Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Transport zrównoważony:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport zrównoważony | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zarządzania, ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z koncepcją i zasadami zrównoważonego rozwoju transportu, wskaźnikami oceny poziomu zrównoważonego rozwoju transportu, działaniami na rzecz jego rozwoju. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami przeciwdziałania szkodliwemu wpływu środków oraz infrastruktury transportu na środowisko, które służą do obniżenia kosztów zewnętrznych transportu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie strategii finansowych Unii Europejskiej. | 4 |
T-A-2 | Analiza planów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu. | 6 |
T-A-3 | Wpływ inwestycji infrastrukturalnych na środowisko naturalne. | 2 |
T-A-4 | Wskaźniki zrównoważenia poszczególnych gałęzi transportu. | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcje i założenia zrównoważonego rozwoju transportu. | 4 |
T-W-2 | Założenia polityki transportowej Unii Europejskiej. | 6 |
T-W-3 | Plany i strategia zrównoważonego rozwoju transportu. Strategia internacjonalizacji transportu. | 6 |
T-W-4 | Zintegrowany transport wodny i lądowy. Transport intermodalny. | 6 |
T-W-5 | Środki i sposoby ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu. | 4 |
T-W-6 | Koszty zewnętrzne transportu. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C42-1_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu koncepcji i zasad rozwoju zrównoważonego transportu. | LO_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C42-1_U01 Student potrafi analizować i oceniać wpływ działań w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej na zjawiska i procesy społeczne. | LO_1A_U13 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C42-1_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu zrównowazonego, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | LO_1A_K04, LO_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C42-1_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu koncepcji i zasad rozwoju zrównoważonego transportu. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C42-1_U01 Student potrafi analizować i oceniać wpływ działań w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej na zjawiska i procesy społeczne. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C42-1_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu zrównowazonego, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym. | |
5,0 | Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym. |
Literatura podstawowa
- Pawłowska B., Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013
- Kielin-Maziarz J., Koncepcja zrównoważonego rozwoju w prawie Unii Europejskiej, KUL, 2013
- Kabus J., Strulak-Wójcikiewicz R., Nurzyńska A., Logistyczne aspekty transportu. Innowacje. Zrównoważony rozwój. Bezpieczeństwo, Sophia, Katowice, 2016
Literatura dodatkowa
- Filina-Dawidowicz L., Kaup M., Wiktorowska-Jasik A., Zintegrowany transport wodny i lądowy, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014
- Liberadzki B., Mindur L. (red.), Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa, 2007