Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Teoria procesów cieplnych
W-2Podstawy elektrotechniki
W-3Silniki i maszyny okrętowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w projektowaniu elementów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Badania projektowe i dobór urządzeń systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych4
T-P-2Obliczenia i dobór systemów zasilania platform wiertniczych4
T-P-3Projektowanie i analiza systemów roboczych platform wiertniczych i wydobywczych6
T-P-4Projektowanie i analiza pracy systemów wytwarzania energii elektrycznej paltform wiertniczych i wydobywczych6
T-P-5Badania projektowe i dobór wyposażenia pojazdów głębinowych typu ROV4
T-P-6Projektowanie i analiza systemów energetycznych pojazdów głębinowych typu ROV4
T-P-7Prezentacja projektów - zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Studiowanie literatury - czasopisma, internet, podręczniki8
A-P-3Wykonanie projektu11
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metodza praktyczna/ Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej - wykonanie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-09_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W04, O_2A_W16C-1T-P-1, T-P-5M-1S-1
O_2A_D2-09_W02
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą projemtowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W03, O_2A_W16C-2T-P-1, T-P-4, T-P-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-09_U01
Student potrafi ocenić parametry i zaprojektować elementy oraz systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U25, O_2A_U18, O_2A_U01C-2T-P-1, T-P-5, T-P-7M-1S-1
O_2A_D2-09_U02
Student potrafiprzygotować opracowanie i przedstawić jego prezentację w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U22, O_2A_U09C-2T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-09_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność, szczególnie w zakresie dotyczącym środowiska wodnego
O_2A_K04, O_2A_K02, O_2A_K08C-1, C-2T-P-1, T-P-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-09_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
O_2A_D2-09_W02
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą projemtowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-09_U01
Student potrafi ocenić parametry i zaprojektować elementy oraz systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań, również w aspekcie praktycznym
O_2A_D2-09_U02
Student potrafiprzygotować opracowanie i przedstawić jego prezentację w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań, również w aspekcie praktycznym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-09_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność, szczególnie w zakresie dotyczącym środowiska wodnego
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli

Literatura podstawowa

  1. Michalski R., Siłownie okrętowe, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
  2. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998, 1
  3. Rowiński L., Pojazdy głębinowe budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo prywatne WiB, Gdańsk, 2008, 1
  4. Matejski M., Modelowanie ruchu bezzałogowych pojazdów podwodnych w warunkach eksperymentalnych, Polskie Towarzystwo Medycyny i Techniki Hiperbarycznej, Gdynia, 2011, 1

Literatura dodatkowa

  1. Graczyk T., Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe- konstrukcja, zastosowanie, IO PS i ODK SIMP, Szczecin, 1991

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badania projektowe i dobór urządzeń systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych4
T-P-2Obliczenia i dobór systemów zasilania platform wiertniczych4
T-P-3Projektowanie i analiza systemów roboczych platform wiertniczych i wydobywczych6
T-P-4Projektowanie i analiza pracy systemów wytwarzania energii elektrycznej paltform wiertniczych i wydobywczych6
T-P-5Badania projektowe i dobór wyposażenia pojazdów głębinowych typu ROV4
T-P-6Projektowanie i analiza systemów energetycznych pojazdów głębinowych typu ROV4
T-P-7Prezentacja projektów - zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Studiowanie literatury - czasopisma, internet, podręczniki8
A-P-3Wykonanie projektu11
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-09_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-1Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-P-1Badania projektowe i dobór urządzeń systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych
T-P-5Badania projektowe i dobór wyposażenia pojazdów głębinowych typu ROV
Metody nauczaniaM-1Metodza praktyczna/ Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej - wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-09_W02Posiada podstawową wiedzę dotyczącą projemtowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w projektowaniu elementów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-P-1Badania projektowe i dobór urządzeń systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych
T-P-4Projektowanie i analiza pracy systemów wytwarzania energii elektrycznej paltform wiertniczych i wydobywczych
T-P-6Projektowanie i analiza systemów energetycznych pojazdów głębinowych typu ROV
Metody nauczaniaM-1Metodza praktyczna/ Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej - wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-09_U01Student potrafi ocenić parametry i zaprojektować elementy oraz systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U25potrafi zaprojektować złożony element, układ, system, proces, urządzenie czy obiekt oceanotechniczny z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz w dostępny sposób zrealizować ten projekt – co najmniej w części – wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
O_2A_U18potrafi zaprojektować procesy produkcyjne oraz procesy technologiczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w projektowaniu elementów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-P-1Badania projektowe i dobór urządzeń systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych
T-P-5Badania projektowe i dobór wyposażenia pojazdów głębinowych typu ROV
T-P-7Prezentacja projektów - zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Metodza praktyczna/ Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej - wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań, również w aspekcie praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-09_U02Student potrafiprzygotować opracowanie i przedstawić jego prezentację w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U22potrafi zaprojektować urządzenia i systemy zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w projektowaniu elementów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-P-2Obliczenia i dobór systemów zasilania platform wiertniczych
T-P-3Projektowanie i analiza systemów roboczych platform wiertniczych i wydobywczych
T-P-4Projektowanie i analiza pracy systemów wytwarzania energii elektrycznej paltform wiertniczych i wydobywczych
T-P-6Projektowanie i analiza systemów energetycznych pojazdów głębinowych typu ROV
Metody nauczaniaM-1Metodza praktyczna/ Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej - wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań, również w aspekcie praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-09_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność, szczególnie w zakresie dotyczącym środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
O_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w projektowaniu elementów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-P-1Badania projektowe i dobór urządzeń systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych
T-P-5Badania projektowe i dobór wyposażenia pojazdów głębinowych typu ROV
Metody nauczaniaM-1Metodza praktyczna/ Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej - wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli