Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Etyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza humanistyczna i społeczna uzyskana podczas studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie wiedzy z zakresu podstaw etyki zawodowej oraz zapoznanie z ideami i zasadami etyki zawodowej w relacjach międzyludzkich i w zawodzie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota etyki – etyka w życiu zawodowym4
T-W-2Etyka w biznesie i w polityce gospodarczej5
T-W-3Normy i standardy etyczne, ocena moralna, wzorce moralne, sankcja moralna6
T-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności3
T-W-5Podstawowe zasady etyki zawodowej: odpowiedzialność, staranność, wolność6
T-W-6Podstawowe rodzaje, etapy, poziomy odpowiedzialności i etyki5
T-W-7Kodeksy zawodowe a kodeksy postepowania organizacji logistycznych5
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu4
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego4
T-W-10Etyczny wymiar działalności gospodarczej, dylematy etyczne, problem korupcji3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zajęć i przygotowanie prezentacji15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwesatoryjny i dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_A03-2_W01
Student zna etyczne i społeczne zasady wykonywania zawodu, rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
LO_2A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_A03-2_U01
Student potrafi pracowć etycznie, w tym właściwe organizować pracę indywidualną i zespołową oraz w sposób odpowiedzialny planować dalszy rozwój zawodowy
LO_2A_U14, LO_2A_U16C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_A03-2_K01
Student potrafi prowadzić działalność zawodową w sposób odpowiedzialny społecznie i etyczny
LO_2A_K03, LO_2A_K05C-1T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_A03-2_W01
Student zna etyczne i społeczne zasady wykonywania zawodu, rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_A03-2_U01
Student potrafi pracowć etycznie, w tym właściwe organizować pracę indywidualną i zespołową oraz w sposób odpowiedzialny planować dalszy rozwój zawodowy
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_A03-2_K01
Student potrafi prowadzić działalność zawodową w sposób odpowiedzialny społecznie i etyczny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Michalik M., Od etyki zawodowej do etyki biznesu, Fundacja Innowacji, Warszawa, 2003
  2. Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne załozenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Klimaczak B., Lewicka- Strzałecka A., Etyka i ekonomia, Wydawnictwo PTE, Warszawa, 2007
  2. Maxwell J. C., Etyka, Studio EMKA, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota etyki – etyka w życiu zawodowym4
T-W-2Etyka w biznesie i w polityce gospodarczej5
T-W-3Normy i standardy etyczne, ocena moralna, wzorce moralne, sankcja moralna6
T-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności3
T-W-5Podstawowe zasady etyki zawodowej: odpowiedzialność, staranność, wolność6
T-W-6Podstawowe rodzaje, etapy, poziomy odpowiedzialności i etyki5
T-W-7Kodeksy zawodowe a kodeksy postepowania organizacji logistycznych5
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu4
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego4
T-W-10Etyczny wymiar działalności gospodarczej, dylematy etyczne, problem korupcji3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zajęć i przygotowanie prezentacji15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_A03-2_W01Student zna etyczne i społeczne zasady wykonywania zawodu, rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W13ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie wiedzy z zakresu podstaw etyki zawodowej oraz zapoznanie z ideami i zasadami etyki zawodowej w relacjach międzyludzkich i w zawodzie.
Treści programoweT-W-1Istota etyki – etyka w życiu zawodowym
T-W-2Etyka w biznesie i w polityce gospodarczej
T-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności
T-W-5Podstawowe zasady etyki zawodowej: odpowiedzialność, staranność, wolność
T-W-6Podstawowe rodzaje, etapy, poziomy odpowiedzialności i etyki
T-W-7Kodeksy zawodowe a kodeksy postepowania organizacji logistycznych
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego
T-W-10Etyczny wymiar działalności gospodarczej, dylematy etyczne, problem korupcji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwesatoryjny i dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_A03-2_U01Student potrafi pracowć etycznie, w tym właściwe organizować pracę indywidualną i zespołową oraz w sposób odpowiedzialny planować dalszy rozwój zawodowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U14potrafi komunikować się zarówno z osobami ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego, rozpowszechniać wiedzę, brać udział i prowadzić debatę, odbierać i tworzyć wypowiedzi i krótkie doniesienia naukowe, w tym w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
LO_2A_U16umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, potrafi ukierunkowywać innych do podnoszenia kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w logistyce
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie wiedzy z zakresu podstaw etyki zawodowej oraz zapoznanie z ideami i zasadami etyki zawodowej w relacjach międzyludzkich i w zawodzie.
Treści programoweT-W-2Etyka w biznesie i w polityce gospodarczej
T-W-3Normy i standardy etyczne, ocena moralna, wzorce moralne, sankcja moralna
T-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności
T-W-5Podstawowe zasady etyki zawodowej: odpowiedzialność, staranność, wolność
T-W-7Kodeksy zawodowe a kodeksy postepowania organizacji logistycznych
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwesatoryjny i dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_A03-2_K01Student potrafi prowadzić działalność zawodową w sposób odpowiedzialny społecznie i etyczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę przekazywania informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu logistyki, a także inicjowania, inspirowania i organizacji działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
LO_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie wiedzy z zakresu podstaw etyki zawodowej oraz zapoznanie z ideami i zasadami etyki zawodowej w relacjach międzyludzkich i w zawodzie.
Treści programoweT-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności
T-W-6Podstawowe rodzaje, etapy, poziomy odpowiedzialności i etyki
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego
T-W-10Etyczny wymiar działalności gospodarczej, dylematy etyczne, problem korupcji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli