Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów i analiza systemowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria systemów i analiza systemowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, podstawy technik informatycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem jest ukazanie studentom ogólnych mechanizmów i prawidłowości w funkcjonowaniu teorii i praktyki podejścia systemowego. |
C-2 | Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody rozpoznawania systemów | 3 |
T-A-2 | Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach | 3 |
T-A-3 | Projektowanie rozwiązań systemowych | 3 |
T-A-4 | Modelowanie rozwiązań systemowych | 3 |
T-A-5 | Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy – ich struktury i wymiary | 3 |
T-W-2 | Ogólne (uniwersalne) właściwości systemów | 3 |
T-W-3 | Pojęcie analizy systemowej. Zastosowanie analizy systemowej. | 2 |
T-W-4 | Metodologia systemowa – podejście systemowe do zarządzania | 3 |
T-W-5 | Organizacje: procesowe, sieciowe, fraktalne, uczące się, wirtualne | 4 |
T-W-6 | Zmienność, turbulencja, chaos, niepewność we współczesnych systemach | 5 |
T-W-7 | Formowanie problemów do rozwiązania | 3 |
T-W-8 | Zasady projektowania systemów działania | 3 |
T-W-9 | Zasady oceny funkcjonowania systemów działania | 3 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B12_W01 Student posiada posiada pogłębioną wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów oraz identyfikacji ich parametrów. | LO_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B12_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów | LO_1A_U05 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-9 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B12_K01 Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | LO_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-7 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B12_W01 Student posiada posiada pogłębioną wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów oraz identyfikacji ich parametrów. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B12_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B12_K01 Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Bojarski W., Podstawy analizy i inżynierii systemów, WNT, Warszawa, 1994
- Konieczny J., Inżynieria systemów działania, WNT, Warszawa, 1993
- Krupski R. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, PWE, Warszawa, 2005
- Robertson J., Robertson S., Pełna analiza systemowa, WNT, Warszawa, 1999
- Findeisen W, Analiza systemowa - Podstawy i metodologia, PWN, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Bojarski W., Przykładowe zastosowania analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984