Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Eksploatacja infrastruktury i środków transportu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja infrastruktury i środków transportu drogowego
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 1,30,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,70,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu środków i infrastruktury transportu drogowego oraz podstaw eksploatacji technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego.
C-2Umiejętność analizy i oceny funkcjonowania środków transportu i elementów infrastruktury drogowej w systemach transportowych, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji pojazdów i obiektów infrastruktury transportu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dobór środków transportu i infrastruktury do zadań przewozowych3
T-A-2Zasady bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury drogowej3
T-A-3Oddziaływanie pojazdów i infrastruktury drogowej na środowisko3
T-A-4Aspekty ekonomiczne eksploatacji infrastruktury i srodków transportu drogowego.2
T-A-5Wybrane zagadnienia technologii budowy i utrzymania elementów infrastruktury i środków transportu3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć1
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków i infrastruktury transportu drogwego.2
T-W-2Sieci i węzły transport drogowego2
T-W-3Właściwości funkcjonalne oraz podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne pojazdów3
T-W-4Budowa i działanie pojazdów3
T-W-5Podstawowe zasady projektowania, organizacji i technologii procesów przewozu ładunków środkami transportu drogowego.3
T-W-6Dokumentacja przewozowa.2
T-W-7Dobór parametrów użytkowania infrastruktury transportu drogowego z uwzględnieniem obciążeń trwałych i chwilowych.2
T-W-8Zagadnienia trwałości podstawowych obiektów infrastruktury i srodków transportu drogowego3
T-W-9Aspekty techniczne i ekonomiczne eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego3
T-W-10Standaryzacja i unifikacja w budowie środków i infrastruktury transportu drogowego2
T-W-11Infrastruktura zaplecza technicznego transportu drogowego2
T-W-12Rodzaje uszkodzeń elementów infrastruktury i środków transportu drogowego2
T-W-13Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia2
17
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia3
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-09_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
TR_1A_W14, TR_1A_W05C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-2, S-1
TR_1A_D4-09_W02
Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków i infrastruktury transportu drogowego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji , jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W16, TR_1A_W07, TR_1A_W08, TR_1A_W10C-1, C-2T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-W-11, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-12M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-09_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł dotyczące eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U01, TR_1A_U08C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4M-3S-1
TR_1A_D4-09_U02
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich wykorzystywać metody analityczne, dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego z zakresu eksploatacji infrastruktury i środków transportu drogowego
TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13, TR_1A_U16C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-09_K01
Student jest wrażliwy na występujace w transporcie drogowym zagrożenia i ma świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej
TR_1A_K02, TR_1A_K08C-2T-A-3, T-A-2, T-W-7, T-W-8, T-W-12M-1, M-2, M-3S-1
TR_1A_D4-09_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności
TR_1A_K04, TR_1A_K07C-2T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-09_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
TR_1A_D4-09_W02
Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków i infrastruktury transportu drogowego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji , jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-09_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł dotyczące eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także nie potrafi posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
3,5Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym
4,5Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją. Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoją opinię
5,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań
TR_1A_D4-09_U02
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich wykorzystywać metody analityczne, dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego z zakresu eksploatacji infrastruktury i środków transportu drogowego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-09_K01
Student jest wrażliwy na występujace w transporcie drogowym zagrożenia i ma świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej
2,0Student nie wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej
3,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu podstawowym
3,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej na średnim poziomie trudności
4,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
4,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
5,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego na wysokim poziomie
TR_1A_D4-09_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności
2,0Student nie potrafi dbać i być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, a także nie rozumie społecznych aspektów zdobytej wiedzy
3,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu podstawowym, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
3,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania na średnim poziomie trudności, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
4,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, a także w pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
4,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny. W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać
5,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu wyróżniającym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny i charakteryzować się otwartością pracy zespołowej na wysokim poziomie. W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać

Literatura podstawowa

  1. Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L., Infrastruktura transportu, OWPW, Warszawa, 2002
  2. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J., Infrastruktura transportu samochodowego, OWPW, Warszawa, 2006
  3. Prochowski L., Żuchowski A., Pojazdy samochodowe – samochody ciężarowe i autobusy., WKŁ, Warszawa, 2011
  4. Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych., WSiP, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dobór środków transportu i infrastruktury do zadań przewozowych3
T-A-2Zasady bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury drogowej3
T-A-3Oddziaływanie pojazdów i infrastruktury drogowej na środowisko3
T-A-4Aspekty ekonomiczne eksploatacji infrastruktury i srodków transportu drogowego.2
T-A-5Wybrane zagadnienia technologii budowy i utrzymania elementów infrastruktury i środków transportu3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków i infrastruktury transportu drogwego.2
T-W-2Sieci i węzły transport drogowego2
T-W-3Właściwości funkcjonalne oraz podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne pojazdów3
T-W-4Budowa i działanie pojazdów3
T-W-5Podstawowe zasady projektowania, organizacji i technologii procesów przewozu ładunków środkami transportu drogowego.3
T-W-6Dokumentacja przewozowa.2
T-W-7Dobór parametrów użytkowania infrastruktury transportu drogowego z uwzględnieniem obciążeń trwałych i chwilowych.2
T-W-8Zagadnienia trwałości podstawowych obiektów infrastruktury i srodków transportu drogowego3
T-W-9Aspekty techniczne i ekonomiczne eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego3
T-W-10Standaryzacja i unifikacja w budowie środków i infrastruktury transportu drogowego2
T-W-11Infrastruktura zaplecza technicznego transportu drogowego2
T-W-12Rodzaje uszkodzeń elementów infrastruktury i środków transportu drogowego2
T-W-13Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia2
17
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia3
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-09_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego.
C-2Umiejętność analizy i oceny funkcjonowania środków transportu i elementów infrastruktury drogowej w systemach transportowych, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji pojazdów i obiektów infrastruktury transportu drogowego.
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie pojazdów i infrastruktury drogowej na środowisko
T-A-1Dobór środków transportu i infrastruktury do zadań przewozowych
T-A-2Zasady bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury drogowej
T-A-4Aspekty ekonomiczne eksploatacji infrastruktury i srodków transportu drogowego.
T-W-6Dokumentacja przewozowa.
T-W-9Aspekty techniczne i ekonomiczne eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
T-W-10Standaryzacja i unifikacja w budowie środków i infrastruktury transportu drogowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-09_W02Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków i infrastruktury transportu drogowego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji , jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego.
C-2Umiejętność analizy i oceny funkcjonowania środków transportu i elementów infrastruktury drogowej w systemach transportowych, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji pojazdów i obiektów infrastruktury transportu drogowego.
Treści programoweT-A-1Dobór środków transportu i infrastruktury do zadań przewozowych
T-A-5Wybrane zagadnienia technologii budowy i utrzymania elementów infrastruktury i środków transportu
T-W-1Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków i infrastruktury transportu drogwego.
T-W-11Infrastruktura zaplecza technicznego transportu drogowego
T-W-3Właściwości funkcjonalne oraz podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne pojazdów
T-W-5Podstawowe zasady projektowania, organizacji i technologii procesów przewozu ładunków środkami transportu drogowego.
T-W-2Sieci i węzły transport drogowego
T-W-7Dobór parametrów użytkowania infrastruktury transportu drogowego z uwzględnieniem obciążeń trwałych i chwilowych.
T-W-8Zagadnienia trwałości podstawowych obiektów infrastruktury i srodków transportu drogowego
T-W-4Budowa i działanie pojazdów
T-W-12Rodzaje uszkodzeń elementów infrastruktury i środków transportu drogowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-09_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł dotyczące eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność analizy i oceny funkcjonowania środków transportu i elementów infrastruktury drogowej w systemach transportowych, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji pojazdów i obiektów infrastruktury transportu drogowego.
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie pojazdów i infrastruktury drogowej na środowisko
T-A-2Zasady bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury drogowej
T-A-4Aspekty ekonomiczne eksploatacji infrastruktury i srodków transportu drogowego.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także nie potrafi posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
3,5Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym
4,5Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją. Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoją opinię
5,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-09_U02Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich wykorzystywać metody analityczne, dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego z zakresu eksploatacji infrastruktury i środków transportu drogowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność analizy i oceny funkcjonowania środków transportu i elementów infrastruktury drogowej w systemach transportowych, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji pojazdów i obiektów infrastruktury transportu drogowego.
Treści programoweT-A-1Dobór środków transportu i infrastruktury do zadań przewozowych
T-A-2Zasady bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury drogowej
T-A-4Aspekty ekonomiczne eksploatacji infrastruktury i srodków transportu drogowego.
T-W-3Właściwości funkcjonalne oraz podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne pojazdów
T-W-7Dobór parametrów użytkowania infrastruktury transportu drogowego z uwzględnieniem obciążeń trwałych i chwilowych.
T-W-8Zagadnienia trwałości podstawowych obiektów infrastruktury i srodków transportu drogowego
T-W-9Aspekty techniczne i ekonomiczne eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-09_K01Student jest wrażliwy na występujace w transporcie drogowym zagrożenia i ma świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-2Umiejętność analizy i oceny funkcjonowania środków transportu i elementów infrastruktury drogowej w systemach transportowych, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji pojazdów i obiektów infrastruktury transportu drogowego.
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie pojazdów i infrastruktury drogowej na środowisko
T-A-2Zasady bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury drogowej
T-W-7Dobór parametrów użytkowania infrastruktury transportu drogowego z uwzględnieniem obciążeń trwałych i chwilowych.
T-W-8Zagadnienia trwałości podstawowych obiektów infrastruktury i srodków transportu drogowego
T-W-12Rodzaje uszkodzeń elementów infrastruktury i środków transportu drogowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej
3,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu podstawowym
3,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej na średnim poziomie trudności
4,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
4,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
5,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego na wysokim poziomie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-09_K02Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-2Umiejętność analizy i oceny funkcjonowania środków transportu i elementów infrastruktury drogowej w systemach transportowych, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji pojazdów i obiektów infrastruktury transportu drogowego.
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie pojazdów i infrastruktury drogowej na środowisko
T-A-1Dobór środków transportu i infrastruktury do zadań przewozowych
T-A-5Wybrane zagadnienia technologii budowy i utrzymania elementów infrastruktury i środków transportu
T-W-9Aspekty techniczne i ekonomiczne eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dbać i być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, a także nie rozumie społecznych aspektów zdobytej wiedzy
3,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu podstawowym, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
3,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania na średnim poziomie trudności, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
4,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, a także w pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
4,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny. W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać
5,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu wyróżniającym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny i charakteryzować się otwartością pracy zespołowej na wysokim poziomie. W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać