Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Transport chłodniczy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport chłodniczy | ||
Specjalność | Transport portowy i przemysłowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chłodnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i umiejętności jego wstępnego doboru. |
C-3 | Nabycie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe zadania dotyczące wyznaczania obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i wstępnego doboru agregatu. | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców. | 1 |
T-W-2 | Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenie chłodnicze chłodniowców. | 3 |
T-W-3 | Magazyn żywności na statku | 1 |
T-W-4 | Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie | 4 |
T-W-5 | Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb. | 2 |
T-W-6 | Samochodowy transport chłodniczy samochodowy. Umowa ATP. | 3 |
T-W-7 | Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury i materiałów źródłowych. | 4 |
A-A-3 | Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć. | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujace: film |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67). |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-02_W01 Ma wiedzę w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu. | TR_1A_W10, TR_1A_W13 | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-02_U02 Student potrafi rozwiązywać podstawowe zadania dotyczące wyznaczania obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i dokonywać wstępnego doboru agregatu. | TR_1A_U10, TR_1A_U13, TR_1A_U17 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-02_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej | TR_1A_K03 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-02_W01 Ma wiedzę w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu. | 2,0 | Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów |
3,0 | Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów | |
3,5 | Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów | |
4,0 | Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów | |
4,5 | Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów | |
5,0 | Powyzej 9,4 uzyskanych punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-02_U02 Student potrafi rozwiązywać podstawowe zadania dotyczące wyznaczania obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i dokonywać wstępnego doboru agregatu. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie dostatecznym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-02_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze. Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994., Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
- Bonza Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
- Red. Zwierzyckiego W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm-Serwis., Poznań, 2006
- Chorowski M., Kriogenika. Podstawy i zastosowania, Masta, Gdańsk, 2007
- Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
- Samochodowy transport chłodniczy, EURO-MEDIA, Warszawa, 2008, Dodatek miesięcznika Chłodnictwo & Klimatyzacja, [dostęp 15 czerwca 2012], Dostępny w Internecie: http://www.chlodnictwoiklimatyzacja.pl/images/wydania/wyd_specjalne/samochodowy_transport_chlodniczy.pdf
Literatura dodatkowa
- Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
- Przepisy budowy kontenerów, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007