Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Ergonomia i fizjologia w bezpieczeństwie pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia i fizjologia w bezpieczeństwie pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawy wiedzy ogólnej z okresu dotychczasowego ksztalcenia w zakresie budowy i funkcjonowania człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą ogólnej budowy i funkcjonowania organizamu człowieka oraz wydolności organizmu ludzkiego w trakcie obciążenia pracą i podstawowych czynników szkodliwych i uciążliwych na jakie organizm człowieka jest narażony w czasie wykonywania pracy.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę o czynnikach negatywnie oddziaływujących na psychikę w czasie pracy, powodujących stres a także o sposobach zmniejszania lub eliminacji negatywnego oddzialywania czynników pracy na psychikę lub powodujących stres.
C-3Student powinien uzyskać podstawy wiedzy o obowiązkach pracodawcy i pracownika wynikające z kodeksu pracy dotyczące zapewnienia właściwych wrunków pracy.
C-4Student powinien uzyskać umiejętność doboru wlaściwych metod i sposobów wykonywania pracy, pozycji i zachowań zmniejszających obciążenie pracą i środków technicznych zabepieczenia pracy dla ochrony pracownika przed szkodliwymi lub uciążliwymi czynnikami wystepującycmi na stanowisku pracy.
C-5Student powinien potrafić określić czynniki negatywnie oddzialywujące na psychiczne obciążenie i stres powodowany przez pracę i powinien potrafić zastosować metody i sposoby zmniejszające to oddziaływanie
C-6Student powinien mieć świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe na organizm i zachowanie człowieka i działac w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Poinien odczuwac potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przekazanie wymagań dotyczących uczestnictwa w zająciach i zasad zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Modele przebiegu i przyczyn wypadków w pracy.1
T-A-3Dopuszczalne i optymalne obciążenia pracą zawodową.1
T-A-4Fizjologiczne zasady organizacji pracy - czas pracy, przerwy w pracy. Sposoby wykonywania pracy zawodowej.2
T-A-5Stres zawodowy - zródła, skutki, sposoby ograniczania.2
T-A-6Czynniki wpływające na efektywność pracy (pomiar zdolności psychomotorycznych człowieka - czas reakcji, koordynacja wzrokowo-ruchowa, spostrzegawczość, koncentracja, sytuacje konfliktowe, odporność na zmęczenie, pomiar materialnego środowiska pracy - hałas, wilgotność, temperatura, oświetlenie, pole elektromagnetyczne).4
T-A-7Sposoby organizowania pracy minimalnie obciążające organizm człowieka. Sposoby niwelowania negatywnych skutków pracy.1
T-A-8Rekreacja. Rodzaje i konieczność wypoczynku i jego wpływ na organizm człowieka.1
T-A-9Zaliczenie zajęć2
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia1
T-W-2Ergonomiczne aspekty funkcjonowania układu człowiek - maszyna. Podstawy fizjologii i anatomii człowieka. Podstawy psychologii pracy.2
T-W-3Koszt fizjologiczny pracy w relacji do reakcji układu krążenia, oddechowego i innych układów na obciążenie pracą.2
T-W-4Fizjologia pracy. Rodzaje pracy i ich fizjologiczna charakterystyka. Fizjologiczne zasady organizacji pracy. Fizjologiczne zasady organizacji pracy zmianowej. Fizjologia pracy umysłowej.3
T-W-5Ciężkość pracy, obciążenie pracą, uciążliwość pracy.1
T-W-6Zmęczenie - przyczyny, postacie, konsekwencje, sposoby ograniczania. Skutki zdrowotne nadmiernych obciążeń organizmu pracą. Racjonalny wypoczynek. Znaczenie deficytu snu dla efektywności pracy.3
T-W-7Zaliczenie I części wykładów1
T-W-8Wiek jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla młodocianych i osób starszych. Płeć jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla kobiet.3
T-W-9Obciążenie psychiczne w pracy - koszt fizjologiczny wysiłku umysłowego i obciążenia psychicznego.2
T-W-10Stres zawodowy - zródła stresu w pracy, sposoby ograniczania stresu. Skutki zdrowotne stresu.3
T-W-11Zdolność do pracy - czynniki warunkujące, wskaźniki zdolności do pracy.2
T-W-12Wydajność pracy i czynniki, które ja warunkują.1
T-W-13Praca w warunkach szkodliwych - obowiązki pracodawcy, prawa pracownika.2
T-W-14Elementy kodeksu pracy, obowiązki pracodawcy i pracownika.1
T-W-15Zadania i zasady organizacji służb BHP.2
