Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrostatyka, stateczność i niezatapialność statków; Konstrukcja i mechanika statków i obiektów oceanotechnicznych; Teoria projektowania statków i obiektów oceanotechnicznych; Przestrzenne projektowanie statków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego wybranego typu statku lub przeprowadzenie analiz hydrodynamicznych i/lub umiejętność projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów statków w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i/lub umiejętność opracowania technologii wytwarzania części kadłuba statku.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego wykonania projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
C-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności oceanotechnicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie tematyki i wyników pracy przejściowej4
T-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.25
T-P-3Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-P-2Samodzielne wykonanie zadania projektowego z wybranego zakresu34
A-P-3Konsultacje do projektu6
A-P-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej30
A-P-5Zaliczenie przedmiotu1
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne: metoda projektów
M-2Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-11_W01
Student poszerzy wiedzę w zakresie: projektowania koncepcyjnego i /lub projektowania konstrukcji wybranego statku morskiego oraz i/lub wykonania projektu technologicznego wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM
O_1A_W01, O_1A_W03, O_1A_W08, O_1A_W09, O_1A_W10, O_1A_W11, O_1A_W13, O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W17, O_1A_W18, O_1A_W19, O_1A_W20, O_1A_W21, O_1A_W22C-1, C-2, C-3T-P-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe i/lub konstrukcyjne sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wybranego typu statku i/lub projekt elementów konstrukcyjnych kadłuba statku z jego analizą wytrzymałościową, i lub opracowac technologię wytwarzania części kadłuba statku wraz z jego dokumentacją.
O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U04, O_1A_U05, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U09, O_1A_U10, O_1A_U11, O_1A_U12, O_1A_U13, O_1A_U14, O_1A_U15C-1, C-3T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-11_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jednostek pływających.
O_1A_K01, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K07, O_1A_K08C-3, C-4T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-11_W01
Student poszerzy wiedzę w zakresie: projektowania koncepcyjnego i /lub projektowania konstrukcji wybranego statku morskiego oraz i/lub wykonania projektu technologicznego wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM
2,0Student nie umie wykorzystac podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów z zakresu wybranego obszaru zagadnień tj. projektowego lub konstrukcyjnego lub technologicznego w oceanotechnice i nie przygotował prezentacji i pracy zaliczeniowej.
3,0Student posiada elementarną wiedzę do zrealizowania pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował pracę projektową, ale z wieloma zastrzeżeniemi.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował pracę projektową i prezentację, ale z wieloma zastrzeżeniemi.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na dobrym poziomie pracę projektową i prezentację, wykorzystując do tego odpowiednie metody i narzędzia.
4,5Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na wysokim poziomie pracę projektową i poprawnie przedstawił prezentację multimedialną, wykorzystując do tego odpowiednie metody i narzędzia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na bardzo wysokim poziomie pracę projektową i bez zastrzeżeń przedstawił prezentację multimedialną oraz aktywnie brał udział w dyskusjach podczas prezentacji kolegów. Zastosowane metody lub rozwiązania wykraczają poza zakres wiedzy przekazywanej w toku studiów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe i/lub konstrukcyjne sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wybranego typu statku i/lub projekt elementów konstrukcyjnych kadłuba statku z jego analizą wytrzymałościową, i lub opracowac technologię wytwarzania części kadłuba statku wraz z jego dokumentacją.
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności w zastosowaniu wiedzy w celu rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia.
3,0Student ma postawowe umiejętności z niewielkimi brakami w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Student ma postawowe umiejętności w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
4,0Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować.
4,5Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu, skutecznie je zastosować, a nawet modyfikowac.
5,0Student w pracy wykorzystał optymalne metody, oryginalne pomysły, wykraczające poza określony zakres jego pracy -wykorzystując dodatkowe źródła literaturowe Przedstawiony opis pracy nie budzi zastrzeżeń formalnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-11_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jednostek pływających.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.

Literatura podstawowa

  1. Międzynarodowe konwencje morskie
  2. Significant ships, czasopismo branżowe, roczniki
  3. Przepisy towarzystw klasyfikacyjnych

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie tematyki i wyników pracy przejściowej4
T-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.25
T-P-3Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-P-2Samodzielne wykonanie zadania projektowego z wybranego zakresu34
A-P-3Konsultacje do projektu6
A-P-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej30
A-P-5Zaliczenie przedmiotu1
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-11_W01Student poszerzy wiedzę w zakresie: projektowania koncepcyjnego i /lub projektowania konstrukcji wybranego statku morskiego oraz i/lub wykonania projektu technologicznego wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W01zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
O_1A_W03zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
O_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W09ma wiedzę w zakresie rysunku technicznego, wymiarowania, rzutowania i przekrojów obiektów technicznych; zna obowiązujące standardy i normy w tym zakresie
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W13ma wiedzę w zakresie materiałów konstrukcyjnych obiektów technicznych, ich cech wytrzymałościowych, technologicznych, wibroakustycznych, przeciwpożarowych; wpływu materiałów na zdrowie człowieka; możliwości ich utylizacji i recyklingu
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
O_1A_W18ma wiedzę w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
O_1A_W20ma wiedzę w zakresie prognozowania oraz analizy niezawodności i bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego wybranego typu statku lub przeprowadzenie analiz hydrodynamicznych i/lub umiejętność projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów statków w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i/lub umiejętność opracowania technologii wytwarzania części kadłuba statku.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego wykonania projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
C-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
Treści programoweT-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów
M-2Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystac podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów z zakresu wybranego obszaru zagadnień tj. projektowego lub konstrukcyjnego lub technologicznego w oceanotechnice i nie przygotował prezentacji i pracy zaliczeniowej.
3,0Student posiada elementarną wiedzę do zrealizowania pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował pracę projektową, ale z wieloma zastrzeżeniemi.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował pracę projektową i prezentację, ale z wieloma zastrzeżeniemi.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na dobrym poziomie pracę projektową i prezentację, wykorzystując do tego odpowiednie metody i narzędzia.
4,5Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na wysokim poziomie pracę projektową i poprawnie przedstawił prezentację multimedialną, wykorzystując do tego odpowiednie metody i narzędzia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na bardzo wysokim poziomie pracę projektową i bez zastrzeżeń przedstawił prezentację multimedialną oraz aktywnie brał udział w dyskusjach podczas prezentacji kolegów. Zastosowane metody lub rozwiązania wykraczają poza zakres wiedzy przekazywanej w toku studiów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe i/lub konstrukcyjne sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wybranego typu statku i/lub projekt elementów konstrukcyjnych kadłuba statku z jego analizą wytrzymałościową, i lub opracowac technologię wytwarzania części kadłuba statku wraz z jego dokumentacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U09potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne rozwiązań inżynierskich, w tym oddziaływań niekorzystnych i niebezpiecznych na ludzi i środowisko
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
O_1A_U14potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
O_1A_U15potrafi pracować w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram pracy zespołu i dopilnować jego realizacji
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego wybranego typu statku lub przeprowadzenie analiz hydrodynamicznych i/lub umiejętność projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów statków w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i/lub umiejętność opracowania technologii wytwarzania części kadłuba statku.
C-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
Treści programoweT-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności w zastosowaniu wiedzy w celu rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia.
3,0Student ma postawowe umiejętności z niewielkimi brakami w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Student ma postawowe umiejętności w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
4,0Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować.
4,5Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu, skutecznie je zastosować, a nawet modyfikowac.
5,0Student w pracy wykorzystał optymalne metody, oryginalne pomysły, wykraczające poza określony zakres jego pracy -wykorzystując dodatkowe źródła literaturowe Przedstawiony opis pracy nie budzi zastrzeżeń formalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-11_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
O_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
O_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności oceanotechnicznej
Treści programoweT-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.