Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Optymalizacja procesów logistycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Optymalizacja procesów logistycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy analizy matematycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami opracowywania i wdrażanie rozwiązań zwiększających efektywność i wydajność poszczególnych procesów lub całościowego systemu logistycznego przedsiębiorstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sformułowanie i rozwiązanie przykładowych zadań optymalizacji procesów logistycznych z wykorzystaniem komputerów. | 14 |
T-L-2 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Możliwe działania optymalizacji procesów logistycznych w magazynie/produkcji: zmiany w infrastrukturze logistycznej magazynu, wyposażeniu, układzie stref magazynowych, zmiany w sposobie delegowania i raportowania zadań, bezpieczeństwa oraz stworzenie założeń budżetowych wybranej inwestycji. | 4 |
T-W-2 | Identyfikacja i omówienie elementów projektu procesu logistycznego: cel, zakres funkcjonowania (produkt, usługa), czas realizacji (terminy), budżet (sumaryczne koszty funkcjonowania), lista punktów krytycznych. | 4 |
T-W-3 | Identyfikacja i omówienie wybranych obszarów optymalizacji procesów logistycznych; zmiany w logistyce magazynowej / produkcyjnej (np. lepsze wykorzystanie powierzchni magazynowej); nowe rynki zbytu, nowa struktura organizacyjna, etc.; spełnienie norm dotyczących śledzenia partii produkcyjnych, numerów seryjnych, HAACP; ograniczenie ryzyka błędnej inwestycji (ryzyko prze- lub niedoinwestowania); zmiany w asortymencie; optymalizacja kosztów; zwiększenie wydajności pracy; poprawa parametrów logistycznych; ograniczenie niedoborów miejsca; reorganizacja procesów logistycznych; wdrożenie systemu IT; zmniejszenie średnich stanów zapasów; zmiana struktur sprzedaży i/lub kanałów sprzedaży; restrukturyzacja firmy. | 10 |
T-W-4 | Identyfikacja i omówienie wybranych korzyści z przeprowadzenia optymalizacji procesów logistycznych: optymalne założenia budżetowe inwestycji; pewność informacji (trafna diagnoza); możliwość podjęcia optymalnej decyzji oszczędzającej czas i pieniądze firmy; skupienie się na priorytetowych działaniach, dających największe efekty; rozwój kompetencji pracowników; redukcja ryzyka podjęcia błędnej decyzji przez menedżera; uniknięcie kosztów związanych z podjęciem błędnej decyzji; odzyskanie czasu pracowników. | 10 |
T-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Praca własna nad zadaniami wyznaczonymi przez prowadzącego zajęcia. | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego. | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C43-2_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie potrzeb oraz sposobów optymalizacji procesów logistycznych. | LO_1A_W01, LO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C43-2_U01 Posiada umiejętność formułowania zadań optymalizacji procesów logistycznych, rozwiązać zadanie wybraną metodą oraz krytycznie ocenić uzyskane rezultaty. | LO_1A_U01, LO_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C43-2_K01 Posiada świadomość znaczenia optymalizacji procesów logistycznych. | LO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C43-2_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie potrzeb oraz sposobów optymalizacji procesów logistycznych. | 2,0 | Student nie potrafi podać ogólnego sformułowania zadania optymalizacji procesów logistycznych. |
3,0 | Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych jednak nie potrafi omówić ani wymienić żadnych elementów tego zadania. | |
3,5 | Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz wymienić niektóre elementy tego zadania. | |
4,0 | Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz wymienić elementy tego zadania. | |
4,5 | Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz szczegółowo omówić niektóre elementy tego zadania. | |
5,0 | Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji procesów logistycznych oraz szczegółowo omówić elementy tego zadania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C43-2_U01 Posiada umiejętność formułowania zadań optymalizacji procesów logistycznych, rozwiązać zadanie wybraną metodą oraz krytycznie ocenić uzyskane rezultaty. | 2,0 | Student nie potrafi sformułować zadania optymalizacji procesów logistycznych pozbawionego wielu istotnych błędów. |
3,0 | Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z wieloma uwagami krytycznymi. | |
3,5 | Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z kilkoma istotnymi uwagami krytycznymi. | |
4,0 | Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z wieloma drobnej wagi uwagami krytycznymi. | |
4,5 | Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych z kilkoma drobnej wagi uwagami krytycznymi. | |
5,0 | Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji procesów logistycznych bez istotnych uwag krytycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C43-2_K01 Posiada świadomość znaczenia optymalizacji procesów logistycznych. | 2,0 | Student nie potrafi wypowiedzieć nawet powierzchownych sądów o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych. |
3,0 | Student potrafi wypowiedzieć powierzchowne sądy o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych. | |
3,5 | Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak pobieżnie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych. | |
4,0 | Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak z nieznaczną wnikliwością o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych. | |
4,5 | Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych. | |
5,0 | Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i bardzo wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacyjnych procesów logistycznych. |
Literatura podstawowa
- Mańkowska M., Pluciński M., Kotowska I., Morsko-lądowe łańcuchy transportowe, Difin, 2016