T-W-16Zaliczenie wykładów i przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Czytanie literatury, przygotowanie się do zajęć, samodzielne wykonanie ćwiczeń zadanych przez prowadzącego8
A-A-3Powtórzenie materialu i przygotowanie się do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykladowych30
A-W-2Studiowanie literatury z zakresu budowy anatomicznej i fizjologii czlowieka6
A-W-3Studiowanie literatury zadanej przez wykładowcę, przepisów, Kodeksu pracy10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe z zakresu ergonomii i podstaw fizjologii dotyczące ogólnej budowy i zasad funkcjonowania organizmu czlowieka, czynników negatywnie oddzialywująychc na organizm w czasie wykonywania pracy oraz metod zmniejszenia zagrożeń dla organizmu człowieka i jego psychiki
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu fizjologi człowieka i ergonomii uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów i poszerzone oraz utrwalone podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C04_W01
Student ma wiedzę dotyczącą ogólnej budowy i funkcjonowania organizamu człowieka oraz wydolności organizmu ludzkiego w trakcie obciążenia pracą; zna podstawowe czynniki szkodliwe i uciążliwe na jakie organizm człowieka jest narażony w czasie wykonywania pracy na różnych stanowiskach i w różnych działach gospodarki.
IB_1A_W30, IB_1A_W09C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_C04_W02
Student zna czynniki negatywnie oddziaływujące na psychikę czlowieka w czasie pracy, wywołujące stres; zna sposoby zmniejszania lub eliminacji negatywnego oddzialywania czynników pracy na psychikę, wywołujących zmęczenie lub powodujących stres.
IB_1A_W30, IB_1A_W09, IB_1A_W22C-2T-A-6, T-A-8, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_C04_W03
Student ma podstawową wiedzę o obowiązkach pracodawcy i pracownika wynikających z Kodeksu pracy, dotyczacych zapewnienia właściwych wrunków pracy.
IB_1A_W30, IB_1A_W10, IB_1A_W19C-3T-A-7, T-A-9, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-W-16M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C04_U01
Student potrafi dobrać właściwe metody i sposoby wykonywania pracy, pozycje w czasie wykonywania pracy zmniejszające obciążenie pracą; potrafi wskazać środki techniczne zabepieczenia pracy dla ochrony pracownika przed szkodliwymi lub uciążliwymi czynnikami występującymi na stanowisku pracy.
IB_1A_U12, IB_1A_U21C-4T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-W-8, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-13, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_C04_U02
Student potrafi określić czynniki negatywnie oddziaływujące na psychiczne obciążenie i stres powodowany przez pracę i potrafi zastosować metody i sposoby zmniejszające to negatywne oddziaływanie
IB_1A_U12, IB_1A_U21C-5T-A-4, T-A-5, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C04_K01
Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
IB_1A_K01, IB_1A_K02, IB_1A_K04, IB_1A_K07C-6T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-9, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-15, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-16M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C04_W01
Student ma wiedzę dotyczącą ogólnej budowy i funkcjonowania organizamu człowieka oraz wydolności organizmu ludzkiego w trakcie obciążenia pracą; zna podstawowe czynniki szkodliwe i uciążliwe na jakie organizm człowieka jest narażony w czasie wykonywania pracy na różnych stanowiskach i w różnych działach gospodarki.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_C04_W02
Student zna czynniki negatywnie oddziaływujące na psychikę czlowieka w czasie pracy, wywołujące stres; zna sposoby zmniejszania lub eliminacji negatywnego oddzialywania czynników pracy na psychikę, wywołujących zmęczenie lub powodujących stres.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie zna czynników negatywnie działających na psychikę i powodujących stres i nie zna sposobu ich zmniejszenia lub eliminacji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposób ich zmniejszenia lub eliminacji.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Zna czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Zna czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji.
IB_1A_C04_W03
Student ma podstawową wiedzę o obowiązkach pracodawcy i pracownika wynikających z Kodeksu pracy, dotyczacych zapewnienia właściwych wrunków pracy.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli pojęcia i nie ma podstawowej wiedzy o obowiązkach pracodawcy i pracownika dotyczących właściwych warunków pracy.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu wiedzy o obowiązkach pracodawcy i pracownika dotyczących właściwych warunków pracy.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Zna obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Zna wszystkie obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C04_U01
Student potrafi dobrać właściwe metody i sposoby wykonywania pracy, pozycje w czasie wykonywania pracy zmniejszające obciążenie pracą; potrafi wskazać środki techniczne zabepieczenia pracy dla ochrony pracownika przed szkodliwymi lub uciążliwymi czynnikami występującymi na stanowisku pracy.
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody ani sposobu wykonywania pracy zmniejszających obciążenie pracą. Nie potrafi wskazać ani zastosować środków zmniejszających zagrożenie i chroniących pracownika przed zagrożeniami w pracy.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać podstawowe metod i sposoby właściwego wykonywania pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody oceny i potrafi wyjaśnić je.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody oceny i potrafi wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod ochrony które mogą mieć wpływ na możliwy efekt ochrony i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
IB_1A_C04_U02
Student potrafi określić czynniki negatywnie oddziaływujące na psychiczne obciążenie i stres powodowany przez pracę i potrafi zastosować metody i sposoby zmniejszające to negatywne oddziaływanie
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody ani sposobu wykonywania pracy zmniejszających obciążenie psychiczne lub stres. Nie potrafi wskazać ani zastosować środków zmniejszających zagrożenie i chroniących pracownika przed tymi zagrożeniami w pracy.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika przed stresem na stanowisku pracy.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi określić podstawowe czynniki wywołujące stres i dobrać podstawowe metody i sposoby właściwego wykonywania pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi określić czynniki wywołujące stres i obciążenie psychiczne w pracy oraz potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi określić czynniki wywołujące stres i obciążenie psychiczne w pracy oraz potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi określić czynniki wywołujące stres i obciążenie psychiczne w pracy oraz potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wyjaśnić działanie i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody ocen. Potrafi wymienić zalety i wady metod ochrony które mogą mieć wpływ na możliwy efekt ochrony i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C04_K01
Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
2,0Student nie ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania aby wpływać na zachowanie współpracowników i nie stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy.
3,0Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym sporadycznie podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się niekiedy działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa w minimalnym stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
3,5Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym czasami podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się czasami działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa w niewielkim stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
4,0Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa zauważalną potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
4,5Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje czynnie starania wpływając na zachowanie współpracowników i działa w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
5,0Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje czynnie starania wpływając na zachowanie współpracowników i działa aktywnie w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa silną potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.

