Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania terminali kontenerowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania terminali kontenerowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad funkcjonowania infrastruktury logistycznej i środków transportu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z postawami projektowania terminali kontenerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Realizacja zadań związanych z projektowaniem poszczególnych elementów infrastruktury terminali kontenerowych.14
T-A-2Prezentacja wyników1
15
wykłady
T-W-1Kontenery i środki ich transportu2
T-W-2Zadania i funkcje terminali kontenerowych.2
T-W-3Podstawowe elementy infrastruktury i wyposażenia terminali kontenerowych.4
T-W-4Organizacyjne i technologiczne aspekty przeładunku i przemieszczenia kontenerów na terenie terminalu kontenerowego.2
T-W-5Kryteria wyboru lokalizacji terminali kontenerowych.2
T-W-6Mierniki wielkości i znaczenia terminali kontenerowych.2
T-W-7Układy przestrzenne terminali kontenerowych na przykładzie wybranych portów morskich.4
T-W-8Zasady projektowania terminali kontenerowych i elementów ich infrastruktury (nabrzeży, placów składowych, punktów obsługi itp.).10
T-W-9Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.15
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C42-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania terminali kontenerowych.
LO_1A_W06, LO_1A_W08, LO_1A_W09C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C42-2_U01
Student potrafi przygotować koncepcję elementów infrastruktury terminalu kontenerowego i przedstawić ją w formie werbalnej.
LO_1A_U03, LO_1A_U12C-1T-A-1, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C42-2_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżynierskiej związanej z projektowaniem terminali kontenerowych.
LO_1A_K05, LO_1A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C42-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania terminali kontenerowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C42-2_U01
Student potrafi przygotować koncepcję elementów infrastruktury terminalu kontenerowego i przedstawić ją w formie werbalnej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C42-2_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżynierskiej związanej z projektowaniem terminali kontenerowych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym.
5,0Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym.

Literatura podstawowa

  1. Jacyna M., Pyza D., Jachimowski R., Transport intermodalny. Projektowanie terminali przeładunkowych, PWN, Warszawa, 2017
  2. Krośnicka K., Przestrzenne aspekty kształtowania i rozwoju morskich terminali kontenerowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Wiśnicki B., Vademecum konteneryzacji, Link I Maciej Wędziński, Szczecin, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Realizacja zadań związanych z projektowaniem poszczególnych elementów infrastruktury terminali kontenerowych.14
T-A-2Prezentacja wyników1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kontenery i środki ich transportu2
T-W-2Zadania i funkcje terminali kontenerowych.2
T-W-3Podstawowe elementy infrastruktury i wyposażenia terminali kontenerowych.4
T-W-4Organizacyjne i technologiczne aspekty przeładunku i przemieszczenia kontenerów na terenie terminalu kontenerowego.2
T-W-5Kryteria wyboru lokalizacji terminali kontenerowych.2
T-W-6Mierniki wielkości i znaczenia terminali kontenerowych.2
T-W-7Układy przestrzenne terminali kontenerowych na przykładzie wybranych portów morskich.4
T-W-8Zasady projektowania terminali kontenerowych i elementów ich infrastruktury (nabrzeży, placów składowych, punktów obsługi itp.).10
T-W-9Zaliczenie2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.15
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C42-2_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania terminali kontenerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W06ma pogłębioną wiedzę na temat infrastruktury logistycznej, w tym magazynowej, transportowej i informacyjnej
LO_1A_W08ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych technologii wykorzystywanych w logistyce, w tym technologii transportowych, magazynowania i teleinformatycznych
LO_1A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu inżynierii systemów i analizy systemowej przydatną do projektowania i modelowania procesów logistycznych, w tym transportowych i produkcyjnych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z postawami projektowania terminali kontenerowych.
Treści programoweT-A-1Realizacja zadań związanych z projektowaniem poszczególnych elementów infrastruktury terminali kontenerowych.
T-A-2Prezentacja wyników
T-W-2Zadania i funkcje terminali kontenerowych.
T-W-3Podstawowe elementy infrastruktury i wyposażenia terminali kontenerowych.
T-W-4Organizacyjne i technologiczne aspekty przeładunku i przemieszczenia kontenerów na terenie terminalu kontenerowego.
T-W-6Mierniki wielkości i znaczenia terminali kontenerowych.
T-W-5Kryteria wyboru lokalizacji terminali kontenerowych.
T-W-9Zaliczenie
T-W-7Układy przestrzenne terminali kontenerowych na przykładzie wybranych portów morskich.
T-W-1Kontenery i środki ich transportu
T-W-8Zasady projektowania terminali kontenerowych i elementów ich infrastruktury (nabrzeży, placów składowych, punktów obsługi itp.).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C42-2_U01Student potrafi przygotować koncepcję elementów infrastruktury terminalu kontenerowego i przedstawić ją w formie werbalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w odniesieniu do zagadnień logistyki i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
LO_1A_U12potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla problematyki logistyki, używając odpowiednich metod, technik, narzędzi i materiałów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z postawami projektowania terminali kontenerowych.
Treści programoweT-A-1Realizacja zadań związanych z projektowaniem poszczególnych elementów infrastruktury terminali kontenerowych.
T-A-2Prezentacja wyników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C42-2_K01Student ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżynierskiej związanej z projektowaniem terminali kontenerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K05ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z postawami projektowania terminali kontenerowych.
Treści programoweT-A-1Realizacja zadań związanych z projektowaniem poszczególnych elementów infrastruktury terminali kontenerowych.
T-A-2Prezentacja wyników
T-W-2Zadania i funkcje terminali kontenerowych.
T-W-3Podstawowe elementy infrastruktury i wyposażenia terminali kontenerowych.
T-W-4Organizacyjne i technologiczne aspekty przeładunku i przemieszczenia kontenerów na terenie terminalu kontenerowego.
T-W-6Mierniki wielkości i znaczenia terminali kontenerowych.
T-W-5Kryteria wyboru lokalizacji terminali kontenerowych.
T-W-9Zaliczenie
T-W-7Układy przestrzenne terminali kontenerowych na przykładzie wybranych portów morskich.
T-W-1Kontenery i środki ich transportu
T-W-8Zasady projektowania terminali kontenerowych i elementów ich infrastruktury (nabrzeży, placów składowych, punktów obsługi itp.).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia)
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym.
5,0Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym.