Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 1
Przedmiot Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej i algebry.
W-2Mikroekonomia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń i skutkami wypadków występującymi w procesach produkcyjnych.
C-2Zapoznanie z metodami klasyfikacji procesów opartymi na analizie klastrowej.
C-3Uświadomienie studentom związku między bezpieczeństwem pracy a wydajnością ekonomiczną procesów.
C-4Wykształcenie umiejętności analizy procesów technologicznych pod kątem zagrożeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody mierzenia odległości punktów w metrycznych przestrzeniach cech bezpieczeństwa technologii.4
T-A-2Analiza klastrowa procesów technologicznych na podstawie danych o rodzajach i liczbie wypadków.7
T-A-3Wyznaczanie wskaźników szkodliwości wypadków dla zadanych grup technologii.2
T-A-4Zaliczenie pisemne.2
15
wykłady
T-W-1Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.2
T-W-2Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.6
T-W-3Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.6
T-W-4Klasyfikacja technik wytwarzania ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.4
T-W-5Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na występujące zagrożenia i rejestrowane skutki wypadków. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.8
T-W-6Uwzględnienie cech bezpieczeństwa w technologicznej bazie danych. Metody rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych o stanie bezpieczeństwa w systemie produkcyjnym. Ilościowe wskaźniki szkodliwości wypadków przy pracy.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin dwuetapowy - pisemny i ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-4_W01
Student potrafi scharakteryzować zagrożenia występujące w procesach produkcyjnych oraz metody analizy technologii pod kątem zagrożeń.
O_2A_W07, O_2A_W18C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-4_U01
Student potrafi wyznaczać wskaźniki skutków wypadkowości oraz grupować i klasyfikować technologie pod kątem zagrożeń i stosowanych środków ochrony.
O_2A_U22, O_2A_U11C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-4_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
O_2A_K02, O_2A_K05C-1, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-4_W01
Student potrafi scharakteryzować zagrożenia występujące w procesach produkcyjnych oraz metody analizy technologii pod kątem zagrożeń.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-4_U01
Student potrafi wyznaczać wskaźniki skutków wypadkowości oraz grupować i klasyfikować technologie pod kątem zagrożeń i stosowanych środków ochrony.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-4_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  2. Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  3. Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
  4. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, WNT, 2009
  5. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, 2012
  6. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. CIOP-PIB, Informacje nt. badań prowadzonych w CIOP-PIB, http://www.ciop.pl/425.html, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody mierzenia odległości punktów w metrycznych przestrzeniach cech bezpieczeństwa technologii.4
T-A-2Analiza klastrowa procesów technologicznych na podstawie danych o rodzajach i liczbie wypadków.7
T-A-3Wyznaczanie wskaźników szkodliwości wypadków dla zadanych grup technologii.2
T-A-4Zaliczenie pisemne.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.2
T-W-2Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.6
T-W-3Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.6
T-W-4Klasyfikacja technik wytwarzania ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.4
T-W-5Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na występujące zagrożenia i rejestrowane skutki wypadków. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.8
T-W-6Uwzględnienie cech bezpieczeństwa w technologicznej bazie danych. Metody rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych o stanie bezpieczeństwa w systemie produkcyjnym. Ilościowe wskaźniki szkodliwości wypadków przy pracy.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O01-4_W01Student potrafi scharakteryzować zagrożenia występujące w procesach produkcyjnych oraz metody analizy technologii pod kątem zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami klasyfikacji procesów opartymi na analizie klastrowej.
C-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń i skutkami wypadków występującymi w procesach produkcyjnych.
C-3Uświadomienie studentom związku między bezpieczeństwem pracy a wydajnością ekonomiczną procesów.
Treści programoweT-W-2Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.
T-W-3Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.
T-W-1Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.
T-W-5Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na występujące zagrożenia i rejestrowane skutki wypadków. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.
T-W-4Klasyfikacja technik wytwarzania ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.
T-W-6Uwzględnienie cech bezpieczeństwa w technologicznej bazie danych. Metody rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych o stanie bezpieczeństwa w systemie produkcyjnym. Ilościowe wskaźniki szkodliwości wypadków przy pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin dwuetapowy - pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O01-4_U01Student potrafi wyznaczać wskaźniki skutków wypadkowości oraz grupować i klasyfikować technologie pod kątem zagrożeń i stosowanych środków ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U22potrafi zaprojektować urządzenia i systemy zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami klasyfikacji procesów opartymi na analizie klastrowej.
Treści programoweT-A-3Wyznaczanie wskaźników szkodliwości wypadków dla zadanych grup technologii.
T-A-2Analiza klastrowa procesów technologicznych na podstawie danych o rodzajach i liczbie wypadków.
T-A-1Metody mierzenia odległości punktów w metrycznych przestrzeniach cech bezpieczeństwa technologii.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O01-4_K01Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń i skutkami wypadków występującymi w procesach produkcyjnych.
C-3Uświadomienie studentom związku między bezpieczeństwem pracy a wydajnością ekonomiczną procesów.
C-4Wykształcenie umiejętności analizy procesów technologicznych pod kątem zagrożeń.
Treści programoweT-W-2Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.
T-W-3Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.
T-W-1Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.
T-W-5Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na występujące zagrożenia i rejestrowane skutki wypadków. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.
T-W-4Klasyfikacja technik wytwarzania ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.
T-W-6Uwzględnienie cech bezpieczeństwa w technologicznej bazie danych. Metody rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych o stanie bezpieczeństwa w systemie produkcyjnym. Ilościowe wskaźniki szkodliwości wypadków przy pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin dwuetapowy - pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.