Literatura podstawowa

  1. Dul Jan, Weerdmeester Bernard, Ergonomics for beginners. A quick reference guide, CRC Press; Taylor & Francis Group, Boca Raton, FL, 2008, Thrd edition, ISBN 978-1-4200-7751-3
  2. Koradecka D.T. [red.], Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1999, T. 1 i 2
  3. Kowal E. [red.], Ergonomia w zarządzaniu warunkami pracy, Oficyna Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2008
  4. Mosiądza J.T. [red.], Kodeks pracy w praktyce: aktualizowany, użyteczny, podręczny poradnik do praktycznego wykorzystania przez pracodawców i pracowników, GCP Instytut Doskonalenia Wiedzy Prawno-Technicznej, Warszawa, 2007, T. 1 i 2
  5. Ratajczak Z. [red.], Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  6. Traczyk Wł. Z. [red.], Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  7. Wieczorek St. [red.], Ergonomia, Tarbonus, Kraków, Tarnobrzeg, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Berrie Ch., McNelly A., Beauregard K., A guide to ergonomics, N.C. Department of Labor, Occupational Safety and Health Division, Raleigh, N.C., 2009, (http://www.nclabor.com)
  2. Dołegowski B., Janczała S. [red.], Praktyczny poradnik dla służb bhp: według stanu prawnego na dzień 15 maja 2007 r., Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2007
  3. Gałubińska K. [red.], Środowisko pracy a sprawność psychofizyczna. Wybrane zagadnienia psychologii pracy, Państw. Zakł. Wydaw. Lekarskich, Warszawa, 1976
  4. Horst W. [red.], Ergonomia z elementami bezpieczeństwa pracy, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
  5. Olszewski J., Podstawy ergonomii i fozjologii pracy, Wyd. Akad. Ekonomicznej, Poznań, 1998
  6. Salvendy G. [ed.], Handbook of human factors and ergonomics, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2006, ISBN 0-471-44917-2
  7. Shackel B. [ed.], Applied ergonomics handbook, IPC Business Press, Surrey, England, 1974
  8. Sławińska M., Ergonomia systemów zautomatyzowanych, Wyd. Polit. Poznańskiej, Poznań, 2008
  9. Tytyk E., Projektowanie ergonomiczne, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przekazanie wymagań dotyczących uczestnictwa w zająciach i zasad zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Modele przebiegu i przyczyn wypadków w pracy.1
T-A-3Dopuszczalne i optymalne obciążenia pracą zawodową.1
T-A-4Fizjologiczne zasady organizacji pracy - czas pracy, przerwy w pracy. Sposoby wykonywania pracy zawodowej.2
T-A-5Stres zawodowy - zródła, skutki, sposoby ograniczania.2
T-A-6Czynniki wpływające na efektywność pracy (pomiar zdolności psychomotorycznych człowieka - czas reakcji, koordynacja wzrokowo-ruchowa, spostrzegawczość, koncentracja, sytuacje konfliktowe, odporność na zmęczenie, pomiar materialnego środowiska pracy - hałas, wilgotność, temperatura, oświetlenie, pole elektromagnetyczne).4
T-A-7Sposoby organizowania pracy minimalnie obciążające organizm człowieka. Sposoby niwelowania negatywnych skutków pracy.1
T-A-8Rekreacja. Rodzaje i konieczność wypoczynku i jego wpływ na organizm człowieka.1
T-A-9Zaliczenie zajęć2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia1
T-W-2Ergonomiczne aspekty funkcjonowania układu człowiek - maszyna. Podstawy fizjologii i anatomii człowieka. Podstawy psychologii pracy.2
T-W-3Koszt fizjologiczny pracy w relacji do reakcji układu krążenia, oddechowego i innych układów na obciążenie pracą.2
T-W-4Fizjologia pracy. Rodzaje pracy i ich fizjologiczna charakterystyka. Fizjologiczne zasady organizacji pracy. Fizjologiczne zasady organizacji pracy zmianowej. Fizjologia pracy umysłowej.3
T-W-5Ciężkość pracy, obciążenie pracą, uciążliwość pracy.1
T-W-6Zmęczenie - przyczyny, postacie, konsekwencje, sposoby ograniczania. Skutki zdrowotne nadmiernych obciążeń organizmu pracą. Racjonalny wypoczynek. Znaczenie deficytu snu dla efektywności pracy.3
T-W-7Zaliczenie I części wykładów1
T-W-8Wiek jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla młodocianych i osób starszych. Płeć jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla kobiet.3
T-W-9Obciążenie psychiczne w pracy - koszt fizjologiczny wysiłku umysłowego i obciążenia psychicznego.2
T-W-10Stres zawodowy - zródła stresu w pracy, sposoby ograniczania stresu. Skutki zdrowotne stresu.3
