
T-W-8Transport lądowy ładunków ciekłych i gazowych.
T-W-9Bazy paliw ciekłych i gazowych.
T-W-11Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.
T-W-12Systemy zaopatrywania statków w paliwa.
T-W-3Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-4Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.
T-W-6Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.