Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Zrównoważona logistyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważona logistyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,30,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,70,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z logistyki, zarządzania łańcuchem dostaw i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ograniczania negatywnego wpływu działalności logistycznej na środowisko oraz zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Proekologiczne systemy zarządzania w działalności logistycznej przedsiebiorstw.3
T-A-2Wpływ inwestycji w infrastrukturę logistyczną na środowisko naturalne4
T-A-3Analiza trendów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu.4
T-A-4Analiza przykładów rozwiązań stosowanych w Unii Europejskiej, dotyczących realizacji założeń zrównoważonego rozwoju transportu i logistyki.4
15
wykłady
T-W-1Istota i założenia koncepcyjne ekorozwoju zrównoważonej logistyki.2
T-W-2Założenia europejskiej polityki transportowej.2
T-W-3Relacje logistyki z ochroną i kształtowaniem środowiska.2
T-W-4Podstawowe kierunki i działania sektora TSL dotyczące ochrony środowiska.2
T-W-5Proekologiczne systemy zarządzania w logistyce.2
T-W-6Kierunki rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie zrównoważonej logistyki.4
T-W-7Ekologistyka -logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi4
T-W-8System odpowiedzialności społecznej i środowiskowej.4
T-W-9Koncepcja zielonych łańcuchów dostaw.2
T-W-10Koncepcje zielonej logistyki -zrównoważona logistyka w miastach.4
T-W-11Podstawy i zasady realizacji zasad ekorozwoju w logistyce.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć3
18
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny (metoda podająca), powiązany z dyskusją dydaktyczną oraz metody aktywizujące np studia przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne obejmujące znajomość treści wykładów oraz zalecanej literatury.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie treści ćwiczeniowych w oparciu o realizację zadań podczas ćwiczeń i wykonanie prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C19-2_W01
Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w działalności logistycznej oraz zna zasady rozwoju zrównoważonego.
LO_2A_W10, LO_2A_W13C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C19-2_U01
Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w logistyce w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu.
LO_2A_U10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C19-2_K01
Student jest zorientowany na proekologiczne i zrównoważone rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny.
LO_2A_K01, LO_2A_K03, LO_2A_K05C-1T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-A-3, T-W-8, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C19-2_W01
Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w działalności logistycznej oraz zna zasady rozwoju zrównoważonego.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,55 Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C19-2_U01
Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w logistyce w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C19-2_K01
Student jest zorientowany na proekologiczne i zrównoważone rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym.
5,0Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym.

Literatura podstawowa

  1. Pawłowska B., Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013
  2. Hordyńska M., Ekologistyka i zagospodarowanie odpadów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2017
  3. Szymonik A., Ekologistyka, Difin, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Kielin-Maziarz J., Koncepcja zrównoważonego rozwoju w prawie Unii Europejskie, KUL, 2013
  2. Kabus J., Strulak-Wójcikiewicz R., Nurzyńska A., Logistyczne aspekty transportu. Innowacje. Zrównoważony rozwój. Bezpieczeństwo, Sophia, Katowice, 2016
  3. Blanka Tundys, Zielony łańcuch dostaw. Zarządzanie, pomiar, ocena, CeDeWu, Warszawa, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Proekologiczne systemy zarządzania w działalności logistycznej przedsiebiorstw.3
T-A-2Wpływ inwestycji w infrastrukturę logistyczną na środowisko naturalne4
T-A-3Analiza trendów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu.4
T-A-4Analiza przykładów rozwiązań stosowanych w Unii Europejskiej, dotyczących realizacji założeń zrównoważonego rozwoju transportu i logistyki.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i założenia koncepcyjne ekorozwoju zrównoważonej logistyki.2
T-W-2Założenia europejskiej polityki transportowej.2
T-W-3Relacje logistyki z ochroną i kształtowaniem środowiska.2
T-W-4Podstawowe kierunki i działania sektora TSL dotyczące ochrony środowiska.2
T-W-5Proekologiczne systemy zarządzania w logistyce.2
T-W-6Kierunki rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie zrównoważonej logistyki.4
T-W-7Ekologistyka -logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi4
T-W-8System odpowiedzialności społecznej i środowiskowej.4
T-W-9Koncepcja zielonych łańcuchów dostaw.2
T-W-10Koncepcje zielonej logistyki -zrównoważona logistyka w miastach.4
T-W-11Podstawy i zasady realizacji zasad ekorozwoju w logistyce.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C19-2_W01Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w działalności logistycznej oraz zna zasady rozwoju zrównoważonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W10ma wiedzę z zakresu kierunków i tendencji rozwojowych w logistyce oraz głównych osiągnięć w dziedzinie nauk i dyscyplin naukowych związanych z funkcjonowaniem logistyki
LO_2A_W13ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ograniczania negatywnego wpływu działalności logistycznej na środowisko oraz zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-1Istota i założenia koncepcyjne ekorozwoju zrównoważonej logistyki.
T-W-4Podstawowe kierunki i działania sektora TSL dotyczące ochrony środowiska.
T-W-5Proekologiczne systemy zarządzania w logistyce.
T-W-7Ekologistyka -logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi
T-W-8System odpowiedzialności społecznej i środowiskowej.
T-W-9Koncepcja zielonych łańcuchów dostaw.
T-W-10Koncepcje zielonej logistyki -zrównoważona logistyka w miastach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (metoda podająca), powiązany z dyskusją dydaktyczną oraz metody aktywizujące np studia przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne obejmujące znajomość treści wykładów oraz zalecanej literatury.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,55 Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C19-2_U01Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w logistyce w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U10potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu logistyki
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ograniczania negatywnego wpływu działalności logistycznej na środowisko oraz zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-1Istota i założenia koncepcyjne ekorozwoju zrównoważonej logistyki.
T-W-2Założenia europejskiej polityki transportowej.
T-W-4Podstawowe kierunki i działania sektora TSL dotyczące ochrony środowiska.
T-W-5Proekologiczne systemy zarządzania w logistyce.
T-W-6Kierunki rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie zrównoważonej logistyki.
T-W-8System odpowiedzialności społecznej i środowiskowej.
T-W-10Koncepcje zielonej logistyki -zrównoważona logistyka w miastach.
T-W-3Relacje logistyki z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (metoda podająca), powiązany z dyskusją dydaktyczną oraz metody aktywizujące np studia przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie treści ćwiczeniowych w oparciu o realizację zadań podczas ćwiczeń i wykonanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C19-2_K01Student jest zorientowany na proekologiczne i zrównoważone rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu logistyki
LO_2A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę przekazywania informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu logistyki, a także inicjowania, inspirowania i organizacji działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
LO_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ograniczania negatywnego wpływu działalności logistycznej na środowisko oraz zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-1Istota i założenia koncepcyjne ekorozwoju zrównoważonej logistyki.
T-W-4Podstawowe kierunki i działania sektora TSL dotyczące ochrony środowiska.
T-A-2Wpływ inwestycji w infrastrukturę logistyczną na środowisko naturalne
T-W-5Proekologiczne systemy zarządzania w logistyce.
T-A-3Analiza trendów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu.
T-W-8System odpowiedzialności społecznej i środowiskowej.
T-W-3Relacje logistyki z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (metoda podająca), powiązany z dyskusją dydaktyczną oraz metody aktywizujące np studia przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie treści ćwiczeniowych w oparciu o realizację zadań podczas ćwiczeń i wykonanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym.
5,0Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym.