Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Rachunek ekonomiczny w logistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunek ekonomiczny w logistyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,60egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza na temat prawidłowości ekonomicznych, znajomość podstawowych kategorii ekonomicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką podejmowania racjonalnych decyzji w sferze logistyki w oparciu o rachunek mikro i makro ekonomiczny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koszty w transporcie i logistyce - przykłady i wprowadzenie1
T-A-2Koszty działąlności transportowo - logistycznej - zadania3
T-A-3Układy kosztów dla potrzeb logistyki2
T-A-4Wskaźniki ekonomiczne w zakresie kosztów logistyki2
T-A-5Procesy, działąnia i czynności logistyczne2
T-A-6Wybrane narzędzia rachunkowości zarządczej w logistyce2
T-A-7Budżetowanie działalności logistycznej2
T-A-8Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki rachunku ekonomicznego1
T-W-2Klasyfikacja kosztów logistycznych1
T-W-3Zadania, funkcje i wymagane cechy rachunku kosztów1
T-W-4Znaczenie kosztów logistyki w działalności gospodarczej1
T-W-5Rachunek kosztów pełnych i zmiennych - zalety i wady1
T-W-6Metody kalkulacji kosztów jednostkowych1
T-W-7Metody kalkulacji podziałowej i doliczeniowej1
T-W-8Rachunek kosztów rzeczywistych normalnych i postulowanych1
T-W-9Rachunek kosztów działań - założenia i etapy1
T-W-10Zalety i wady rachunku kosztów działań1
T-W-11Rachunek kosztów cyklu życia. Rachunek kosztów docelowych1
T-W-12Rachunek kosztów jakości. Koncepcja Kaizen Costing1
T-W-13Wdrażanie nowoczesnych modeli rachunku kosztów w logistyce1
T-W-14Budżetowanie kosztów logistycznych i ich metody1
T-W-15Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać mechanizmy gospodarcze i prawidłowości ekonomiczne, zidentyfikować powiązania procesów gospodarczych, objaśniać skutkipodejmowania określonych decyzjidla efektywności ekonomicznej.
LO_2A_W13, LO_2A_W14C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić kalkulacje ekonomiczne, na podstawie których można ocenić opłacalność stosowania określonych rozwiązań w logistyce.
LO_2A_U05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postrzega potrzebę dokształcania się w zakresie rachunku ekonomicznego, jest kreatywny w zakresie określania priorytetów służących realizacji określonych zadań logistycznych.
LO_2A_K04, LO_2A_K05C-1T-W-2, T-W-4M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać mechanizmy gospodarcze i prawidłowości ekonomiczne, zidentyfikować powiązania procesów gospodarczych, objaśniać skutkipodejmowania określonych decyzjidla efektywności ekonomicznej.
2,0Student nie wykazuje wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego zkresu przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię wiedzy w wymaganym zakresie przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje wiedzę ponadprzeciętną niezbędną do rozwiązywania zadanego problemu
5,0Student wykazuje bardzo dobrą wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadanego problemu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić kalkulacje ekonomiczne, na podstawie których można ocenić opłacalność stosowania określonych rozwiązań w logistyce.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnięumiejętności wymaganych przez efekty kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązwania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązania zadanego problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postrzega potrzebę dokształcania się w zakresie rachunku ekonomicznego, jest kreatywny w zakresie określania priorytetów służących realizacji określonych zadań logistycznych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje kreatywność
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje kreatywność i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Szymańska E., Rachunek kosztów logistyki w zarzadzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2014
  2. Twaróg J, Koszty logistyki przedsiebiorstw, Biblioteka logistyki, Poznań, 2003
  3. Maciejewska D., Koszty i ich rachunek. Kompendium wiedzy, Wydawnictwo Wydziału Zarzadzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koszty w transporcie i logistyce - przykłady i wprowadzenie1
T-A-2Koszty działąlności transportowo - logistycznej - zadania3
T-A-3Układy kosztów dla potrzeb logistyki2
T-A-4Wskaźniki ekonomiczne w zakresie kosztów logistyki2
T-A-5Procesy, działąnia i czynności logistyczne2
T-A-6Wybrane narzędzia rachunkowości zarządczej w logistyce2
T-A-7Budżetowanie działalności logistycznej2
T-A-8Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki rachunku ekonomicznego1
T-W-2Klasyfikacja kosztów logistycznych1
T-W-3Zadania, funkcje i wymagane cechy rachunku kosztów1
T-W-4Znaczenie kosztów logistyki w działalności gospodarczej1
T-W-5Rachunek kosztów pełnych i zmiennych - zalety i wady1
T-W-6Metody kalkulacji kosztów jednostkowych1
T-W-7Metody kalkulacji podziałowej i doliczeniowej1
T-W-8Rachunek kosztów rzeczywistych normalnych i postulowanych1
T-W-9Rachunek kosztów działań - założenia i etapy1
T-W-10Zalety i wady rachunku kosztów działań1
T-W-11Rachunek kosztów cyklu życia. Rachunek kosztów docelowych1
T-W-12Rachunek kosztów jakości. Koncepcja Kaizen Costing1
T-W-13Wdrażanie nowoczesnych modeli rachunku kosztów w logistyce1
T-W-14Budżetowanie kosztów logistycznych i ich metody1
T-W-15Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać mechanizmy gospodarcze i prawidłowości ekonomiczne, zidentyfikować powiązania procesów gospodarczych, objaśniać skutkipodejmowania określonych decyzjidla efektywności ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W13ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
LO_2A_W14ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką podejmowania racjonalnych decyzji w sferze logistyki w oparciu o rachunek mikro i makro ekonomiczny
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja kosztów logistycznych
T-W-3Zadania, funkcje i wymagane cechy rachunku kosztów
T-W-4Znaczenie kosztów logistyki w działalności gospodarczej
T-W-5Rachunek kosztów pełnych i zmiennych - zalety i wady
T-W-6Metody kalkulacji kosztów jednostkowych
T-W-7Metody kalkulacji podziałowej i doliczeniowej
T-W-8Rachunek kosztów rzeczywistych normalnych i postulowanych
T-W-9Rachunek kosztów działań - założenia i etapy
T-W-10Zalety i wady rachunku kosztów działań
T-W-11Rachunek kosztów cyklu życia. Rachunek kosztów docelowych
T-W-12Rachunek kosztów jakości. Koncepcja Kaizen Costing
T-W-13Wdrażanie nowoczesnych modeli rachunku kosztów w logistyce
T-W-14Budżetowanie kosztów logistycznych i ich metody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego zkresu przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię wiedzy w wymaganym zakresie przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje wiedzę ponadprzeciętną niezbędną do rozwiązywania zadanego problemu
5,0Student wykazuje bardzo dobrą wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadanego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić kalkulacje ekonomiczne, na podstawie których można ocenić opłacalność stosowania określonych rozwiązań w logistyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U05potrafi interpretować rachunek ekonomiczny w logistyce, dokonać wstępnej oceny ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką podejmowania racjonalnych decyzji w sferze logistyki w oparciu o rachunek mikro i makro ekonomiczny
Treści programoweT-A-2Koszty działąlności transportowo - logistycznej - zadania
T-A-3Układy kosztów dla potrzeb logistyki
T-A-4Wskaźniki ekonomiczne w zakresie kosztów logistyki
T-A-5Procesy, działąnia i czynności logistyczne
T-A-6Wybrane narzędzia rachunkowości zarządczej w logistyce
T-A-7Budżetowanie działalności logistycznej
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnięumiejętności wymaganych przez efekty kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązwania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązania zadanego problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postrzega potrzebę dokształcania się w zakresie rachunku ekonomicznego, jest kreatywny w zakresie określania priorytetów służących realizacji określonych zadań logistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
LO_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką podejmowania racjonalnych decyzji w sferze logistyki w oparciu o rachunek mikro i makro ekonomiczny
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja kosztów logistycznych
T-W-4Znaczenie kosztów logistyki w działalności gospodarczej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje kreatywność
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje kreatywność i ma świadomość swej roli