T-W-11Zdolność do pracy - czynniki warunkujące, wskaźniki zdolności do pracy.2
T-W-12Wydajność pracy i czynniki, które ja warunkują.1
T-W-13Praca w warunkach szkodliwych - obowiązki pracodawcy, prawa pracownika.2
T-W-14Elementy kodeksu pracy, obowiązki pracodawcy i pracownika.1
T-W-15Zadania i zasady organizacji służb BHP.2
T-W-16Zaliczenie wykładów i przedmiotu1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Czytanie literatury, przygotowanie się do zajęć, samodzielne wykonanie ćwiczeń zadanych przez prowadzącego8
A-A-3Powtórzenie materialu i przygotowanie się do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykladowych30
A-W-2Studiowanie literatury z zakresu budowy anatomicznej i fizjologii czlowieka6
A-W-3Studiowanie literatury zadanej przez wykładowcę, przepisów, Kodeksu pracy10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C04_W01Student ma wiedzę dotyczącą ogólnej budowy i funkcjonowania organizamu człowieka oraz wydolności organizmu ludzkiego w trakcie obciążenia pracą; zna podstawowe czynniki szkodliwe i uciążliwe na jakie organizm człowieka jest narażony w czasie wykonywania pracy na różnych stanowiskach i w różnych działach gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W30ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy
IB_1A_W09zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą ogólnej budowy i funkcjonowania organizamu człowieka oraz wydolności organizmu ludzkiego w trakcie obciążenia pracą i podstawowych czynników szkodliwych i uciążliwych na jakie organizm człowieka jest narażony w czasie wykonywania pracy.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę o czynnikach negatywnie oddziaływujących na psychikę w czasie pracy, powodujących stres a także o sposobach zmniejszania lub eliminacji negatywnego oddzialywania czynników pracy na psychikę lub powodujących stres.
Treści programoweT-A-3Dopuszczalne i optymalne obciążenia pracą zawodową.
T-A-2Modele przebiegu i przyczyn wypadków w pracy.
T-A-4Fizjologiczne zasady organizacji pracy - czas pracy, przerwy w pracy. Sposoby wykonywania pracy zawodowej.
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia
T-W-8Wiek jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla młodocianych i osób starszych. Płeć jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla kobiet.
T-W-2Ergonomiczne aspekty funkcjonowania układu człowiek - maszyna. Podstawy fizjologii i anatomii człowieka. Podstawy psychologii pracy.
T-W-3Koszt fizjologiczny pracy w relacji do reakcji układu krążenia, oddechowego i innych układów na obciążenie pracą.
T-W-5Ciężkość pracy, obciążenie pracą, uciążliwość pracy.
T-W-6Zmęczenie - przyczyny, postacie, konsekwencje, sposoby ograniczania. Skutki zdrowotne nadmiernych obciążeń organizmu pracą. Racjonalny wypoczynek. Znaczenie deficytu snu dla efektywności pracy.
T-W-4Fizjologia pracy. Rodzaje pracy i ich fizjologiczna charakterystyka. Fizjologiczne zasady organizacji pracy. Fizjologiczne zasady organizacji pracy zmianowej. Fizjologia pracy umysłowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe z zakresu ergonomii i podstaw fizjologii dotyczące ogólnej budowy i zasad funkcjonowania organizmu czlowieka, czynników negatywnie oddzialywująychc na organizm w czasie wykonywania pracy oraz metod zmniejszenia zagrożeń dla organizmu człowieka i jego psychiki
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu fizjologi człowieka i ergonomii uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów i poszerzone oraz utrwalone podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C04_W02Student zna czynniki negatywnie oddziaływujące na psychikę czlowieka w czasie pracy, wywołujące stres; zna sposoby zmniejszania lub eliminacji negatywnego oddzialywania czynników pracy na psychikę, wywołujących zmęczenie lub powodujących stres.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W30ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy
IB_1A_W09zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej
IB_1A_W22zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
Cel przedmiotuC-2Student powinien uzyskać wiedzę o czynnikach negatywnie oddziaływujących na psychikę w czasie pracy, powodujących stres a także o sposobach zmniejszania lub eliminacji negatywnego oddzialywania czynników pracy na psychikę lub powodujących stres.
Treści programoweT-A-6Czynniki wpływające na efektywność pracy (pomiar zdolności psychomotorycznych człowieka - czas reakcji, koordynacja wzrokowo-ruchowa, spostrzegawczość, koncentracja, sytuacje konfliktowe, odporność na zmęczenie, pomiar materialnego środowiska pracy - hałas, wilgotność, temperatura, oświetlenie, pole elektromagnetyczne).
T-A-8Rekreacja. Rodzaje i konieczność wypoczynku i jego wpływ na organizm człowieka.
T-W-8Wiek jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla młodocianych i osób starszych. Płeć jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla kobiet.
T-W-9Obciążenie psychiczne w pracy - koszt fizjologiczny wysiłku umysłowego i obciążenia psychicznego.
T-W-11Zdolność do pracy - czynniki warunkujące, wskaźniki zdolności do pracy.
T-W-10Stres zawodowy - zródła stresu w pracy, sposoby ograniczania stresu. Skutki zdrowotne stresu.
T-W-12Wydajność pracy i czynniki, które ja warunkują.
T-W-5Ciężkość pracy, obciążenie pracą, uciążliwość pracy.
T-W-6Zmęczenie - przyczyny, postacie, konsekwencje, sposoby ograniczania. Skutki zdrowotne nadmiernych obciążeń organizmu pracą. Racjonalny wypoczynek. Znaczenie deficytu snu dla efektywności pracy.
T-W-7Zaliczenie I części wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe z zakresu ergonomii i podstaw fizjologii dotyczące ogólnej budowy i zasad funkcjonowania organizmu czlowieka, czynników negatywnie oddzialywująychc na organizm w czasie wykonywania pracy oraz metod zmniejszenia zagrożeń dla organizmu człowieka i jego psychiki
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu fizjologi człowieka i ergonomii uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów i poszerzone oraz utrwalone podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie zna czynników negatywnie działających na psychikę i powodujących stres i nie zna sposobu ich zmniejszenia lub eliminacji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposób ich zmniejszenia lub eliminacji.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Zna czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Zna czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C04_W03Student ma podstawową wiedzę o obowiązkach pracodawcy i pracownika wynikających z Kodeksu pracy, dotyczacych zapewnienia właściwych wrunków pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W30ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy
IB_1A_W10ma wiedzę w zakresie prawa krajowego i międzynarodowego niezbędną do interpretowania i stosowania prawa w działalności zawodowej
IB_1A_W19ma uporządkowaną wiedzę w zakresie kontroli i audytu
Cel przedmiotuC-3Student powinien uzyskać podstawy wiedzy o obowiązkach pracodawcy i pracownika wynikające z kodeksu pracy dotyczące zapewnienia właściwych wrunków pracy.
Treści programoweT-A-7Sposoby organizowania pracy minimalnie obciążające organizm człowieka. Sposoby niwelowania negatywnych skutków pracy.
T-A-9Zaliczenie zajęć
T-W-15Zadania i zasady organizacji służb BHP.
T-W-13Praca w warunkach szkodliwych - obowiązki pracodawcy, prawa pracownika.
T-W-14Elementy kodeksu pracy, obowiązki pracodawcy i pracownika.
T-W-16Zaliczenie wykładów i przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe z zakresu ergonomii i podstaw fizjologii dotyczące ogólnej budowy i zasad funkcjonowania organizmu czlowieka, czynników negatywnie oddzialywująychc na organizm w czasie wykonywania pracy oraz metod zmniejszenia zagrożeń dla organizmu człowieka i jego psychiki
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu fizjologi człowieka i ergonomii uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów i poszerzone oraz utrwalone podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli pojęcia i nie ma podstawowej wiedzy o obowiązkach pracodawcy i pracownika dotyczących właściwych warunków pracy.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu wiedzy o obowiązkach pracodawcy i pracownika dotyczących właściwych warunków pracy.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Zna obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Zna wszystkie obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C04_U01Student potrafi dobrać właściwe metody i sposoby wykonywania pracy, pozycje w czasie wykonywania pracy zmniejszające obciążenie pracą; potrafi wskazać środki techniczne zabepieczenia pracy dla ochrony pracownika przed szkodliwymi lub uciążliwymi czynnikami występującymi na stanowisku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U21stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasady ergonomii
Cel przedmiotuC-4Student powinien uzyskać umiejętność doboru wlaściwych metod i sposobów wykonywania pracy, pozycji i zachowań zmniejszających obciążenie pracą i środków technicznych zabepieczenia pracy dla ochrony pracownika przed szkodliwymi lub uciążliwymi czynnikami wystepującycmi na stanowisku pracy.
Treści programoweT-A-7Sposoby organizowania pracy minimalnie obciążające organizm człowieka. Sposoby niwelowania negatywnych skutków pracy.
T-A-6Czynniki wpływające na efektywność pracy (pomiar zdolności psychomotorycznych człowieka - czas reakcji, koordynacja wzrokowo-ruchowa, spostrzegawczość, koncentracja, sytuacje konfliktowe, odporność na zmęczenie, pomiar materialnego środowiska pracy - hałas, wilgotność, temperatura, oświetlenie, pole elektromagnetyczne).
T-A-8Rekreacja. Rodzaje i konieczność wypoczynku i jego wpływ na organizm człowieka.
T-W-8Wiek jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla młodocianych i osób starszych. Płeć jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla kobiet.
T-W-12Wydajność pracy i czynniki, które ja warunkują.
T-W-5Ciężkość pracy, obciążenie pracą, uciążliwość pracy.
T-W-6Zmęczenie - przyczyny, postacie, konsekwencje, sposoby ograniczania. Skutki zdrowotne nadmiernych obciążeń organizmu pracą. Racjonalny wypoczynek. Znaczenie deficytu snu dla efektywności pracy.
T-W-13Praca w warunkach szkodliwych - obowiązki pracodawcy, prawa pracownika.
T-W-7Zaliczenie I części wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe z zakresu ergonomii i podstaw fizjologii dotyczące ogólnej budowy i zasad funkcjonowania organizmu czlowieka, czynników negatywnie oddzialywująychc na organizm w czasie wykonywania pracy oraz metod zmniejszenia zagrożeń dla organizmu człowieka i jego psychiki
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu fizjologi człowieka i ergonomii uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów i poszerzone oraz utrwalone podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody ani sposobu wykonywania pracy zmniejszających obciążenie pracą. Nie potrafi wskazać ani zastosować środków zmniejszających zagrożenie i chroniących pracownika przed zagrożeniami w pracy.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać podstawowe metod i sposoby właściwego wykonywania pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody oceny i potrafi wyjaśnić je.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody oceny i potrafi wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod ochrony które mogą mieć wpływ na możliwy efekt ochrony i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C04_U02Student potrafi określić czynniki negatywnie oddziaływujące na psychiczne obciążenie i stres powodowany przez pracę i potrafi zastosować metody i sposoby zmniejszające to negatywne oddziaływanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U21stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasady ergonomii
Cel przedmiotuC-5Student powinien potrafić określić czynniki negatywnie oddzialywujące na psychiczne obciążenie i stres powodowany przez pracę i powinien potrafić zastosować metody i sposoby zmniejszające to oddziaływanie
Treści programoweT-A-4Fizjologiczne zasady organizacji pracy - czas pracy, przerwy w pracy. Sposoby wykonywania pracy zawodowej.
T-A-5Stres zawodowy - zródła, skutki, sposoby ograniczania.
T-W-9Obciążenie psychiczne w pracy - koszt fizjologiczny wysiłku umysłowego i obciążenia psychicznego.
T-W-11Zdolność do pracy - czynniki warunkujące, wskaźniki zdolności do pracy.
T-W-10Stres zawodowy - zródła stresu w pracy, sposoby ograniczania stresu. Skutki zdrowotne stresu.
T-W-5Ciężkość pracy, obciążenie pracą, uciążliwość pracy.
T-W-6Zmęczenie - przyczyny, postacie, konsekwencje, sposoby ograniczania. Skutki zdrowotne nadmiernych obciążeń organizmu pracą. Racjonalny wypoczynek. Znaczenie deficytu snu dla efektywności pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe z zakresu ergonomii i podstaw fizjologii dotyczące ogólnej budowy i zasad funkcjonowania organizmu czlowieka, czynników negatywnie oddzialywująychc na organizm w czasie wykonywania pracy oraz metod zmniejszenia zagrożeń dla organizmu człowieka i jego psychiki
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu fizjologi człowieka i ergonomii uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów i poszerzone oraz utrwalone podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody ani sposobu wykonywania pracy zmniejszających obciążenie psychiczne lub stres. Nie potrafi wskazać ani zastosować środków zmniejszających zagrożenie i chroniących pracownika przed tymi zagrożeniami w pracy.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika przed stresem na stanowisku pracy.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi określić podstawowe czynniki wywołujące stres i dobrać podstawowe metody i sposoby właściwego wykonywania pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi określić czynniki wywołujące stres i obciążenie psychiczne w pracy oraz potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi określić czynniki wywołujące stres i obciążenie psychiczne w pracy oraz potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi określić czynniki wywołujące stres i obciążenie psychiczne w pracy oraz potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wyjaśnić działanie i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody ocen. Potrafi wymienić zalety i wady metod ochrony które mogą mieć wpływ na możliwy efekt ochrony i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C04_K01Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-6Student powinien mieć świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe na organizm i zachowanie człowieka i działac w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Poinien odczuwac potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
Treści programoweT-A-7Sposoby organizowania pracy minimalnie obciążające organizm człowieka. Sposoby niwelowania negatywnych skutków pracy.
T-A-8Rekreacja. Rodzaje i konieczność wypoczynku i jego wpływ na organizm człowieka.
T-A-9Zaliczenie zajęć
T-W-9Obciążenie psychiczne w pracy - koszt fizjologiczny wysiłku umysłowego i obciążenia psychicznego.
T-W-11Zdolność do pracy - czynniki warunkujące, wskaźniki zdolności do pracy.
T-W-2Ergonomiczne aspekty funkcjonowania układu człowiek - maszyna. Podstawy fizjologii i anatomii człowieka. Podstawy psychologii pracy.
T-W-12Wydajność pracy i czynniki, które ja warunkują.
T-W-15Zadania i zasady organizacji służb BHP.
T-W-5Ciężkość pracy, obciążenie pracą, uciążliwość pracy.
T-W-13Praca w warunkach szkodliwych - obowiązki pracodawcy, prawa pracownika.
T-W-14Elementy kodeksu pracy, obowiązki pracodawcy i pracownika.
T-W-16Zaliczenie wykładów i przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe z zakresu ergonomii i podstaw fizjologii dotyczące ogólnej budowy i zasad funkcjonowania organizmu czlowieka, czynników negatywnie oddzialywująychc na organizm w czasie wykonywania pracy oraz metod zmniejszenia zagrożeń dla organizmu człowieka i jego psychiki
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu fizjologi człowieka i ergonomii uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów i poszerzone oraz utrwalone podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania aby wpływać na zachowanie współpracowników i nie stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy.
3,0Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym sporadycznie podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się niekiedy działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa w minimalnym stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
3,5Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym czasami podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się czasami działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa w niewielkim stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
4,0Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa zauważalną potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
4,5Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje czynnie starania wpływając na zachowanie współpracowników i działa w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.
5,0Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje czynnie starania wpływając na zachowanie współpracowników i działa aktywnie w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa silną potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników.