Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Finansowanie systemów bezpieczeństwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finansowanie systemów bezpieczeństwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 30 2,60,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,40,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy organizacji systemów bezpieczeństwa
W-2Zasady zapewnienia bezpieczeństwa procesów technologicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z finansowaniem systemów bezpieczeństwa
C-2Zapoznanie ze źródłami finansowania systemów bezpieczeństwa
C-3Przygotowania studentów do samodzielnego wykonania analiz finansowych projektów systemów bezpieczeństwa
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w finansowaniu systemów bezpieczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zbiór i analiza informacji dot. kosztów stałych i zmiennych projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem metod obróbki informacji statystycznej2
T-A-2Zapoznanie się z regulacjami dotyczącymi zasad finansowania projektów inwestycyjnych ze środków unijnych1
T-A-3Opracowanie biznes-planu oraz master-planu projektu inwestycji w bezpieczeństwo prac transportowych4
T-A-4Identyfikacja ewentualnych skutków realizacji projektu inwestycyjnego dla środowiska3
T-A-5Analiza projektu inwestycyjnego metodą SWOT: identyfikacja mocnych oraz słabych stron, identyfikacja szans oraz zagrożeń dla projektu systemu zapewnienia bezpieczeństwa transportowego3
T-A-6Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej projektów: NPV, IRR, Benefit - cost ratio.4
T-A-7Opracowanie planu inwestycji w bezpieczeństwo prac przewozowych. Skorygowanie założeń projektu o czynnik inflacji. Ustalenie stopy dyskontowej.3
T-A-8Analiza opłacalności projektu inwestycyjnego metodą scenariuszową4
T-A-9Ocena wrażliwości projektu na przykładzie projektu wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa3
T-A-10Zasady opracowania sprawozdań z działalności inwestycyjnej w sektorze TSL2
T-A-11Zaliczenie1
30
wykłady
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia związane z finansowaniem systemów bezpieczeństwa Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; Ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; Ocena efektywności inwestycji w systemy transportowe: metody statyczne i dynamiczne; Środki trwałe i ich amortyzacja: rodzaje amortyzacji oraz jej wpływ na finansowanie i rozwój bezpieczeństwa przewozów ładunków i pasażerów.3
T-W-2Temat: Źródła finansowania systemów bezpieczeństwa w transporcie. Treść: . Wartość inwestycji; Inflacja; Finansowa trwałość; Dyskontowanie; Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania; Wady i zalety finansowania systemów bezpieczeństwa ze źródeł obcych; Finansowanie krótko i długoterminowe; Koszt kapitału własnego i obcego; Dobór źródeł finansowania; Warunki oraz sposoby ubiegania się o środki finansowania ze źródeł krajowych oraz funduszy Unii Europejskiej.4
T-W-3Temat: Analiza finansowa projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Horyzont czasowy; Ustalanie całkowitych kosztów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego; Dochody generowane w wyniku wykonania prac przewozowych; Wskaźnik współfinansowania; Elementy sprawozdania finansowego: bilans, rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne; Podstawowe metody analizy finansowej.3
T-W-4Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis) projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Wskaźnikowa ocena opłacalności inwestycji; Wartosc obecna netto (Net Present Value, NPV); Wewnętrzna Stopa Zwrotu (Internal Rate of Return, IRR); Wskaźnik korzyści - koszty projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego (Benefit - cost ratio).3
T-W-5Temat: Analiza wrażliwości projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; Analiza wrażliwości projektów inwestycyjnych; Analiza opłacalności inwestycji metodą scenariuszową; Analiza prawdopodobieństwa ryzyka inwestycji; Analiza wrażliwości projektów wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowania się do cwieczeń, studiowanie literatury, czasopism fachowych, źródeł internetowych20
A-A-3Udział w konsultacjach5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia10
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie10
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody problemowe / Wykład konwersatorijny
M-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-5Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna
M-6Metody praktyczne / Ćwieczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C22-3_W14
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady finansowania systemów bezpieczeństwa
IB_1A_W14, IB_1A_W19C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C22-3_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwych żródeł w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U01C-2T-A-2, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
IB_1A_C22-3_U02
Student potrafi porozumiewać się przy uzyciu różnych technik w środowisku zawodowym w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi przekazywać informacje o skutkach zagrożeń w sposób zrozumiały osobom z wyzszego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwakifikacji z zakresy finansawania systemów bezpiczeństwa
IB_1A_U03C-2, C-1T-A-1, T-A-7, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1
IB_1A_C22-3_U03
Student potrafi przygotować opracowanie z zakresu finansowania systemów bezpieczeństwa, predstawić rozwiązanie zadania z zakresu analizy finansowej oraz analizy oplacalności projektu inwestycyjnego systemów bezpieczeństwa
IB_1A_U04C-4, C-3T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-2, M-4, M-5, M-6S-2, S-3
IB_1A_C22-3_U04
Student potrafi - przy formulowaniu i rozwiązaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczączych skutków finansowych niekorzystnych i niebezpiecznych oddiaływań obiektów technicznych i procesów technlogicznych na ludzi i środowisko
IB_1A_U11C-4, C-3T-A-4M-2, M-4, M-5, M-6S-2, S-3
IB_1A_C22-3_U05
Student potrafi dokonać krytycznej analizy oplacalności funkcjonujących systemów bezpieczeństwa
IB_1A_U13C-4, C-3T-A-8, T-A-9, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3
IB_1A_C22-3_U06
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich oraz rozwiązań technicznych i technologicznych.
IB_1A_U14C-4, C-3T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3
IB_1A_C22-3_U07
Student potrafi opracować biznes-plan oraz master-plan projektu inwestycji w systemy bezpieczeństwa
IB_1A_U17C-4, C-3T-A-3, T-A-5, T-A-10M-4, M-5, M-6S-2, S-3
IB_1A_C22-3_U08
Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rozdzaję zagrożeń oraz zna zasady finansowania systemów bezpieczeństwa
IB_1A_U12C-2, C-1T-W-5, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C22-3_K01
Student posiada kompetencje i potrafi wybrać najkorzystnejszy projekt systemu bezpieczeństwa na podstawie przeprowadzonej analizy oplacalności projektu, potrafi formulować i komunikować opinie o słabych i mocnych stronach wybranego projektu oraz szansach i zagrozeniach.
IB_1A_K07C-4T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-10M-2, M-4, M-6S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C22-3_W14
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady finansowania systemów bezpieczeństwa
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C22-3_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwych żródeł w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_C22-3_U02
Student potrafi porozumiewać się przy uzyciu różnych technik w środowisku zawodowym w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi przekazywać informacje o skutkach zagrożeń w sposób zrozumiały osobom z wyzszego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwakifikacji z zakresy finansawania systemów bezpiczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_C22-3_U03
Student potrafi przygotować opracowanie z zakresu finansowania systemów bezpieczeństwa, predstawić rozwiązanie zadania z zakresu analizy finansowej oraz analizy oplacalności projektu inwestycyjnego systemów bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_C22-3_U04
Student potrafi - przy formulowaniu i rozwiązaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczączych skutków finansowych niekorzystnych i niebezpiecznych oddiaływań obiektów technicznych i procesów technlogicznych na ludzi i środowisko
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_C22-3_U05
Student potrafi dokonać krytycznej analizy oplacalności funkcjonujących systemów bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_C22-3_U06
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich oraz rozwiązań technicznych i technologicznych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_C22-3_U07
Student potrafi opracować biznes-plan oraz master-plan projektu inwestycji w systemy bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_C22-3_U08
Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rozdzaję zagrożeń oraz zna zasady finansowania systemów bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C22-3_K01
Student posiada kompetencje i potrafi wybrać najkorzystnejszy projekt systemu bezpieczeństwa na podstawie przeprowadzonej analizy oplacalności projektu, potrafi formulować i komunikować opinie o słabych i mocnych stronach wybranego projektu oraz szansach i zagrozeniach.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie przykłada staranności i nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Brigham E.F., Houston J.F., Podstawy zarządzania finansami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
  2. Duda-Piechaczek E., Analiza i planowanie finansowe, Wydawnictwo HELION, Warszawa, 2007
  3. Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
  4. Jerzemowska M. (red.), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  5. Nowak E, Analiza sprawozdań finansowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
  6. Rutkowski A., Zarządzanie finansami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  7. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Gołębiowski G., Tłaczała A., Analiza ekonomiczno-finansowa w ujęciu praktycznym, Difin, Warszawa, 2005
  2. Nowak E., Analiza sprawozdań finansowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zbiór i analiza informacji dot. kosztów stałych i zmiennych projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem metod obróbki informacji statystycznej2
T-A-2Zapoznanie się z regulacjami dotyczącymi zasad finansowania projektów inwestycyjnych ze środków unijnych1
T-A-3Opracowanie biznes-planu oraz master-planu projektu inwestycji w bezpieczeństwo prac transportowych4
T-A-4Identyfikacja ewentualnych skutków realizacji projektu inwestycyjnego dla środowiska3
T-A-5Analiza projektu inwestycyjnego metodą SWOT: identyfikacja mocnych oraz słabych stron, identyfikacja szans oraz zagrożeń dla projektu systemu zapewnienia bezpieczeństwa transportowego3
T-A-6Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej projektów: NPV, IRR, Benefit - cost ratio.4
T-A-7Opracowanie planu inwestycji w bezpieczeństwo prac przewozowych. Skorygowanie założeń projektu o czynnik inflacji. Ustalenie stopy dyskontowej.3
T-A-8Analiza opłacalności projektu inwestycyjnego metodą scenariuszową4
T-A-9Ocena wrażliwości projektu na przykładzie projektu wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa3
T-A-10Zasady opracowania sprawozdań z działalności inwestycyjnej w sektorze TSL2
T-A-11Zaliczenie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia związane z finansowaniem systemów bezpieczeństwa Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; Ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; Ocena efektywności inwestycji w systemy transportowe: metody statyczne i dynamiczne; Środki trwałe i ich amortyzacja: rodzaje amortyzacji oraz jej wpływ na finansowanie i rozwój bezpieczeństwa przewozów ładunków i pasażerów.3
T-W-2Temat: Źródła finansowania systemów bezpieczeństwa w transporcie. Treść: . Wartość inwestycji; Inflacja; Finansowa trwałość; Dyskontowanie; Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania; Wady i zalety finansowania systemów bezpieczeństwa ze źródeł obcych; Finansowanie krótko i długoterminowe; Koszt kapitału własnego i obcego; Dobór źródeł finansowania; Warunki oraz sposoby ubiegania się o środki finansowania ze źródeł krajowych oraz funduszy Unii Europejskiej.4
T-W-3Temat: Analiza finansowa projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Horyzont czasowy; Ustalanie całkowitych kosztów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego; Dochody generowane w wyniku wykonania prac przewozowych; Wskaźnik współfinansowania; Elementy sprawozdania finansowego: bilans, rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne; Podstawowe metody analizy finansowej.3
T-W-4Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis) projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Wskaźnikowa ocena opłacalności inwestycji; Wartosc obecna netto (Net Present Value, NPV); Wewnętrzna Stopa Zwrotu (Internal Rate of Return, IRR); Wskaźnik korzyści - koszty projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego (Benefit - cost ratio).3
T-W-5Temat: Analiza wrażliwości projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; Analiza wrażliwości projektów inwestycyjnych; Analiza opłacalności inwestycji metodą scenariuszową; Analiza prawdopodobieństwa ryzyka inwestycji; Analiza wrażliwości projektów wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowania się do cwieczeń, studiowanie literatury, czasopism fachowych, źródeł internetowych20
A-A-3Udział w konsultacjach5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia10
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_W14W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady finansowania systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W19ma uporządkowaną wiedzę w zakresie kontroli i audytu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze źródłami finansowania systemów bezpieczeństwa
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z finansowaniem systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-4Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis) projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Wskaźnikowa ocena opłacalności inwestycji; Wartosc obecna netto (Net Present Value, NPV); Wewnętrzna Stopa Zwrotu (Internal Rate of Return, IRR); Wskaźnik korzyści - koszty projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego (Benefit - cost ratio).
T-W-5Temat: Analiza wrażliwości projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; Analiza wrażliwości projektów inwestycyjnych; Analiza opłacalności inwestycji metodą scenariuszową; Analiza prawdopodobieństwa ryzyka inwestycji; Analiza wrażliwości projektów wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa.
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia związane z finansowaniem systemów bezpieczeństwa Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; Ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; Ocena efektywności inwestycji w systemy transportowe: metody statyczne i dynamiczne; Środki trwałe i ich amortyzacja: rodzaje amortyzacji oraz jej wpływ na finansowanie i rozwój bezpieczeństwa przewozów ładunków i pasażerów.
T-W-3Temat: Analiza finansowa projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Horyzont czasowy; Ustalanie całkowitych kosztów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego; Dochody generowane w wyniku wykonania prac przewozowych; Wskaźnik współfinansowania; Elementy sprawozdania finansowego: bilans, rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne; Podstawowe metody analizy finansowej.
T-W-2Temat: Źródła finansowania systemów bezpieczeństwa w transporcie. Treść: . Wartość inwestycji; Inflacja; Finansowa trwałość; Dyskontowanie; Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania; Wady i zalety finansowania systemów bezpieczeństwa ze źródeł obcych; Finansowanie krótko i długoterminowe; Koszt kapitału własnego i obcego; Dobór źródeł finansowania; Warunki oraz sposoby ubiegania się o środki finansowania ze źródeł krajowych oraz funduszy Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody problemowe / Wykład konwersatorijny
M-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-5Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna
M-6Metody praktyczne / Ćwieczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwych żródeł w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze źródłami finansowania systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-2Zapoznanie się z regulacjami dotyczącymi zasad finansowania projektów inwestycyjnych ze środków unijnych
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia związane z finansowaniem systemów bezpieczeństwa Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; Ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; Ocena efektywności inwestycji w systemy transportowe: metody statyczne i dynamiczne; Środki trwałe i ich amortyzacja: rodzaje amortyzacji oraz jej wpływ na finansowanie i rozwój bezpieczeństwa przewozów ładunków i pasażerów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody problemowe / Wykład konwersatorijny
M-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-5Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_U02Student potrafi porozumiewać się przy uzyciu różnych technik w środowisku zawodowym w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi przekazywać informacje o skutkach zagrożeń w sposób zrozumiały osobom z wyzszego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwakifikacji z zakresy finansawania systemów bezpiczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze źródłami finansowania systemów bezpieczeństwa
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z finansowaniem systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-1Zbiór i analiza informacji dot. kosztów stałych i zmiennych projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem metod obróbki informacji statystycznej
T-A-7Opracowanie planu inwestycji w bezpieczeństwo prac przewozowych. Skorygowanie założeń projektu o czynnik inflacji. Ustalenie stopy dyskontowej.
T-W-2Temat: Źródła finansowania systemów bezpieczeństwa w transporcie. Treść: . Wartość inwestycji; Inflacja; Finansowa trwałość; Dyskontowanie; Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania; Wady i zalety finansowania systemów bezpieczeństwa ze źródeł obcych; Finansowanie krótko i długoterminowe; Koszt kapitału własnego i obcego; Dobór źródeł finansowania; Warunki oraz sposoby ubiegania się o środki finansowania ze źródeł krajowych oraz funduszy Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody problemowe / Wykład konwersatorijny
M-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-5Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_U03Student potrafi przygotować opracowanie z zakresu finansowania systemów bezpieczeństwa, predstawić rozwiązanie zadania z zakresu analizy finansowej oraz analizy oplacalności projektu inwestycyjnego systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w finansowaniu systemów bezpieczeństwa
C-3Przygotowania studentów do samodzielnego wykonania analiz finansowych projektów systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-7Opracowanie planu inwestycji w bezpieczeństwo prac przewozowych. Skorygowanie założeń projektu o czynnik inflacji. Ustalenie stopy dyskontowej.
T-A-6Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej projektów: NPV, IRR, Benefit - cost ratio.
T-A-8Analiza opłacalności projektu inwestycyjnego metodą scenariuszową
T-W-4Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis) projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Wskaźnikowa ocena opłacalności inwestycji; Wartosc obecna netto (Net Present Value, NPV); Wewnętrzna Stopa Zwrotu (Internal Rate of Return, IRR); Wskaźnik korzyści - koszty projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego (Benefit - cost ratio).
T-W-5Temat: Analiza wrażliwości projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; Analiza wrażliwości projektów inwestycyjnych; Analiza opłacalności inwestycji metodą scenariuszową; Analiza prawdopodobieństwa ryzyka inwestycji; Analiza wrażliwości projektów wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa.
T-W-3Temat: Analiza finansowa projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Horyzont czasowy; Ustalanie całkowitych kosztów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego; Dochody generowane w wyniku wykonania prac przewozowych; Wskaźnik współfinansowania; Elementy sprawozdania finansowego: bilans, rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne; Podstawowe metody analizy finansowej.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-5Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna
M-6Metody praktyczne / Ćwieczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_U04Student potrafi - przy formulowaniu i rozwiązaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczączych skutków finansowych niekorzystnych i niebezpiecznych oddiaływań obiektów technicznych i procesów technlogicznych na ludzi i środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w finansowaniu systemów bezpieczeństwa
C-3Przygotowania studentów do samodzielnego wykonania analiz finansowych projektów systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-4Identyfikacja ewentualnych skutków realizacji projektu inwestycyjnego dla środowiska
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-5Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna
M-6Metody praktyczne / Ćwieczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_U05Student potrafi dokonać krytycznej analizy oplacalności funkcjonujących systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w finansowaniu systemów bezpieczeństwa
C-3Przygotowania studentów do samodzielnego wykonania analiz finansowych projektów systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-8Analiza opłacalności projektu inwestycyjnego metodą scenariuszową
T-A-9Ocena wrażliwości projektu na przykładzie projektu wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa
T-W-4Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis) projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Wskaźnikowa ocena opłacalności inwestycji; Wartosc obecna netto (Net Present Value, NPV); Wewnętrzna Stopa Zwrotu (Internal Rate of Return, IRR); Wskaźnik korzyści - koszty projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego (Benefit - cost ratio).
T-W-5Temat: Analiza wrażliwości projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; Analiza wrażliwości projektów inwestycyjnych; Analiza opłacalności inwestycji metodą scenariuszową; Analiza prawdopodobieństwa ryzyka inwestycji; Analiza wrażliwości projektów wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody problemowe / Wykład konwersatorijny
M-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-5Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna
M-6Metody praktyczne / Ćwieczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_U06Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich oraz rozwiązań technicznych i technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w finansowaniu systemów bezpieczeństwa
C-3Przygotowania studentów do samodzielnego wykonania analiz finansowych projektów systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-4Identyfikacja ewentualnych skutków realizacji projektu inwestycyjnego dla środowiska
T-A-6Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej projektów: NPV, IRR, Benefit - cost ratio.
