Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot jest prowadzony na VII semestrze. Studenci charakteryzują się wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi w trakcie trzech lat studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie i ugruntowanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z przygotowaniem do prowadzenia badań, w tym istoty nauki, metodologi badań naukowych, formułowania problemów badawczych oraz metod prezentacji wyników badań naukowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie nauki. Klasyfikacja badań naukowych.1
T-W-2Metody i techniki badawcze.3
T-W-3Poznanie naukowe (eksperyment, hipoteza, opisywanie zjawiska).5
T-W-4Formułowanie problemu badawczego.3
T-W-5Cele i rodzaje prac naukowych. Prezentacja wyników badań naukowych.2
T-W-6Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C33_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat istoty nauki i metod badawczych związanych z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych. Wie jak sformułować prosty problem badawczy mieszczący się w obszarze logistyki.
LO_1A_W01, LO_1A_W02, LO_1A_W17, LO_1A_W20C-1T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C33_K01
Student rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych w zakresie badań naukowych obejmujących obszar logistyki.
LO_1A_K01, LO_1A_K03C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C33_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat istoty nauki i metod badawczych związanych z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych. Wie jak sformułować prosty problem badawczy mieszczący się w obszarze logistyki.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy związanej z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych.
3,0Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dostatecznym.
3,5Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dostatecznym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie.
4,0Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dobrym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. Rozumie istotę prowadzenia prac naukowych.
4,5Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dobrym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. Rozumie istotę prowadzenia prac naukowych. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką badań naukowych.
5,0Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie bardzo dobrym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. Rozumie istotę prowadzenia prac naukowych. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką badań naukowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C33_K01
Student rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych w zakresie badań naukowych obejmujących obszar logistyki.
2,0Student nie rozumie potrzeby gromadzenia informacji naukowych w zakresie obejmującym badania z obszaru logistyki.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych w zakresie obejmującym badania z obszaru logistyki.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych oraz badań naukowych realizowanych w obszarze logistyki stopniu bardzo dobrym. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie tematyką badawczą.

Literatura podstawowa

  1. Krajewski M., O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, Krajewski M., 2010, http://www.krajewskimiroslaw.pl/_media/docs

Literatura dodatkowa

  1. Grobler, A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Areus - Wydawnictwo Znak, Kraków, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie nauki. Klasyfikacja badań naukowych.1
T-W-2Metody i techniki badawcze.3
T-W-3Poznanie naukowe (eksperyment, hipoteza, opisywanie zjawiska).5
T-W-4Formułowanie problemu badawczego.3
T-W-5Cele i rodzaje prac naukowych. Prezentacja wyników badań naukowych.2
T-W-6Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C33_W01Student ma podstawową wiedzę na temat istoty nauki i metod badawczych związanych z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych. Wie jak sformułować prosty problem badawczy mieszczący się w obszarze logistyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki wyższej i statystyki w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania problemów oraz opisu procesów logistycznych
LO_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych
LO_1A_W17ma wiedzę niezbędną do inicjowania, przygotowania i prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką
LO_1A_W20zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie i ugruntowanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z przygotowaniem do prowadzenia badań, w tym istoty nauki, metodologi badań naukowych, formułowania problemów badawczych oraz metod prezentacji wyników badań naukowych.
Treści programoweT-W-3Poznanie naukowe (eksperyment, hipoteza, opisywanie zjawiska).
T-W-1Pojęcie nauki. Klasyfikacja badań naukowych.
T-W-6Zaliczenie.
T-W-2Metody i techniki badawcze.
T-W-4Formułowanie problemu badawczego.
T-W-5Cele i rodzaje prac naukowych. Prezentacja wyników badań naukowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy związanej z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych.
3,0Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dostatecznym.
3,5Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dostatecznym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie.
4,0Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dobrym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. Rozumie istotę prowadzenia prac naukowych.
4,5Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dobrym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. Rozumie istotę prowadzenia prac naukowych. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką badań naukowych.
5,0Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie bardzo dobrym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. Rozumie istotę prowadzenia prac naukowych. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką badań naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C33_K01Student rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych w zakresie badań naukowych obejmujących obszar logistyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
LO_1A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, inicjowania i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie i ugruntowanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z przygotowaniem do prowadzenia badań, w tym istoty nauki, metodologi badań naukowych, formułowania problemów badawczych oraz metod prezentacji wyników badań naukowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby gromadzenia informacji naukowych w zakresie obejmującym badania z obszaru logistyki.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych w zakresie obejmującym badania z obszaru logistyki.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych oraz badań naukowych realizowanych w obszarze logistyki stopniu bardzo dobrym. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie tematyką badawczą.