Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Technicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>, Grzegorz Żołnierkiewicz <Grzegorz.Zolnierkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkosci fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym świecie). |
W-2 | Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy). |
W-3 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i programem komputerowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych |
C-3 | Nauczyć pracować w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
T-L-2 | Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych | 2 |
T-L-3 | Wykonanie 5 ćwiczen laboratoryjnych i ich zaliczenie | 12 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza niepewnosci pomiarowych | 2 |
T-W-2 | Ruch drgajacy, fale, rodzaje fal (wodne, akustyczne, elektromagnetyczne). | 5 |
T-W-3 | Zjawiska falowe (interferencja, dyfrakcja, polaryzacja). | 4 |
T-W-4 | Elementy fizyki współczesnej. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów | 35 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Zaliczenie pisemne | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B04_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki | TR_1A_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B04_U01 Absolwent potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty | TR_1A_U09, TR_1A_U11 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B04_K01 Absolwent potrafi współdziałać w grupie i rozumie społeczne aspekty zdobywanej wiedzy | TR_1A_K04, TR_1A_K07 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B04_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki | 2,0 | Nie zna w zadowalającym stopniu podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej |
3,0 | Wykazuje się wystarczającą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej | |
3,5 | Wykazuje się słabą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej | |
4,0 | Wykazuje się dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej | |
4,5 | Wykazuje się dość dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej | |
5,0 | Wykazuje się bardzo dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B04_U01 Absolwent potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty | 2,0 | Absolwent nie potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacji o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. |
3,0 | Absolwent potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
3,5 | Absolwent słabo interpretuje informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
4,0 | Absolwent potrafi dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
4,5 | Absolwent potrafi dość dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B04_K01 Absolwent potrafi współdziałać w grupie i rozumie społeczne aspekty zdobywanej wiedzy | 2,0 | Absolwent nie rozumie wystarczająco społecznych aspektów praktycznych stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. |
3,0 | Absolwent rozumie wystarczająco społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
3,5 | Absolwent słabo rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
4,0 | Absolwent dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
4,5 | Absolwent dość dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
5,0 | Absolwent bardzo dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, PWN, Warszawa, 1989
- T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
- I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, czesc II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- J. Typek, Materiały internetowe, http://typjan.zut.edu.pl, 2015