T-A-8Analiza opłacalności projektu inwestycyjnego metodą scenariuszową
T-A-9Ocena wrażliwości projektu na przykładzie projektu wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa
T-W-4Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis) projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Wskaźnikowa ocena opłacalności inwestycji; Wartosc obecna netto (Net Present Value, NPV); Wewnętrzna Stopa Zwrotu (Internal Rate of Return, IRR); Wskaźnik korzyści - koszty projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego (Benefit - cost ratio).
T-W-5Temat: Analiza wrażliwości projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; Analiza wrażliwości projektów inwestycyjnych; Analiza opłacalności inwestycji metodą scenariuszową; Analiza prawdopodobieństwa ryzyka inwestycji; Analiza wrażliwości projektów wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa.
T-W-3Temat: Analiza finansowa projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Horyzont czasowy; Ustalanie całkowitych kosztów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego; Dochody generowane w wyniku wykonania prac przewozowych; Wskaźnik współfinansowania; Elementy sprawozdania finansowego: bilans, rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne; Podstawowe metody analizy finansowej.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody problemowe / Wykład konwersatorijny
M-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-5Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna
M-6Metody praktyczne / Ćwieczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_U07Student potrafi opracować biznes-plan oraz master-plan projektu inwestycji w systemy bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w finansowaniu systemów bezpieczeństwa
C-3Przygotowania studentów do samodzielnego wykonania analiz finansowych projektów systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-3Opracowanie biznes-planu oraz master-planu projektu inwestycji w bezpieczeństwo prac transportowych
T-A-5Analiza projektu inwestycyjnego metodą SWOT: identyfikacja mocnych oraz słabych stron, identyfikacja szans oraz zagrożeń dla projektu systemu zapewnienia bezpieczeństwa transportowego
T-A-10Zasady opracowania sprawozdań z działalności inwestycyjnej w sektorze TSL
Metody nauczaniaM-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-5Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna
M-6Metody praktyczne / Ćwieczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_U08Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rozdzaję zagrożeń oraz zna zasady finansowania systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze źródłami finansowania systemów bezpieczeństwa
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z finansowaniem systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-5Temat: Analiza wrażliwości projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; Analiza wrażliwości projektów inwestycyjnych; Analiza opłacalności inwestycji metodą scenariuszową; Analiza prawdopodobieństwa ryzyka inwestycji; Analiza wrażliwości projektów wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa.
T-W-2Temat: Źródła finansowania systemów bezpieczeństwa w transporcie. Treść: . Wartość inwestycji; Inflacja; Finansowa trwałość; Dyskontowanie; Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania; Wady i zalety finansowania systemów bezpieczeństwa ze źródeł obcych; Finansowanie krótko i długoterminowe; Koszt kapitału własnego i obcego; Dobór źródeł finansowania; Warunki oraz sposoby ubiegania się o środki finansowania ze źródeł krajowych oraz funduszy Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody problemowe / Wykład konwersatorijny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C22-3_K01Student posiada kompetencje i potrafi wybrać najkorzystnejszy projekt systemu bezpieczeństwa na podstawie przeprowadzonej analizy oplacalności projektu, potrafi formulować i komunikować opinie o słabych i mocnych stronach wybranego projektu oraz szansach i zagrozeniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w finansowaniu systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-3Opracowanie biznes-planu oraz master-planu projektu inwestycji w bezpieczeństwo prac transportowych
T-A-5Analiza projektu inwestycyjnego metodą SWOT: identyfikacja mocnych oraz słabych stron, identyfikacja szans oraz zagrożeń dla projektu systemu zapewnienia bezpieczeństwa transportowego
T-A-8Analiza opłacalności projektu inwestycyjnego metodą scenariuszową
T-A-10Zasady opracowania sprawozdań z działalności inwestycyjnej w sektorze TSL
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-4Metody aktywizujące / Metoda przypadków
M-6Metody praktyczne / Ćwieczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie przykłada staranności i nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.