Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka maszyn okrętowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka maszyn okrętowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,80,41zaliczenie
wykładyW7 30 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z siłowni okrętowych oraz z silników i układów napędowych w oceanotechnice.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych.
C-2Ukształtowanie umiejętności diagnozowania maszyn na podstawie badań sprawnościowych, analizy procesów roboczych (indykacja) oraz analizy procesów towarzyszących (wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych), jak również ukształtowanie umiejętności doboru parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnozowanie maszyn na podstawie badań sprawnościowych.3
T-A-2Obliczanie obiegów porównawczych maszyn tłokowych - wykresy indykatorowe.2
T-A-3Diagnozowanie maszyn tłokowych na podstawie analizy procesów roboczych - wykresy indykatorowe.3
T-A-4Diagnozowanie maszyn na podstawie analizy procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych.3
T-A-5Dobór parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.2
T-A-6Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Stan techniczny i stan eksploatacyjny maszyn i urządzeń.2
T-W-2Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń. Diagnostyka techniczna.2
T-W-3Parametry diagnostyczne wykorzystywane w diagnostycznych metodach oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń.4
T-W-4Metody diagnozowania maszyn i urządzeń.3
T-W-5Diagnozowanie procesów roboczych - badania sprawnościowe, indykacja.3
T-W-6Diagnozowanie procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych.3
T-W-7Systemy diagnostyczne silników okrętowych.3
T-W-8Indykacja maszyn tłokowych.3
T-W-9Rodzaje badań diagnostycznych - diagnozowanie, monitorowanie, genezowanie, prognozowanie.2
T-W-10Przykłady badań diagnostycznych maszyn i urządzeń okrętowych.3
T-W-11Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.5
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
M-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-2_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych.
O_1A_W14, O_1A_W20, O_1A_W21C-1T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-2_U01
Student posiada umiejętności diagnozowania maszyn na podstawie badań sprawnościowych, analizy procesów roboczych (indykacja) oraz analizy procesów towarzyszących (wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych), jak również umiejętności doboru parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.
O_1A_U07C-1, C-2T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-6M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-2_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji.
O_1A_K07C-1, C-2T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-6M-2, M-4, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-2_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-2_U01
Student posiada umiejętności diagnozowania maszyn na podstawie badań sprawnościowych, analizy procesów roboczych (indykacja) oraz analizy procesów towarzyszących (wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych), jak również umiejętności doboru parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analiz i obliczeń oraz przedstawić wyników z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-2_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji.
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych
3,0Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać jej oceny
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Praca pod red. Fodemski T. R., Pomiary cieplne - część 1 i 2, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  2. Żółtowski B., Podstawy diagnostyki maszyn, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1996
  3. Żółtowski B., Tylicki H., Wybrane problemy eksploatacji maszyn, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile, Piła, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Legutko S., Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2004
  2. Żółtowski B., Łukasiewicz M., Wibroakustyka maszyn w laboratorium, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2005
  3. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnozowanie maszyn na podstawie badań sprawnościowych.3
T-A-2Obliczanie obiegów porównawczych maszyn tłokowych - wykresy indykatorowe.2
T-A-3Diagnozowanie maszyn tłokowych na podstawie analizy procesów roboczych - wykresy indykatorowe.3
T-A-4Diagnozowanie maszyn na podstawie analizy procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych.3
T-A-5Dobór parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.2
T-A-6Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan techniczny i stan eksploatacyjny maszyn i urządzeń.2
T-W-2Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń. Diagnostyka techniczna.2
T-W-3Parametry diagnostyczne wykorzystywane w diagnostycznych metodach oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń.4
T-W-4Metody diagnozowania maszyn i urządzeń.3
T-W-5Diagnozowanie procesów roboczych - badania sprawnościowe, indykacja.3
T-W-6Diagnozowanie procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych.3
T-W-7Systemy diagnostyczne silników okrętowych.3
T-W-8Indykacja maszyn tłokowych.3
T-W-9Rodzaje badań diagnostycznych - diagnozowanie, monitorowanie, genezowanie, prognozowanie.2
T-W-10Przykłady badań diagnostycznych maszyn i urządzeń okrętowych.3
T-W-11Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O03-2_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W20ma wiedzę w zakresie prognozowania oraz analizy niezawodności i bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych.
Treści programoweT-W-4Metody diagnozowania maszyn i urządzeń.
T-W-9Rodzaje badań diagnostycznych - diagnozowanie, monitorowanie, genezowanie, prognozowanie.
T-W-3Parametry diagnostyczne wykorzystywane w diagnostycznych metodach oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń.
T-W-7Systemy diagnostyczne silników okrętowych.
T-W-8Indykacja maszyn tłokowych.
T-W-10Przykłady badań diagnostycznych maszyn i urządzeń okrętowych.
T-W-1Stan techniczny i stan eksploatacyjny maszyn i urządzeń.
T-W-2Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń. Diagnostyka techniczna.
T-W-5Diagnozowanie procesów roboczych - badania sprawnościowe, indykacja.
T-W-6Diagnozowanie procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
M-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O03-2_U01Student posiada umiejętności diagnozowania maszyn na podstawie badań sprawnościowych, analizy procesów roboczych (indykacja) oraz analizy procesów towarzyszących (wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych), jak również umiejętności doboru parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych.
C-2Ukształtowanie umiejętności diagnozowania maszyn na podstawie badań sprawnościowych, analizy procesów roboczych (indykacja) oraz analizy procesów towarzyszących (wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych), jak również ukształtowanie umiejętności doboru parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.
Treści programoweT-A-5Dobór parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.
T-A-4Diagnozowanie maszyn na podstawie analizy procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych.
T-A-2Obliczanie obiegów porównawczych maszyn tłokowych - wykresy indykatorowe.
T-A-1Diagnozowanie maszyn na podstawie badań sprawnościowych.
T-A-3Diagnozowanie maszyn tłokowych na podstawie analizy procesów roboczych - wykresy indykatorowe.
T-W-3Parametry diagnostyczne wykorzystywane w diagnostycznych metodach oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń.
T-W-10Przykłady badań diagnostycznych maszyn i urządzeń okrętowych.
T-W-5Diagnozowanie procesów roboczych - badania sprawnościowe, indykacja.
T-W-6Diagnozowanie procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analiz i obliczeń oraz przedstawić wyników z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O03-2_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi sposobów oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, parametrów i metod diagnostycznych oraz diagnozowania procesów roboczych i procesów towarzyszących, jak również systemów diagnostycznych silników okrętowych oraz rodzajów badań diagnostycznych.
C-2Ukształtowanie umiejętności diagnozowania maszyn na podstawie badań sprawnościowych, analizy procesów roboczych (indykacja) oraz analizy procesów towarzyszących (wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych), jak również ukształtowanie umiejętności doboru parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.
Treści programoweT-A-5Dobór parametrów diagnostycznych w zależności od rodzaju i przeznaczenia analizowanego urządzenia.
T-A-4Diagnozowanie maszyn na podstawie analizy procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych.
T-A-1Diagnozowanie maszyn na podstawie badań sprawnościowych.
T-A-3Diagnozowanie maszyn tłokowych na podstawie analizy procesów roboczych - wykresy indykatorowe.
T-W-3Parametry diagnostyczne wykorzystywane w diagnostycznych metodach oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń.
T-W-7Systemy diagnostyczne silników okrętowych.
T-W-10Przykłady badań diagnostycznych maszyn i urządzeń okrętowych.
T-W-5Diagnozowanie procesów roboczych - badania sprawnościowe, indykacja.
T-W-6Diagnozowanie procesów towarzyszących - wibroakustyka, termografia, starzenie środków smarnych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych
3,0Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać jej oceny
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny