Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Napęd elektryczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napęd elektryczny | ||
Specjalność | Transport portowy i przemysłowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka w zakresie szkoły średniej |
W-2 | Znajomość liczb zespolonych oraz funkcji trygonometrycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad bezpiecznej eksploatacji maszyn z napędami elektrycznymi |
C-2 | Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę | 3 |
T-L-2 | Badanie silnika pierścieniowego | 2 |
T-L-3 | Zaliczenie | 1 |
T-L-4 | Badanie właściwości ruchowych napędu z silnikiem prądu stałego. | 3 |
T-L-5 | Badanie właściwości ruchowych silników asynchronicznych klatkowych i pierścieniowych. | 6 |
T-L-6 | Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
T-L-8 | Analiza pracy układów zabezpieczających | 2 |
T-L-9 | Badanie układów sterowania pracą silników elektrycznych. | 5 |
T-L-10 | Układy regulacji i sterowania. | 2 |
T-L-11 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia elektrotechniki | 3 |
T-W-2 | Pole elektryczne i magnetyczne | 2 |
T-W-3 | Indukcja elektromagnetyczna | 2 |
T-W-4 | Ogólne wiadomości o napędach elektrycznych | 2 |
T-W-5 | Zabezpieczenie instalacji elektrycznych | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 2 |
T-W-7 | Ogólne wiadomości o budowie maszyn elektrycznych | 2 |
T-W-8 | Maszyny asynchroniczne | 4 |
T-W-9 | Maszyny synchroniczne | 2 |
T-W-10 | Elektromaszynowe elementy automatyki | 3 |
T-W-11 | Maszyny prądu stałego | 2 |
T-W-12 | Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczeń | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika komputerowego |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem silników elektrycznych oraz maszyn roboczych w skali rzeczywistej i modelowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości nabytych w trakcie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń praktycznych w laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-03_W01 Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | TR_1A_W07, TR_1A_W09, TR_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-11 | M-1 | S-1 |
TR_1A_D3-03_W03 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | TR_1A_W07, TR_1A_W09, TR_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-03_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | TR_1A_U01, TR_1A_U13, TR_1A_U15, TR_1A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-11 | M-1 | S-1 |
TR_1A_D3-03_U03 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | TR_1A_U09, TR_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-10, T-L-9, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-03_W01 Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | 2,0 | Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu |
3,0 | Student zna podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów | |
3,5 | Student opanował wiedzy z wykładów w sposób wystarczający do bezpiecznej pracy z elektrycznymi układami napędowymi | |
4,0 | Student zna oprócz wiedzy z wykładów, wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury | |
4,5 | Student oprócz wiedzy wymaganej na ocenę 4,0 ma wiedzę dotyczącą nowoczesnych układów napędowych stosowanych w okrętownictwie | |
5,0 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej | |
TR_1A_D3-03_W03 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | 2,0 | Student nie zna zasad bezpiecznej pracy z układami elektrycznymi |
3,0 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne | |
3,5 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. | |
4,0 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. | |
4,5 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. | |
5,0 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. Zna rodzaje i przeznaczenie przemienników częstotliwości i układów miękkiego startu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-03_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | 2,0 | Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu |
3,0 | Student umie zastosować w obliczeniach praktycznych podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów | |
3,5 | Student potrafi w obliczeniach, oprócz wiedzy z wykładów, zastosować wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury | |
4,0 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego | |
4,5 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego. Student potrafi dokonać analizy dowolnego napędu elektrycznego pod wzgledem zagrożeń dla mechanizmów i istot żywych | |
5,0 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej | |
TR_1A_D3-03_U03 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elektryczności i układów elektrycznych. |
3,0 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej. | |
3,5 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej. | |
4,0 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej oraz zawiera wnioski. | |
4,5 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie danych odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń. | |
5,0 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie wymagań odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Potrafi dobrać parametry przemiennika częstotliwości lub układu miękkiego startu do wymagań silnika napedowego i maszyny roboczej. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń. |
Literatura podstawowa
- Latek Władysław, Teoria maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa
- Koziej E. Sochoń B, elektrotechnika i elektronika, PWN, Warszawa
- Tomczyk Jerzy, Modele dynamiczne elementów i układów napędów elektrycznych, WNT, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Polskie Normy, Sigma
- Materiały informacyjne producentów elementów sprzętu