Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu gospodarki materiałowej, zarządzania produkcją i usługami, , logistyki dystrybucji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie analizy podstawowych procesów logistycznych i funkcji zarządzania bezpieczeństwa oraz identyfikowania czynników zagrażających bezpieczeństwu procesu dostaw. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie wykorzystania nowoczesnych metod zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw |
C-4 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie kanałów dystrybucji na wybranych przykładach | 1 |
T-A-2 | Koordynacja, integracja i synchronizacja ogniw w łańcuchu dostaw | 1 |
T-A-3 | Determinowanie ryzyka przy zakupie usług | 1 |
T-A-4 | Metoda ABC – określenie stopnia integracji sieci dostaw | 1 |
T-A-5 | Infrastruktura transportowa w łańcuchu dostaw – rodzaje, znaczenie, projektowanie przebiegu | 1 |
T-A-6 | Infrastruktura magazynowa w łańcuchu dostaw – rodzaje, znaczenie, planowanie lokalizacji | 1 |
T-A-7 | Sposoby tworzenia harmonogramów działań logistycznych z uwzględnieniem ryzyka w łańcuchu dostaw | 2 |
T-A-8 | Realizacja Case Study – analiza przypadków związanych z zarządzaniem, planowaniem działań logistycznych oraz identyfikacją czynników ryzyka. Praca w grupach, której celem jest praktyczne wykorzystanie pozyskanej wiedzy | 5 |
T-A-9 | Zaliczenie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dystrybucja jako istotny element działań branży TSL | 1 |
T-W-2 | Rodzaje kanałów dostaw, miejsce i funkcje pośredników, nowoczesne formy handlu. | 1 |
T-W-3 | Zasady projektowania łańcucha dostaw według modelu SCOR (Supply Chain Operation Reference). | 1 |
T-W-4 | Tworzenie architektury procesów logistycznych opartej na wiedzy – CKM (Customer Knowledge Management). | 2 |
T-W-5 | Rodzaje zagrożeń skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw | 2 |
T-W-6 | Opis, pomiar i ocena wrażliwość łańcuchów dostaw na zagrożenia | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka metod, technik i narzędzi minimalizowania ryzyka w łańcuchu dostaw, w tym SCRMP (Supply Chain Risk Management Process) | 2 |
T-W-8 | Mapowanie ryzyka niepowodzenia procesów logistycznych. | 2 |
T-W-9 | Kształtowanie współpracy w ramach logistycznej obsługi przedsiębiorstw | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie i udział w zaliczeniu | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowa- prace pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena końcowa - test podsumuwujący |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C28_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą infrastruktury transportowej i magazynowej oraz technologii, metod i narzędzi wykorzystywanych w projektowaniu łańcucha dostaw oraz eliminacji zagrożeń skutecznego nim zarządzania. | LO_1A_W06, LO_1A_W08, LO_1A_W14 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C28_U01 student posiada umiejętność wykorzystania i analizy wiedzy związanej z rodzajami zagrożeń w zarzadzaniu łańcuchem dostaw. Potrafi indywidualnie i grupowo opracować plan ich eliminacji przy wykorzystaniu istniejących rozwiązań dokonując krytycznej analizy funkcjonowania łańcucha dostaw. Dostrzega ekonomiczne skutki nieumiejętnego zarzadzania łańcuchem dostaw. Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy w dziedzinie zapobiegania wystąpieniu zagrożeń procesów logistycznych. | LO_1A_U01, LO_1A_U04, LO_1A_U09, LO_1A_U10, LO_1A_U15 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C28_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania na podstawie krytycznej oceny własnej wiedzy. Ma świadomość potrzeby działalności na rzecz interesu publicznego. Jest świadomy ważności profesjonalnego zachowania i odpowiedzialności za własną pracę działając w sposób przedsiębiorczy minimalizuje ryzyko związane z zagrożeniami w łańcuchu dostaw. | LO_1A_K04, LO_1A_K05, LO_1A_K06, LO_1A_K01, LO_1A_K02, LO_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-8, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C28_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą infrastruktury transportowej i magazynowej oraz technologii, metod i narzędzi wykorzystywanych w projektowaniu łańcucha dostaw oraz eliminacji zagrożeń skutecznego nim zarządzania. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C28_U01 student posiada umiejętność wykorzystania i analizy wiedzy związanej z rodzajami zagrożeń w zarzadzaniu łańcuchem dostaw. Potrafi indywidualnie i grupowo opracować plan ich eliminacji przy wykorzystaniu istniejących rozwiązań dokonując krytycznej analizy funkcjonowania łańcucha dostaw. Dostrzega ekonomiczne skutki nieumiejętnego zarzadzania łańcuchem dostaw. Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy w dziedzinie zapobiegania wystąpieniu zagrożeń procesów logistycznych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C28_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania na podstawie krytycznej oceny własnej wiedzy. Ma świadomość potrzeby działalności na rzecz interesu publicznego. Jest świadomy ważności profesjonalnego zachowania i odpowiedzialności za własną pracę działając w sposób przedsiębiorczy minimalizuje ryzyko związane z zagrożeniami w łańcuchu dostaw. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu |
Literatura podstawowa
- M. Ciesielski, Instrumenty zarządzania logistycznego, PWE, Warszawa, 2006
- C. Bozarth, R. B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchami dostaw, Helion, Gliwice, 2007
- I. Fechner, Zarządzanie łańcuchem dostaw, Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu, Poznań, 2007
- R. Kozłowski, Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wolters Kluwers Polska, Warszawa, 2009
- Kulińska E., Aksjologiczny wymiar zarządzania ryzykiem procesów logistycznych. Modele i eksperymenty ekonomiczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2011
- red. S. Nowosielski, Procesy i projekty logistyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
- J.J. Coyle, E.J. Bardi, C.J. Langley, Zarządzanie logistyczne, PWE, Warszawa, 2010
- Łupicka-Szudrowicz A., Zintegrowany łańcuch dostaw w teorii i praktyce gospodarczej, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, 2004
- Hugos M., Zarządzanie łańcuchem dostaw, Helion, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- Czerska J, .: Analiza Big Picture - mapa systemu. Jak uzyskać informacje o procesie i możliwościach jego doskonalenia, Pol. Gdańska, Gdańsk, 2002
- Gołembska E.:, Logistyka jako zarządzanie łańcuchem dostaw, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 1994
- Kapusta F., Zarządzanie działaniami logistycznymi, Wrocław, 2006
- Kowalska K., Logistyka zaopatrzenia, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2005
- Kuiińska E., Importance of costs of risks in material management, Foundations of Managem ent - International Journal, Vol. 6, No. 1, 2014
- Matulewski M., Konecka S., Fajfer S., Wojciechowski A., Systemy logistyczne, Instytut Logistyki i Magazynowania, Pozań, 2007
- Prochowski L., Żuchowski A., Technika transportu ładunków, WKiŁ, Warszawa, 2009
- Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Wyd. PWE, Warszawa, 2009