Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Kotły specjalne i fluidalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 2
Przedmiot Kotły specjalne i fluidalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczące obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów.28
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Zjawisko fluidyzacji.2
T-W-2Hydrodynamika złoża fluidalnego.2
T-W-3Wymiana ciepła w złożu fluidalnym.2
T-W-4Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.2
T-W-5Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych.2
T-W-6Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.2
T-W-7Cyklony odpylające.2
T-W-8Kotły fluidalne utylizacyjne.2
T-W-9Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie.2
T-W-10Rozruch kotłów fluidalnych.2
T-W-11Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi.2
T-W-12Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich.2
T-W-13Kotły ciśnieniowe.2
T-W-14Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne.2
T-W-15Nagrzewnice oleju grzewczego.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-5_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów.
O_2A_W02, O_2A_W03, O_2A_W16C-1T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-15, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-5_U01
Student potrafi zaprojektować elementy kotłów stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
O_2A_U20C-1T-A-1, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-5_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.
O_2A_K02C-1T-W-4, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-5_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-5_U01
Student potrafi zaprojektować elementy kotłów stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-5_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Bis Zbigniew, Kotły fluidalne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2010
  2. Chmielniak Tadeusz, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  3. Kruczek Stanisław, Kotły, konstrukcje i obliczenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kunii D., Levenspiel O, Fluidization Engineering, Butterworth-Heineman, Boston, London, Sydney, 1991
  2. Buecker B., Basics of Boiler & HRSG Design, PennWell Corporation, 2002, Tulsa Oklahoma

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczące obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów.28
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zjawisko fluidyzacji.2
T-W-2Hydrodynamika złoża fluidalnego.2
T-W-3Wymiana ciepła w złożu fluidalnym.2
T-W-4Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.2
T-W-5Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych.2
T-W-6Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.2
T-W-7Cyklony odpylające.2
T-W-8Kotły fluidalne utylizacyjne.2
T-W-9Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie.2
T-W-10Rozruch kotłów fluidalnych.2
T-W-11Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi.2
T-W-12Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich.2
T-W-13Kotły ciśnieniowe.2
T-W-14Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne.2
T-W-15Nagrzewnice oleju grzewczego.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O02-5_W01Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów
Treści programoweT-W-2Hydrodynamika złoża fluidalnego.
T-W-11Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi.
T-W-12Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich.
T-W-1Zjawisko fluidyzacji.
T-W-4Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.
T-W-5Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych.
T-W-6Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.
T-W-8Kotły fluidalne utylizacyjne.
T-W-9Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie.
T-W-10Rozruch kotłów fluidalnych.
T-W-14Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne.
T-W-15Nagrzewnice oleju grzewczego.
T-W-13Kotły ciśnieniowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O02-5_U01Student potrafi zaprojektować elementy kotłów stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów
Treści programoweT-A-1Zadania rachunkowe dotyczące obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów.
T-W-6Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.
T-W-3Wymiana ciepła w złożu fluidalnym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O02-5_K01Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów
Treści programoweT-W-4Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.
T-W-9Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli